23 Paź

5 praktycznych wskazówek, jak poradzić sobie ze zmianą czasu na zimowy

W ostatni weekend października czeka nas przestawienie zegarków o godzinę do tyłu. Chociaż dzięki temu będziemy spali dłużej, to dzień stanie się krótszy, na dworze szybciej zapadnie mrok. Taka zmiana nie pozostaje bez wpływu na nasz organizm. Jak sobie z tym poradzić?

Zmiana czasu ma na celu efektywniejsze wykorzystanie światła dziennego oraz oszczędność energii. Co ciekawe stosuje ją niespełna 70 krajów na całym świecie, a w większości krajów azjatyckich w ogóle nie chodzi w grę jakiekolwiek przestawianie zegarków. Jedno jest pewne – taka zmiana wprowadza nasz organizm w stan całkowitej dezorientacji, a jego wewnętrzna równowaga zostaje zaburzona. Łatwo jednak możemy ją odzyskać i nawet zimą mieć energię i uśmiech na twarzy!

Po pierwsze: SŁUCHAJ SWOJEGO ORGANIZMU

Wydaje ci się, że skoro śpisz godzinę dłużej, to dobrze dla twojego organizmu będzie jeżeli pójdziesz spać odpowiednio później? Nic bardziej mylnego! Przede wszystkim słuchaj swojego organizmu – on najlepiej wie, czego potrzebuje. Połóż się do łóżka wtedy, gdy odczujesz senność, a kolację zjedz wtedy, kiedy odczujesz głód, a nie godzinę później niż zwykle. Twoje ciało samo dostosuje się do zmian – to adaptacji potrzebuje około tygodnia. Przez ten czas nie należy robić niczego na siłę.

Po drugie: DOSTARCZAJ ORGANIZMOWI JAK NAJWIĘCEJ ŚWIATŁA

Światło słoneczne ma ogromny wpływ na wszystkie procesy zachodzące w naszym ciele. Kiedy za oknem jest jasno, a słońce świeci wysoko, nasze samopoczucie od razu się polepsza i mamy energię przez cały dzień. Zimą (zwłaszcza po zmianie czasu) jesteśmy narażeni na bardzo ograniczoną ilość promieni słonecznych – wychodzimy z domu, gdy jest jeszcze ciemno i wracamy, kiedy już zapada zmrok. Dlatego wykorzystuj słońce, gdy tylko jest taka możliwość. W weekend ubierz się ciepło i pójdź na długi spacer albo zaplanuj wycieczkę w góry z całą rodziną.

Po trzecie: UŚMIECHNIJ SIĘ!

Zimą spada nam poziom serotoniny, dopaminy i beta-endorfiny. Niedobór tych hormonów sprawia, że odczuwamy spadek nastroju lub popadamy w jesienno-zimową depresję. Co więcej mniejsza ilość światła powoduje, że organizm produkuje bardzo dużo melatoniny, czyli tzw. hormonu snu. Nie pozwól, aby dopadła cię chandra! Aby w ciągu dnia dodać sobie energii, słuchaj energicznej muzyki, pójdź na zajęcia fitness albo tańca, spędź aktywne popołudnie z rodziną. Nie zapominaj też o dotlenieniu organizmu – wietrz pomieszczenia, w których przebywasz i jak najczęściej spędzaj czas na świeżym powietrzu.

Po czwarte: PAMIĘTAJ O ODPOWIEDNIEJ DIECIE

Jesienią i zimą jesteśmy narażeni nie tylko na niedobór światła, ale i przeziębienie. Tym bardziej powinniśmy pamiętać o właściwym odżywianiu. Dieta powinna nie tylko dostarczać witamin, ale i składników, które dodadzą nam energii. Doskonale sprawdzi się szklanka świeżego soku z owoców cytrusowych. Dieta powinna być zrównoważona i zbilansowana pod względem zawartości białka, węglowodanów i tłuszczu. Zadbaj o to, by w codziennym jadłospisie przeważały potrawy ciepłe – idealne są warzywne zupy. Jeżeli masz problemy z zaśnięciem lub budzisz się w nocy, na kolację zjedz odrobinę węglowodanów tj. makaron, kasza oraz białka (chude mięso, ryby). Takie połączenie wspomoże produkcję hormonu snu.

Po piąte: NIE ZAPOMNIJ O NAWODNIENIU

Może się wydawać, że to latem organizm potrzebuje dużo wody, a zimą, ponieważ odczuwamy mniejsze pragnienie, nie jest nam ona tak bardzo potrzebna. To błąd! Mroźne powietrze, wiatr, deszcz i śnieg narażają naszą skórę i organizm na dużo szybsze odwodnienie. Ponadto powoduje ono senność, złe samopoczucie, czy bóle głowy. To z kolei wpływa na obniżenie odporności. Skóra staje się przesuszona i narażona na uszkodzenia. Należy pić często, małymi łyczkami. Najlepsza do tego celu jest woda średniozmineralizowana, która nie tylko nawodni organizm, ale również dostarczy ważnych dla zdrowia składników mineralnych, których zimą, gdy nasza odporność spada, bardzo potrzebujemy. Nie zapomnij również o stosowaniu odpowiednich kosmetyków, chroniących skórę przed mrozem!

Facebook Comments

Najnowsze tematy