O odchudzaniu mówi się dużo, ale dużo też pojawia się w tym temacie informacji nieprawdziwych. Poznajcie 7 mitów dotyczących odchudzania.

1) Głodówka – najlepsze rozwiązanie

Głodówki są niezwykle popularna metodą pozbywania się dodatkowych kilogramów. Ten system żywienia, podobnie jak każda standardowa dieta znaleziona w prasie czy internecie prawie zawsze przynosi więcej złego niż dobrego. Należy pamiętać, że każdy organizm jest inny. Różni się kompozycją ciała, aktywnością czy wiekiem. Wszystkie te czynniki sprawiają, że każdy z nas ma inne zapotrzebowanie kaloryczne i potrzebuje różnej ilości poszczególnych makroskładników. Tego rodzaju diety nigdy nie biorą tego pod uwagę, w efekcie czego nie gwarantują utraty tkanki tłuszczowej i zwykle przyczyniają się do spowolnienia metabolizmu, a czasem poważniejszych dolegliwości zdrowotnych. Najlepszym rozwiązaniem jest zbilansowane żywienie, które zostanie opracowane indywidualnie – to jedyna skuteczna droga.

2) Odchudzanie zawsze wiąże się z efektem jo-jo

Ponowne przybieranie na wadze po zakończeniu diety jest charakterystyczne dla systemów żywienia o bardzo niskiej kaloryczności. Przyczyniają się one do spowolnienia metabolizmu, co w efekcie po pewnym czasie powoduje efekt jo-jo. Z uwagi na to, najlepszym rozwiązaniem jest trwała zmiana nawyków, a nie rygorystyczna dieta. Takie podejście gwarantuje utrzymanie masy ciała w ryzach, a przede wszystkim jest zdrowe i niepozbawione przyjemności.

3) Tygodniowo powinno się tracić 0,7 kg tłuszczu

To ogólnie przyjęta wartość, jednak daleka od prawdy. Na szybkość spalania tkanki tłuszczowej ma wpływ przede wszystkim kompozycja ciała. Im więcej tłuszczu w organizmie, tym szybciej ten proces może następować. Osoby o dużej nadwadze mogą tracić nawet 2 kg tkanki tłuszczowej tygodniowo, gdy dla osób o względnie szczupłej sylwetce wartość ta może być poniżej 0,5 kg – w obu przypadkach będzie to wartość zdrowa i fizjologiczna. Tygodniową utratę masy ciała można precyzyjnie wyliczyć znając kompozycję ciała.

4) Do pozbycia się kilogramów wystarczy regularny trening

Proces redukcji tkanki tłuszczowej w 70 % zależy od żywienia, a jedynie w 30% od wysiłku. Mimo że wartości te są przybliżone, dobrze obrazują rolę aktywności w pozbywaniu się nadmiaru kilogramów. Nawet najskuteczniejszy trening szybko przestanie przynosić rezultaty, jeśli nie będzie poparty odpowiednim jadłospisem. Z drugiej strony bazowanie na samym, odpowiednio zbilansowanym żywieniu przyniesie znacznie lepsze rezultaty i będą one notowane przez dłuższy czas. Oczywiście nie umniejszam roli wysiłku i gorąco zachęcam do aktywności, należy jednak mieć świadomość, że w kontekście kształtowania sylwetki to nie wystarczy.

5) Dieta odchudzająca powinna być niskotłuszczowa

Tłuszcze, mimo że są najbardziej kalorycznym składnikiem pokarmowym, warunkują prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Co więcej ich spożycie może nasilać spalanie tkanki tłuszczowej. Główny makroskładnik, którego spożycie najlepiej ograniczyć to węglowodany, szczególnie pod postacią cukrów prostych i tych o wysokim indeksie glikemicznym (jasne pieczywo, produkty na bazie białej mąki, cukier, napoje słodzone) – to one powodują największe wahania poziomu insuliny i najbardziej przyczyniają się do przybierania na wadze. Choć czynnikiem nadrzędnym jest oczywiście kaloryczność jadłospisu. Jakkolwiek tłuszcze zdecydowanie powinny się znajdować w zbilansowanym planie żywieniowym, szczególnie te roślinne, jedno i wielonienasycone, jak orzechy, oliwa z oliwek, awokado, olej lniany czy tłuste ryby

6) Preparaty odchudzające skutecznie pomagają w odchudzaniu

Suplementy diety, to jedynie skromny dodatek, który może usprawnić proces odchudzanie na poziomie 1-2 %. Same w sobie nie przyczyniają się do redukcji wagi i zawsze należy traktować je jako ewentualny dodatek do zbilansowanego jadłospisu oraz treningu. Warto podkreślić, że ów dodatek jest zbędny i nie ma potrzeby po niego sięgać. Producenci nie wymyślili jeszcze magicznej pigułki, która zrewolucjonizowałaby świat. Większość obecnie dostępnych preparatów bazuje na naturalnych składnikach takich jak kofeina czy wyciągi z zielonej herbaty i z powodzeniem można zastąpić je np. kawą czy właśnie naparem z zielonej herbaty. Warto również pamiętać, że niektóre substancje te w dużej ilości mogą powodować efekty uboczne, jak rozdrażnienie, nerwowość czy kołatanie serca, więc jeśli już się na nie decydujemy należy przestrzegać wskazań dotyczących dawkowania.

7) Żadna dieta na mnie nie zadziała

Każdy człowiek może pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej pod warunkiem, że jest zdrowy i nie ma problemów metabolicznych (np. niedoczynność tarczycy). Jeśli mimo stosowania diety oraz aktywności fizycznej waga nie spada, wniosek jest prosty – gdzieś popełniamy błąd, jadłospis ma braki lub aktywność nie jest prowadzona we właściwy sposób. Tu niestety nie ma uniwersalnej recepty na zmiany, które przyniosą oczekiwany rezultat. Niezbędna jest pełna analiza diety oraz treningu, jednak z całą pewnością można powiedzieć, że najczęstszym błędem jest zbyt duże ograniczenie kaloryczności jadłospisu. Taki zabieg przyczynia się do spowolnienia metabolizmu i sprawia, że po pewnym czasie organizm przestaje tracić wagę.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy