27 Cze

Poniedziałek 7:30 rano. Dzwoni telefon. W słuchawce słyszę niepewny kobiecy głos: „Dzień dobry. Mój szef kazał mi wczoraj do pani dzwonić, ale miałam problem z zębami i nie mogłam. Pracuje teraz w firmie X i chcę się umówić, bo mamy super produkt dla pani firmy i przygotowałam ofertę specjalnie dla pani, na pewno będzie pani zadowolona. Biuro ma pani obok naszego, więc jak kiedyś będzie pani mieć chwilę, to może pani przyjdzie do nas, co?”

Podziękowałam, odłożyłam telefon i zaczęłam zastanawiać się, jak może wyglądać firma, w której pracownicy dzwonią do potencjalnych klientów o 7:30 w poniedziałek. Postanowiłam to sprawdzić i wybrałam się do firmy X. W biurze zastałam panią, która raczyła do mnie zadzwonić i gdy tylko mnie ujrzała zaczęła torpedować mnie informacjami o korzyściach płynących ze współpracy z ich firmą, zachwalała, jaka to ich oferta jest cudowna, zupełnie nie dopuszczając mnie do słowa, po czym po 10 minutach takiego słowotoku zadała jedno jedyne pytanie: „A tak w ogóle, to czym się pani zajmuje? Ma pani jakąś firmę czy coś?”

Ten przykład wydaje się bardzo ekstremalny, natomiast z pewnością spotkaliście się co najmniej raz z taką sytuacją. Bez względu na to, czy prowadzisz firmę, pracujesz na etacie, czy dopiero szukasz pracy, musisz pamiętać o kilku niezwykle ważnych zasadach, które zbliżą Cię do sukcesu.

  1. Pracujesz dla klientów. Prowadząc biznes, twoimi jedynymi pracodawcami są klienci i jeśli traktujesz ich tak, że czują się zaniedbani, niedoceniani lub wykorzystywani, z pewnością Twoje dochody będą spadać. Musisz koniecznie uświadomić sobie i swoim pracownikom, że tylko klienci trzymają waszą firmę przy życiu i musicie podejmować takie działania, aby byli z was zadowoleni, aby wasza profesjonalna praca przynosiła im zyski i co najważniejsze, aby was polecali, gdyż to najcudowniejszy sposób na rozwinięcie firmy.
  2. Ludzie robią biznes z ludźmi, a nie z firmami. Nie jest ważne, jaką działalność reprezentujesz w momencie, gdy czytasz te słowa. W Twojej karierze zawodowej najważniejsza jesteś Ty, a nie firmy z którymi współpracujesz. Liczą się tylko Twoje umiejętności, zaufanie którym darzą Cię ludzie, profesjonalizm i Twoje kontakty biznesowe. Pamiętaj, że Twoich klientów czy pracodawców coś do Ciebie przyciąga lub odpycha. Zastanów się, co ich przyciąga i rozwijaj się jeszcze bardziej w tej dziedzinie. Wypisz też sobie na kartce, co może ludzi odpychać i całkowicie wyeliminuj te cechy ze swojego życia.
  3. Jak Cię widzą, tak cię piszą, dlatego zawsze staraj się wyglądać bardzo dobrze. Zadbaj nie tylko o strój i makijaż, ale także o wizerunek w sieci. Część twoich potencjalnych klientów czy pracodawców zanim nawiąże z Tobą współpracę, z pewnością sprawdzi Twoje profile na portalach społecznościowych, więc polecam wykasować zdjęcia z suto zakrapianych imprez, na których leżycie pijani pod stołem.
  4. 95% czasu ludzie myślą o sobie, więc mów językiem korzyści klienta, czyli prowadź rozmowy tak, aby klient odczuł, że faktycznie jesteś zainteresowana jego osobą, jest dla Ciebie ważny, słuchasz go z zainteresowaniem i okazujesz zrozumienie. Unikaj mówienia o tym, jaką masz świetną ofertę, jak cudowna jest twoja firma i jakie masz osiągnięcia. Zamień to lepiej na korzyści, jakie klient będzie miał z tego, że skorzysta akurat z Twojej propozycji. Pamiętaj także, aby zawsze prowadzić rozmowę, pytać klienta, czego oczekuje, potrzebuje, co jest dla niego ważne, co chce osiągnąć korzystając z Twoich usług czy produktów oraz jakie jego cele zrealizuje korzystając z Twojej pomocy.
  5. Rozwijaj się w dziedzinach, które są istotne. Jeśli chcesz być świetną tancerką, nie chodź na kursy gotowania, bo to nieco staje na drodze do Twego celu. Lepiej ten czas przeznaczać na doskonalenie swoich umiejętności tanecznych. Jeśli chcesz odnosić sukcesy w biznesie, skup się na rozwijaniu swoich talentów biznesowych i poświęcaj na to każdą wolną chwilę. Codziennie czytaj (chociaż parę kartek książek z branży, która Cię interesuje), słuchaj w samochodzie audiobooków i uczęszczaj na różne szkolenia. Prowadząc biznes skup się przede wszystkim na rozwoju swoich umiejętności nawiązywania relacji, sprzedaży i networkingu.
  6. Miej 3 wiary, czyli wiarę w siebie i to, że jesteś odpowiednią osobą na odpowiednim miejscu, wiarę w swój produkt lub usługę i to, że jest ona dobra, pomaga i faktycznie ludzie powinni to mieć. Ważna jest także wiara w ludzi z którymi się pracuje i to, że możemy na nich polegać, ufamy im i wiemy, że są to po prostu dobrzy ludzie. Jeśli którejś z tych wiar nam zabraknie, tracimy spójność i nasza praca może być wykonywana „na siłę”.
  7. Rób wszystko z radością i entuzjazmem. Jeśli kochasz to, co robisz, przekazujesz tę miłość ludziom, z którymi o tym rozmawiasz i jest większe prawdopodobieństwo, że zostaną oni Twoimi klientami, znajomymi czy będziesz z nimi współpracować.

Oczywiście wcale nie musisz stosować tych zasad, jednak gdy je zaczniesz stopniowo wprowadzać, zobaczysz jak bardzo twoja efektywność wzrośnie. O tym, czy odniesiesz w pracy porażkę czy sukces, decydują bardzo często szczegóły i malutkie czynności, które wykonujesz codziennie (lub ich nie wykonujesz) i czasem zmieniając małą rzecz możesz osiągnąć naprawdę wielkie sukcesy.

Facebook Comments

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy