22 Sty

Ała! Skurcz!

Basen, jezioro, morze. Każde z tych miejsce jest odpowiednie, aby zwiększyć swoją aktywność - pływając. Ale co zrobić, jeśli nagle pojawi się on. Nieznośny ból, spowodowany skurczem, który dopada nas w najmniej oczekiwanej chwili.

Skurcz w łydce, stopie, udzie podczas pływania jest jest jedną z najczęstszych przyczyn utonięć. Czym jest skurcz? To mimowolny, nagły i bolesny kurcz mięśnia, spowodowany zmianą długości lub napięcia mięśnia, który natychmiast uniemożliwia lub ogranicza nam wykonanie ruchu w wodzie. Do głównych przyczyn powstawania skurczów zaliczamy nieprawidłową dietę, ubogą w magnez i wapń, co może bezpośrednio wpływać na nieprawidłową pracę naszej gospodarki elektrolitowej. Częstym powodem skurczów jest nagła zmiana temperatury i szok termiczny. Niejednokrotnie wchodzimy do wody, bez powolnego przyzwyczajania organizmu do niżej temperatury. Do innych przyczyn powstawania skurczów zaliczamy nadmierne picie kawy lub mocnej herbaty.

Jak zapobiegać?

Przed pływaniem pamiętaj o dobrym rozgrzaniu ciała, jeśli chcesz pływać dłużej, rób przerwy co 30 minut, po to aby rozluźnić mięśnie. Aby profilaktycznie zapobiegać kurczom mięśni stosuj odpowiednią dietę bogatą w cynk, magnez, potas i wapń. Pamiętaj, że magnez to najlepszy przyjaciel naszych mięśni, ponieważ odpowiada za proces sygnałów, które są wysyłane do komórek nerwowych w mięśniach. W związku z tym jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mięśni. Uwzględnij więc w swoim codziennym jadłospisie zielone warzywa, orzechy, kasze. Ogranicz również spożywanie soli. Pamiętaj o mądrym nawadnianiu organizmu i wypijaj codziennie o 1,5 litra wody bogatej w cenne minerały, które odpowiednio uregulują twoją równowagę wodno-elektrolitową.

Jak postępować, gdy skurcz dopadnie nas w wodzie?

Jeśli podczas pływania poczujesz nagły i ostry ból mięśni, po pierwsze – nie panikuj. Twoja reakcja, może pogorszyć sytuację. Chaotyczne machanie rękami i krzyk tutaj nie pomogą. Wyjdź jak najszybciej z wody. Jeśli jest ktoś w pobliżu – poproś o pomoc
w dopłynięciu do brzegu. Jeśli jesteś sam, pogódź się z faktem, że mięsień, w którym doszło do skurczu – jest wyłączony, a tym samym bezużyteczny. Użyj więc pozostałych kończyn, aby dopłynąć do brzegu. Następnie usiądź i masuj kończynę kolistymi ruchami, uciskając delikatnie sztywny mięsień. Pamiętaj, że w przypadku przykurczu nie należy napinać mięśni i ścięgien, dlatego nie próbuj rozchodzić bolącej nogi.


 

 

 

Facebook Comments

Najnowsze tematy