20 Sty

Babciu, dziadku – pijcie wodę!

Ciągle słyszymy, jak ważne jest picie wody. Często jednak, te kwestie dotyczą młodszych ludzi, sportowców lub kobiet w ciąży. A co z seniorami?

Nawodnienie seniorów

Dlaczego u osób starszych, często pojawia się problem odwodnienia? Głównym powodem jest mniejsze odczuwanie pragnienia. Organizm domaga się odpowiedniego nawodnienia, ale płatająca figle psychika nie przypomina o tym, aby wypić szklankę wody. Wynika to z faktu, iż z wiekiem spada wrażliwość niektórych ośrodków w mózgu odpowiadających za odczuwanie pragnienia. Nieprawidłowe nawodnienie osób starszych może wiązać się z przykrymi następstwami.

Objawy odwodnienia:

  • bóle i zawroty głowy
  • zaburzenia świadomości i widzenia
  • tachykardia
  • uczucie osłabienia
  • utrata elastyczności skóry i zapadnięte oczy
  • skłonności do upadków

Woda mineralna źródłem zdrowia

Aby utrzymać dobrą kondycję psychofizyczną, należy dbać nie tylko o dzienną ilość wypijanej wody, ale również o jej jakość. Zwracajmy więc uwagę na etykietę i wybierajmy wodę bogatą w pożądane minerały. Butelka wody bogata w magnez ureguluje ciśnienie krwi i wpłynie na poprawę pamięci, z kolei ta zawierająca potas poprawi pracę serca. Istnieje wiele korzyści wynikających z prawidłowo nawodnionego organizmu u starszych:

  • organizm sprawniej regeneruje się po operacjach i przebytych chorobach
  • regularnie przyjmowane leki, łatwiej wchłaniają się do organizmu
  • u osób z demencją, bądź chorych na Alzheimera, poprawia się funkcjonowanie pamięci
  • metabolizm sprawniej funkcjonuje

Inne źródła wody

Częściowe zapotrzebowanie możemy przemycić w warzywach, owocach, herbatach oraz zupach. Co nie zmienia faktu, że najważniejsze jest spożywanie jej w czystej postaci. Istnieje dodatkowo kilka innych sposobów, dzięki którym możemy zachęcić ukochanych dziadków do picia zalecanej ilości wody.

Po pierwsze powinniśmy nakłonić seniorów do regularnego uzupełniania jej, tak aby wyrobili sobie nawyk picia. Oczywiście nic na siłę – to może przynieść odwrotny skutek. Jeśli starsza osoba nie lubi jej smaku, możemy dodać do niej listek mięty bądź świeżo wyciśniętą cytrynę lub pomarańczę. Dobrym pomysłem jest również uzupełnianie szklanki tylko do połowy – w ten sposób nie wymusimy presji na babci bądź dziadku, że ilość wody, którą muszą wypić jest za duża. Pić bowiem należy często, ale w małych ilościach.

Podsumowując, pamiętajmy, że należy zadbać o nasze babcie i dziadków, aby regularnie nawadniali swój organizm.


 

 

 

Facebook Comments

Najnowsze tematy