27 Mar

Według statystyk Polki to jedne z najbardziej przedsiębiorczych kobiet na świecie. Nie boimy się wyzwań i ryzyka, jesteśmy twórcze i zdyscyplinowane. Do pracy na własny rachunek najbardziej motywuje nas niezależność, możliwość wdrażania własnych pomysłów i perspektywa zadowalających dochodów.

Czy pierwiastek przedsiębiorczości mamy we krwi? Od czego zależy sukces w biznesie i jak wpływa on na naszą osobowość? Rekiny biznesu płci żeńskiej, czyli…?

Najważniejsze są kompetencje.

Bez względu na płeć najważniejsze punkty przepisu na sukces to szybka decyzyjność i przedsiębiorcze myślenie. Aby zaistnieć w świecie biznesu, trzeba zapomnieć o schematach i zaufać własnej kreatywności. Przydają się także zdolności analityczne i dobra znajomość rynku, na którym chcemy działać. Bizneswoman to kobieta, która nie czeka na polecenia, ale działa sama – robi to szybko, skutecznie, a co najważniejsze: ta samodecyzyjność sprawia jej ogromną satysfakcję.

Podobne cechy można by wypisywać w nieskończoność, ale nie w tym rzecz. Temat kobiet na rynku pracy podnoszony jest bardzo często i w różnych kontekstach, jednak co ciekawe, niewiele dotychczas rzeprowadzonych badań skupia się stricte na osobowości pań będących rekinami biznesu albo pretendujących do bycia nimi.

Czy te pożądane w biznesie cechy są wrodzone, czy można nad nimi pracować? Czy samo założenie działalności coś w nas zmienia?

Wyniki badań dr Magdy Drzewieckiej-Sarosiek ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej są jednymi z nielicznych w tej dziedzinie. Badaczka postanowiła poddać analizie osobowości 450 kobiet – tych, które zdecydowały się otworzyć własną firmę i odniosły sukces na tej płaszczyźnie, oraz tych, którym się nie powiodło albo w ogóle nie wykazywały chęci zajmowania się biznesem. Okazało się, że oba typy kobiet znacznie się od siebie różnią – zupełnie inne są ich przekonania, postawy i cechy charakteru.

Co zatem wyróżnia kobiety sukcesu?

Wszystkie kobiety, których biznesplan wypalił, okazują się być zdecydowanie silniejsze emocjonalnie i mniej pamiętliwe – nie wykazują skłonności do przywoływania przykrych doświadczeń, ciągłego ich analizowania i przeżywania od nowa. Poza tym bizneswomen są także bardziej aktywne i pozytywnie nastawione do życia. Kolejne z ich cech to: otwartość, sumienność oraz wysokie poczucie własnej skuteczności.
Badaczka podkreśla, że ten optymizm i brak problemów z relaksacją wpływa korzystnie na osiąganie coraz to lepszych rezultatów.

Badanie pokazało ponadto, że samo założenie własnej działalności znacznie zmienia kobiecy temperament – jest to w końcu jedno z ważniejszych wydarzeń w życiu zawodowym, dlatego nic dziwnego, że bezpośrednio odbija się na psychice. To dowodzi, że za temperament wcale nie odpowiadają geny i nie jest on niezmienny.

Oczywiście każda planująca kolejny krok w swoim życiu zawodowym kobieta musi też wiedzieć, że zysk ma swoją cenę. W początkowych etapach rozkręcania własnego biznesu nie jest łatwo. Pojawia się coraz więcej stresowych sytuacji – atakuje nas przemęczenie, bywamy przygnębione, a nawet czujemy się przegrane. Niemniej sukces w biznesie odbija się na nas bardzo korzystnie.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy