W świecie smartfonów, tabletów, laptopów i innych urządzeń elektronicznych, które wymagają wpatrywania się w ekran z odległości kilkudziesięciu centymetrów, kondycja naszego oka jest w coraz gorszym stanie. Chociaż to nasze podstawowe narzędzie działania, dla naszego narządu wzroku są one ogromnym wrogiem.

Miliony ludzi na całym świecie przed komputerem spędzają nawet kilkanaście godzin dziennie. Do tego dochodzi korzystanie ze smartfonów, tabletów i innych urządzeń. Tymczasem wystarczy tylko kilka godzin, aby dopadły nas dolegliwości określone przez naukowców jako syndrom widzenia komputerowego. Wśród charakterystycznych objawów wymienia się osłabienie wzroku, ból, drapanie, swędzenie oczu oraz charakterystyczne uczucie „piasku pod powiekami”.

Według statystyk problemy okulistyczne wywołane pracą przed komputerem dotyczą aż 95 na 100 badanych osób. Korzystanie z urządzeń elektronicznych wymaga przestrzegania konkretnych zasad i umiejętnego organizowania czasu pracy, jednak z racji tego, że dla większości z nas jest to rutyna, szybko zapominamy o jakichkolwiek regułach.

Dlaczego oko cierpi?

Optymalna liczba mrugnięć oka na minutę to około dwunastu. W momencie wpatrywania się w monitor liczba ta znacznie się obniża, co powoduje niedostateczne nawilżenie spojówki i rogówki.

Problem stanowi także koncentracja wzroku wyłącznie na jednym obiekcie. Nasze oczy powinny skupiać się naprzemiennie na dalekich i bliskich przedmiotach – dopiero wówczas trenujemy nasze zdolności akomodacyjne i wzmacniamy mięśnie oka.

Niekorzystny wpływ na nasz wzrok ma również promieniowanie ekranu komputerowego. To właśnie ono może powodować alergiczne podrażnienia i zapalenie spojówek. Charakterystyczne objawy to: obrzęk, ropienie, uczucie pieczenia, łzawienie i nadwrażliwość na światło. Innym minusem pracy przed monitorem jest emisja dużych ilości ciepła, w efekcie czego zwiększa się temperatura powietrza i zmniejsza wilgotność.

Nieprzyjazna jest także klimatyzacja. Zespół suchego oka objawia się głównie swędzeniem, zaczerwienieniem i ogólnym podrażnieniem tego organu. Nierzadko dołączają do tego bóle głowy i problemy z koncentracją. Problem ten dotyczy coraz większej części społeczeństwa, dlatego lekarze okuliści zalecają profilaktyczne stosowanie tzw. sztucznych łez nawilżających oko.

Zadbaj o swoje oczy!

Zwróć uwagę na prawidłowe ustawienie monitora. Wpatrując się w ekran, pamiętaj o konieczności zapewnienia sobie maksymalnego dostępu do światła naturalnego. Ustaw komputer tak, aby w każdej chwili móc spojrzeć w dal, np. w głąb korytarza albo za okno. Postaraj się ponadto, aby monitor nie odbijał żadnych obrazów (zmień kąt ustawienia ekranu, zasłoń okna, wyłącz silne oświetlenie, gdyż walka z odblaskiem bardzo męczy narząd wzroku). Zwróć także uwagę na odległość twarzy od monitora – właściwa wynosi od 40 do 75 cm.

Pamiętaj o odpowiednim oświetleniu pomieszczenia. Lampy nie powinny świecić prosto w ekran. Najlepiej zaopatrzyć się w takie, które kierują światło w stronę sufitu.

Pamiętaj, aby patrzeć w dal, rób przerwy na mruganie. Twoje oczy zmęczą się bardzo szybko, jeśli będziesz koncentrować wzrok wyłącznie na monitorze. Odpowiedniego patrzenia w komputer trzeba się nauczyć.

  • Spójrz ponad ekran.
  • Skoncentruj się na dwóch różnych przedmiotach widzianych w oddali, spoglądaj na nie pod różnymi kątami.
  • Intensywnie mrugaj przez chwilę – gimnastyka gałki ocznej pozwoli wzmocnić jej mięśnie i polepszyć akomodację organu.
  • Zamknij na moment oczy i przysłoń je ręką, tak aby widzieć czerń.
  • Przenieś wzrok z powrotem na monitor.

Pamiętaj o nawilżaniu oka. Zawsze miej przy sobie krople do oczu. Większość z tych dostępnych w aptekach nie zawiera konserwantów, dlatego o częstotliwości zakrapiania możesz decydować sam.

Wspomóż się witaminami i składnikami odżywczymi. Kondycję Twojego oka poprawią witaminy A, C i E oraz cynk, selen i magnez. Dobrze działa także beta-karoten, luteina, cholina i zeaksantyna – zapytaj w aptece o zawierające je preparaty. Pamiętaj także o ruchu – aktywność fizyczna zmniejsza ciśnienie krwi, które również ma wpływ na stan Twoich oczu.

Pamiętaj o odpowiednich warunkach pracy. Jeśli tyko masz na to wpływ, zadbaj, aby miejsce, w którym pracujesz, miało odpowiednią temperaturę i wilgotność. Wietrz pomieszczenie, nawilżaj je, ścieraj z mebli kurze i unikaj dymu papierosowego.

Regularnie odwiedzaj okulistę. Regularne kontrole to szansa na odpowiednio wczesne wykrycie wady wzroku i innych chorób oczu wymagających specjalistycznego leczenia.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy