Aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na nasze zdrowie, niemniej jednak należy pamiętać, że w trakcie wysiłku nasz organizm traci dużo wody. Dlatego tak ważne jest, aby uzupełnić braki już podczas treningu. Pozwoli to zapobiec odwodnieniu i zapewni nam dobre samopoczucie.

Ile płynów dostarczać?

Zbyt mała ilość płynów sprawia, że nasz organizm staje się mniej wydajny, a nasz trening mniej efektywny. Nie możemy zapomnieć o zapewnieniu organizmowi nawodnienia jeszcze przed treningiem – dwie szklanki będą odpowiednie – jak również o piciu po wysiłku fizycznym.  To, jaką ilość wody powinniśmy dostarczyć organizmowi w trakcie wysiłku zależy w głównej mierze od intensywności treningu, jednak nie może to być mniej niż 500 ml. Ważne jest również to, aby pić, zanim poczujemy pragnienie – najlepiej, co ok.15 minut małymi łykami. Płyny nie powinny mieć zbyt niskiej temperatury, aby zniwelować ryzyko zachorowania.

Woda vs. napój izotoniczny

Woda nie bez powodu nazywana jest źródłem życia. Wchłania się bardzo szybko i utrzymuje odpowiednie ciśnienie krwi. Prócz tego zapewnia transport witamin i minerałów, których nasz organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania. Jest ona odpowiednia, jeśli nasz trening jest krótki i niezbyt intensywny, w przypadku długiego i bardzo dużego wysiłku lepsze okażą się napoje izotoniczne. Wszystko dlatego, że zawierają w składzie węglowodany proste oraz złożone, dzięki czemu gwarantują organizmowi stałe uzupełnianie energii, co sprawia, że szybko się regeneruje. Natomiast cukier w nim zawarty utrzymuje odpowiedni poziom cukrów we krwi, sprawiając, że zmęczenie pojawia się o wiele później.

Inne możliwości

Poza wodą i napojami izotonicznymi, do czynienia możemy mieć jeszcze z napojami hipertonicznymi –  których ciśnienie osmotyczne jest wyższe od płynów ustrojowych, a za zadanie mają dostarczanie energii, najlepiej pić je po treningu. Jeszcze inną możliwością są napoje hipotoniczne – mają one niskie ciśnienie osmotyczne, dlatego są przez organizm wchłaniane bardzo szybko. Sprawia to, że w krótkim czasie zaspokajają pragnienie. Zalecane są dla osób, które wykonują niezbyt długie i niezbyt intensywne treningi. Po wysiłku można także spożywać soki owocowe, które wzmacniają komórki i przyspieszają regenerację organizmu.

Pominięcie nawodnienia organizmu w trakcie treningu może mieć tragiczne skutki, dlatego zawsze podczas wysiłku pamiętaj o zabraniu ze sobą małej butelki ze swoim ulubionym napojem. Dzięki temu zabezpieczysz swój organizm przed odwodnieniem oraz pomożesz w szybszej regeneracji komórek.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy