Kobiety będąc w ciąży muszą zwracać szczególną uwagę na to, co piją oraz w jakich ilościach. Odpowiedni dobór i jakość płynów są niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka, a także zachowania dobrego samopoczucia przyszłych mam.

Zapotrzebowanie dorosłej osoby na płyny wynosi około 2 – 2,5 litra na dobę. Kobieta w ciąży powinna spożywać o 500 – 700 ml płynów więcej, zaś podczas karmienia piersią, nawet do 3 litrów na dobę. Prawidłowe nawodnienie organizmu młodej mamy to nie tylko korzyść dla jej dziecka, ale także dla niej samej. Dzięki spożywaniu odpowiedniej ilości płynów znacznie poprawia się samopoczucie ciężarnych kobiet, słabiej odczuwalne są dolegliwości towarzyszące ciąży, jak chociażby nudności, a także poprawia się praca jelit. Już po urodzeniu dziecka, dzięki odpowiedniemu nawodnieniu, łatwiej i szybciej można wrócić do sylwetki sprzed porodu, a dodatkowo przyjmowanie zalecanej, dziennej dawki płynów zapewnia odpowiednią ilość produkcji pokarmu.

Pozytywny wpływ nawadniania organizmu na zdrowie matki i dziecka, nie pozostawia wątpliwości. Jednak nie wszystkie płyny są tak samo zdrowe i potrzebne. Niektórych, podczas ciąży i karmienia piersią, należy unikać. Wśród nich na pierwszym miejscu znajduje się, co oczywiste, alkohol. Ciężarne kobiety nie powinny spożywać także słodzonych soków i napojów, zwłaszcza gazowanych, w których znajduje się duża ilość cukrów i sztucznych barwników. Mogą one negatywnie wpływać na rozwój dziecka. Na liście produktów zakazanych znajdują się te z zawartością kofeiny, jak napoje energetyczne czy kawa. Częste picie kawy sprawia, że zmniejsza się ilość magnezu i potasu w organizmie, a oba te pierwiastki są niezbędne dla zdrowia matki, a także dziecka. Dodatkowo kawa, ale także herbata działają odwadniająco, więc po skuszeniu się na chociażby filiżankę tych napojów, zawsze powinno się potem wypić szklankę wody.

Co zaś jest niezbędnym składnikiem menu przyszłych mam? Najbezpieczniejszym i najlepszym wyborem jest woda. Jednak, wbrew powszechnej opinii, nie woda źródlana. Ta, owszem jest zdrowa, ale dla starszych dzieci np. do przygotowywania posiłków. Dorośli, w tym także kobiety w ciąży i te karmiące piersią, powinni sięgać po wody mineralne. Dostarczą im one bowiem niezbędnych pierwiastków, takich jak magnez czy wapń. Wspomogą one zachowanie równowagi organizmu w tym wymagającym dla każdej kobiety czasie.
W zależności od zapotrzebowania na konkretne składniki, najlepiej sięgać po wysoko– oraz średniozmineralizowane wody. Najlepszym wyborem będą te z niską zawartością sodu. Pierwiastek ten, bardzo często u kobiet w ciąży przekracza znacząco dozwoloną dawkę. Wówczas dochodzi do zatrzymania wody w organizmie, co objawia się m.in. puchnięciem nóg. Jednak z drugiej strony, jeśli ilość sodu jest zbyt mała, kobieta może czuć się zmęczona i osłabiona. Dlatego jego pełna eliminacja też nie jest korzystna. Warto przy tym pamiętać, że woda zapewnia zaledwie kilka procent dziennego zapotrzebowania dorosłego człowieka na sód. Przy pojawieniu się jakichkolwiek problemów, które wywołuje ten pierwiastek, lepiej przeciwdziałać im odpowiednio zbilansowaną dietą. Oprócz wody, ciężarne kobiety mogą sięgnąć także po świeżo wyciskany sok, zioła i herbatki owocowe. Najważniejsze zasada to pić regularnie i powoli. Dzięki piciu płynów często i małymi łykami, organizm lepiej je przyswoi.

Facebook Comments

2 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy