09 Lip

Czy grillowanie jest zdrowe?

Obróbka termiczna potraw zwykle obniża zawartość witamin i minerałów. Może również przyspieszać przyswajanie węglowodanów, sprawiając, że organizm szybciej potrafi skorzystać z energii. Takie zjawisko może przyczyniać się do odkładania tkanki tłuszczowej, ponieważ organizm dostaje dużą porcję "szybkiej" energii, której nie zawsze potrzebuje.

Obróbka termiczna w pewnych sytuacjach jest jednak niezbędna. Wówczas pojawia się pytanie, z której skorzystać? Zwykle grillowanie znajduje się na szarym końcu – powszechnie uważane jest za wyjątkowo niezdrowe. Tak być nie musi. Wystarczy, że zastosujemy się do kilku wskazówek.

Po pierwsze

Najlepiej wybierać chude kawałki mięsa lub ryby. Tłuszcz zwierzęcy może przyczyniać się do rozwoju schorzeń układu sercowo-naczyniowego. Karkówkę czy kiełbasę lepiej zamienić na drób lub chudą rybę. Zamiast typowego chleba lepiej skorzystać z warzyw – znakomicie sprawdzi się papryka, bakłażan czy cukinia.

Po drugie

Grillujemy nad żarem, a nie ogniem. W tym drugim przypadku jesteśmy bardziej narażeni na powstawanie szkodliwych substancji, a potrawę znacznie łatwiej przypalić. Warto podkreślić, że przypalone mięso również zawiera niebezpieczne związki.

Po trzecie

Potrawy – szczególnie mięso – należy umieszczać na specjalnej tacce, a nie bezpośrednio na ruszcie. Zapobiega to kapaniu wytopionego tłuszczu na palenisko i chroni przed powstawaniem niebezpiecznych policyklicznych węglowodorów aromatycznych, które mogą działać karcynogennie.

Po czwarte

Odpowiedni dobór węgla ma również duże znaczenie. Najlepiej sprawdzi się brykiet z węgla drzewnego lub kokosowego. Bezwzględnie unikać należy stosowania typowego drewna, szczególnie z roślin iglastych z uwagi na dużą zawartość żywicy.

Po piąte

Jednym z ostatnich ważnych aspektów jest czas grillowania. Powinien być możliwie krótki. Z uwagi na to lepiej dobrze wybierać chudą rybę, a mięso podzielić wcześniej na mniejsze kawałki i marynować przez noc w lodówce. Długie grillowanie obniża zawartość cennych składników odżywczych. Nie należy również zapominać o kontroli grillowanej potrawy, nigdy nie powinniśmy dopuszczać do powstawania czarnej, przypieczonej skórki, ponieważ zawiera karcynogenne substancje, szczególnie niebezpieczne dla małych dzieci i kobiet w ciąży.

Po szóste

Mięsa, ryb czy warzyw, kiedy znajdują się na ruszcie nie należy polewać wysokogatunkowym olejem, jak oliwa z oliwek. Tego rodzaju tłuszcz jest zdrowy, ale nie należy go poddawać działaniu wysokiej temperatury. Oliwą czy olejem lnianym możemy polać już gotowe mięso lub dodać go do sałatki na zimno.

Po siódme

Do grillowanych potraw należ spożywać dużo płynów. Niestety piwo i napoje gazowane nie sprawdzą się najlepiej. Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie sok warzywny zawierający dużo antyoksydantów czy woda z cytryną, która dzięki zawartości witaminy C wiąże niebezpieczne azotyny i ułatwia ich wydalanie. Można również skorzystać z zielonej lub białej herbaty.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy