06 Sie

To jedno z niezwykle często zadawanych pytań. Czy sauna może pomóc w odchudzaniu, czy jest skuteczna? Odpowiedź może Was zadziwić.

Zacznijmy od podstaw. Sauna to zabieg kąpieli w gorącym powietrzu. Popularna forma odnowy biologicznej. W zamkniętym drewnianym pomieszczeniu znajduje się piec, który podgrzewa kamienie do temperatury około 200 stopni Celsjusza, które oddają ciepło otoczeniu. To sprawia, że temperatura powietrza w komorze może sięgać nawet 100 stopni Celsjusza, jednak z uwagi na bardzo niską wilgotność nie grozi to poparzeniem skóry.

Tego rodzaju zabieg odnowy bioekologicznej polega na kilkukrotnym przeplataniu fazy ogrzewania, trwającej zwykle około 15 minut oraz fazy ochładzania letnią wodą (jednak nie zimniejszą niż 18 stopni Celsjusza) trwającą nie dłużej niż 10 minut. W trakcie fazy ogrzewania okresowo polewa się gorące kamienie wodą, co powoduje uderzenie pary wodnej, tak zwany Loyly. Taka praktyka powoduje okresowe zwiększenie wilgotności i wzrost natężenia pola elektrycznego nawet 30-krotnie.

Odchudza czy nie?

W trakcie zabiegu masa ciała ulega zmniejszeniu, pojawia się więc pytanie: czy sauna odchudza? Odpowiedź może być zadziwiająca: „i tak, i nie”.

Przede wszystkim jednorazowy zbieg powoduje utratę wody i elektrolitów. Objawia się to oczywiście redukcją masy ciała, nie wpływa to jednak na redukcję tkanki tłuszczowej. Warto pamiętać, że sama temperatura nie sprawi, że wypocimy tłuszcz. Jest to niemożliwe, mimo że producenci urządzeń w postaci pasów odchudzających starają się nas przekonać, że jest inaczej. Jest jednak druga strona medalu. Okazuje się, że sauna pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu hormonalnego. Pobudza wydzielanie hormonów kory nadnerczy oraz tarczycy. Zjawisko takie pojawia się jednak nie po jednorazowym zabiegu, ale regularnym korzystaniu z dobrodziejstw sauny. Oznacza to, że jeśli regularnie odwiedzamy saunę, możemy liczyć, m.in. na przyspieszenie metabolizmu, co oznacza, że łatwiej będzie pozbyć się nam dodatkowych kilogramów!

Zanim zaczniesz korzystać z sauny

Na koniec warto wspomnieć o kilku podstawowych regułach korzystania z sauny. Jeśli to wasza pierwsza przygoda z tym zbiegiem warto zrezygnować z polewania kamieni wodą. Kąpiel w gorącym powietrzu dobrze zaczynać od położenia się (koniecznie na ręczniku) na najniższej półce komory, gdzie temperatury zwykle nie przekracza 40 stopni Celsjusza. Po każdorazowej fazie ochładzania, należy bardzo dokładnie osuszyć ciało i można spróbować położyć się piętro wyżej. Im wyższa półka, tym wyższa temperatura i trudniejsze warunki dla organizmu.

Należy pamiętać, że zabieg sauny, mimo że przyspiesza metabolizm, korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego oraz odpornościowego jest bardzo dużym obciążeniem dla organizmu. Powinny zrezygnować z niego osoby z poważnymi kłopotami z układem sercowo-naczyniowym. Nie należy również nadużywać zabiegów – 2-3 razy w tygodniu to absolutne maksimum, a do do czerpania korzyści z zabiegu wystarczy jedna sesja tygodniowo.

Przeciwwskazane jest również korzystanie z sauny bezpośrednio po wysiłku fizycznym. Mimo że w wielu klubach fitness znajduje się komora do gorących kąpieli, nie należy z niej korzystać po treningu – dla organizmu to zbyt duży, niepotrzebny wysiłek.

Nie zapominajmy również o odpowiednim nawodnieniu – w trakcie sesji możemy stracić nawet 2 litry wody z potem – oraz uzupełnieniu minerałów i witamin po kąpieli. Tu dobrym rozwiązaniem będą warzywne soki.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy