11 Wrz

Nie daj się jesiennej chandrze!

Jesienią pogorszenie nastroju i spadek energii dają się we znaki zarówno dorosłym, jak i dzieciom. Jesteśmy przytłoczeni kiepską pogodą i powrotem do codziennej rutyny - wspominając słoneczne dni, najchętniej w ogóle nie ruszalibyśmy się z domu. Choć nie wydłużymy dnia i nie podniesiemy temperatury, ze starcia z apatią i kiepskim humorem możemy wyjść zwycięsko!

Jesienną porą najbardziej dotkliwie dokucza nam deficyt słońca. To właśnie przez ograniczoną ilość promieni słonecznych, organizm produkuje zwiększone ilości melatoniny odpowiedzialnej za ogólną senność i emocjonalną „znieczulicę”. Równocześnie wytwarza znacznie mniej serotoniny zwanej „hormonem szczęścia”. Na wahania hormonalne najbardziej narażone są  kobiety 20, 30 i 40-letnie, a ich pierwsze oznaki mogą pojawić się już we wrześniu.

Ta niechęć do wszystkiego wokół, nieustanne zmęczenie i senność  to fachowo objawy wskazujące na SAD, czyli sezonowe zaburzenia nastroju. Jak je złagodzić?

Dieta

Aby mózg produkował wystarczające ilości serotoniny musimy dostarczać mu odpowiednich ilości glukozy. Jeśli jest jej za mało, nasz organizm się buntuje i właśnie dlatego czujemy się znacznie gorzej. Nie bez powodu więc, aby poprawić sobie humor najczęściej wybieramy czekoladę – zawiera ona m.in. cynk oraz selen, które zwiększają wytwarzanie endorfin. Mimo to słynny pocieszacz nie do końca spełnia swoją rolę. Węglowodany proste zawarte w słodyczach ulegają bardzo szybkiemu wchłanianiu, dlatego ogólny efekt ich spożywania jest bardzo krótkotrwały. Nie wspominając o kaloriach.

Znacznie lepiej postawić na warzywa, owoce, ziarna zbóż, kasze czy pełnoziarniste makarony, słowem te produkty, które bogate są w węglowodany złożone. Ponadto warto również uzupełniać niedobory witamin z grupy B i C. Składnikami, które korzystnie wpływają na nasz nastrój są także magnez i kwasy omega 3 – usprawniają działanie układu nerwowego i łagodzą rozdrażnienie. Są zawarte głównie w rybach morskich, oleju lnianym i orzechach wloskich. Pamiętajmy również o regularności posiłków i zasadzie „mniej, ale częściej”. Koniecznie należy ograniczyć napoje zawierające kofeinę i alkohol.

Światło i kolory

Postaraj się, by w twoim mieszkaniu nie panował mrok. Wymień żarówki na mocniejsze, nie zasłaniaj okien grubymi zasłonami. Staraj się o jak największy dostęp światła. Jeśli na zewnątrz jest szaro i buro, stwórz sobie kolorowe otoczenie. Zakładaj jasne, barwne ciuchy i zakup nowe akcesoria dekoracyjne, np. w kolorze czerwonym, zielonym i żółtym. Możesz również spróbować zabiegu fototerapii – udaj się do gabinetu albo sama zaopatrz się w lampę, która imituje naturalne światło słońca o jasności 10 tys. luksów.

Relaks

Postaw na wypoczynek. Spróbuj poświęcać się czynnościom, które lubisz i które Cię odprężają. Nie zamykaj się też na cztery spusty w mieszkaniu, by samotnie kontemplować swoją chandrę. Wyjdź na spotkanie ze znajomymi, do teatru, kina. Postaraj się o częste kontakty z ludźmi, którzy potrafią Cię rozśmieszyć. Nie zapominaj też o ćwiczeniach fizycznych.

Natura

Spędzanie czasu na łonie natury to absolutny strzał w dziesiątkę. Badanie naukowców z University of Essex potwierdziło realne działanie ekoterapii!

Miej na uwadze, że jesienną chandrę należy rozróżniać z depresją, której początkowe objawy są bardzo podobne. Dlatego nie bój się rozmawiać o swoim problemie. Milczenie i bagatelizowanie objawów w niczym nie pomoże. Dbajcie o siebie jesienią!

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy