Komponując swój jadłospis, nie zawsze myślimy o kształtowaniu sylwetki, choć właśnie tak zwykle kojarzy się dieta. Czasem, zależy nam przede wszystkim na pro-zdrowotnym oddziaływaniu produktów spożywczych. Dobra wiadomość jest taka, że bardzo często można połączyć jedno i drugie, a dieta, której głównym zadaniem jest walka z dodatkowymi kilogramami, może jednocześnie wykazać działanie pro-zdrowotne. Oto produkty, które nie tylko są niskokaloryczne, ale mogą również zmniejszyć ryzyko rozwoju choroby nowotworowej.

Dieta antynowotworowa

Oczywiście nie można powiedzieć, że stosując odpowiedni jadłospis, w 100 % zabezpieczmy się przed chorobą nowotworową. Badania naukowe potwierdzają jednak, że produkty spożywcze zawierające antyoksydanty, wyraźnie zmniejszają ryzyko występowania nowotworów. Wolne rodniki, to reaktywne formy tlenu, które można porównać do piłeczki kauczukowej, która wrzucona do zamkniętego pomieszczenia odbija się od ścian uszkadzając je. W ludzkim organizmie, reaktywne formy tlenu odbijają się od sąsiadujących komórek i uszkadzają je. Znacznie zwiększa to ryzyko powstawania nowotworów oraz przyspiesza proces starzenia. Duża ilość wolnych rodników powstaje przez stres, metale ciężkie, zanieczyszczone powietrze, niewłaściwą dietę czy ekspozycję na słońce. I tu z pomocą przychodzą antyoksydanty.

Grejpfrut

Zawiera duże ilości naringiny, która przede wszystkim nadaje mu charakterystyczny gorzki smak. Związek ten wykazuje bardzo szerokie spektrum działania, może być stosowany do odkażania ran, w celu obniżenia poziomu cholesterolu, ale co bardzo ważne, jest niezwykle silnym antyoksydantem. Najwięcej naringiny zawierają grejpruty czerwone. Warto jednak pamiętać, że tego cytrusa nie należy łączyć z lekami czy alkoholem, gdyż nasila ich działanie przez blokowanie enzymów w wątrobie, które odpowiadają za metabolizm tych związków.

Borówki, jagody i czarne winogrona

Zawierają antocyjany, które są jednymi z najsilniejszych antyoksydantów. Z uwagi na to, stosowane są w dietach odmładzających, a nawet w stanach reumatycznych. Przede wszystkim jednak, wykazują działanie przeciwnowotworowe. Co więcej borówki i jagody, zaliczane do owców leśnych, są niskokaloryczne. Niestety, nie można powiedzieć tego o winogronach, które zawierają dużą ilość cukru – te sprawdzą się za to w okresie powysiłkowym, szybko odbudowując zapasy glikogenu i sprzyjając regeneracji.

Awokado i olej lniany

To przede wszystkim doskonałe źródła zdrowego tłuszczu. Zwierają solidną dawkę witaminy E, która wykazuje bardzo silne działanie antyoksydacyjne, szczególnie jeśli połączymy ją z witaminą C. Z uwagi na to, awokado czy olej lniany dobrze dodawać do sałatek, zawierających warzywa bogate w witaminę C – sałata, szczypiorek, brokuł, szpinak czy brukselka. Co więcej, zarówno awokado jak i olej lniany, są bogate w kwasy omega – 3, które nie tylko obniżają poziom cholesterolu, wspomagają pracę układu krążenia i nerwowego, ale również wykazują silne działanie przeciwnowotworowe.

Kurkuma i ostra papryka

Te popularne przyprawy, nie tylko nadają wyjątkowy smak potrawom, które spożywamy, ale zwierają również związki o działaniu przeciwzapalnym i antyrakowym. Co więcej, nie dostarczają dodatkowych kalorii i same w sobie mogą sprzyjać spalaniu tkanki tłuszczowej. Być może w niedalekiej przyszłości, związki zawarte w kurkumie będą stosowane do leczenia choroby Alzheimera, niedawno bowiem naukowcy odkryli ich pozytywny wpływ na proliferację komórek macierzystych w mózgu. Zdecydowanie, tych przypraw nie powinno zabraknąć w diecie.

Zielona herbata

Katechiny zawarte w zielonym naparze zwykle kojarzone są odchudzaniem. Zła wiadomość jest taka, że niestety nie ma co liczyć na spektakularne rezultaty w tej materii. Dobra z kolei jest taka, że herbata wykazuje szerokie spektrum działania prozdrowotnego. Wspomniane wcześniej katechiny działają antynowotworowo, naukowcy przypisują im zmniejszenie ryzyka zapadania na nowotwory trzustki oraz żołądka. Jeśli jednak smak zielonej herbaty nam nie odpowiada, można skorzystać z czarnej czy białej, która również działa antyoksydacyjne.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy