Kładziesz się spać i nagle... słyszysz burczenie w brzuchu? Albo odwrotnie, zasnąć nie pozwala Ci uczucie ciężkości w żołądku? Warto tak komponować swoją dietę, aby te problemy Cię nie dotyczyły!

Nim zastanowisz się, co dokładnie położyć na kolacyjnym talerzu, najpierw dobrze przyjrzeć się zasadom dotyczącym jedzenia przed snem.

  • Pierwsza i najważniejsza z nich to godzina, o której spożywamy posiłek. Przez lata funkcjonował mit, że później niż o godzinie 18 jeść nie można. To bzdura! Ostatni posiłek danego dnia należy spożywać w zgodzie z naszym zegarem biologicznym. Jeśli lubimy chodzić późno spać to przy tak wczesnej kolacji zdążymy już zgłodnieć. Dodatkowo takie żywienie spowoduje, że szybko przytyjemy. Dlaczego? Bo czekając wiele godzin na śniadanie organizm zacznie gromadzić zapasy na noc. Kiedy zatem najlepiej zjeść kolację? Mniej więcej 2-3 godziny przed snem. Tyle czasu potrzebujemy na przetworzenie posiłku tak, aby potem móc spokojnie zasnąć.

  • Dania, które spożywamy wieczorem powinny być przede wszystkim ciepłe i lekkostrawne. Tłuste potrawy są absolutnie wykluczone. Strawienie ich powoduje wzrost temperatury ciała, co utrudnia zaśnięcie. Smażenie czy pieczenie lepiej odłożyć na kolejny dzień, a na kolację przygotować danie gotowane. Porcja nie powinna być także zbyt duża, aby nie obciążać układu pokarmowego.

  • Dieta pozwalająca na spokojny sen powinna składać się przede wszystkim z produktów o dużej zawartości węglowodanów, jednak takich o niskim indeksie glikemicznym, zwanych powszechnie dobrymi. Znajdziemy je w ciemnym pieczywie, pełnoziarnistych makaronach, brązowym ryżu czy też wszelkiego rodzaju kaszach. Również warzywa w zestawach kolacyjnych są mile widziane. Unikajmy za to produktów wysokobiałkowych, takich jak chociażby mięso czy ryby.

  • Przygotowując kolację pamiętajmy też, że powinna być ona delikatna w smaku. To nie jest odpowiedni czas na szaleństwa w kuchni z różnorodnymi przyprawami. Ostry smak dań nie pomoże w szybkim zaśnięciu, a dodatkowo nocne sny zdeterminuje ten o… szklance wody. Poranna zgaga również przypomni o tym, dlaczego intensywne w smaku dania są niewskazane na noc.

  • Przed snem nie powinno się podjadać. Odstawmy wszelkiego rodzaju przekąski, takie jak słodycze, czekolady, chipsy czy paluszki. I najlepiej nie starajmy się zastępować ich niczym, z pozoru, zdrowym. Często wydaje się nam, że przed snem lepiej zjeść chociażby jakiś owoc, żeby zaspokoić potrzebę przegryzienia czegoś. Jednak owoce zawierają cukry proste, dostarczające nam wiele energii, której podczas snu nie ma jak spożytkować. Dlatego mogą powodować tycie. Gdy jednak potrzebujemy zapełnić czymś żołądek, wypijmy szklankę wody.

  • No właśnie, a co pić oprócz wody, aby spało nam się dobrze? Warto sięgnąć po wszelkiego rodzaju wyciszające zioła i ziołowe herbaty. Najlepiej sprawdzi się melisa bądź lawenda, które słynną z właściwości uspokajających. Jeśli chcemy wspomóc pracę jelit możemy „na dobranoc” sięgnąć po miętę.

  • Jeśli chcemy się wyspać na pewno nie powinniśmy pić przed snem alkoholu. Bo choć czujemy się po nim senni, to w rzeczywistości wypite procenty bardzo zaburzają proces snu. Przez to budzimy się często w nocy, nie mogąc zapaść w prawdziwie głęboki, relaksujący sen. A przecież właśnie tego każdemu potrzeba dla utrzymania równowagi organizmu. Życzymy dobrej nocy!

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy