Dieta paleo, czyli jedz jak jaskiniowiec

Dieta paleo to hit ostatnich miesięcy! Jej fanką jest Julia Kamińska, aktorka znana z tytułowej roli w serialu „Brzydula”. Jej figura jest idealna! Nie ma się do czego przyczepić! Na czym dokładnie polega ten styl żywienia i gdzie tkwi tajemnica jego sukcesu?

Dieta paleo

Dieta paleo to model żywieniowy inspirowany jadłospisem naszych przodków. Bazuje na produktach pochodzenia naturalnego, na próżno w niej szukać ulepszaczy czy konserwantów. Wykorzystuje się go nie tylko w celu zrzucenia dodatkowych kilogramów, ale również profilaktyce, jak i leczeniu wielu chorób. Lista schorzeń jest naprawdę długa! Nadciśnienie, zespół jelita drażliwego, bezpłodność, astma, cukrzyca, trądzik, łuszczyca, anemia. Pierwszym specjalistą, który dostrzegł prozdrowotny potencjał diety paleo był gastroenterolog Walter L. Voegtlin. Przestrzegający jej zaleceń pacjenci doświadczyli znaczącej poprawy samopoczucia.

Dieta paleo dla kogo będzie odpowiednia?

Dieta paleo jest uboga w węglowodany proste, a bogata w zdrowe tłuszcze – sprawdzi się u osób zmagających się problemem nadmiernego apetytu. Może być stosowana zarówno przez dzieci, jak i dorosłych. Z pewnością nie będą mogli z niej skorzystać weganie – podstawą jadłospisu jest mięso.

Dieta paleo zasady – co można, a czego nie można? 

Dieta paleo zakłada eliminację nabiału, roślin strączkowych, produktów zbożowych oraz wysokoprzetworzonych: odpadają wszelkiego rodzaju słodkie i słone przekąski. Dozwolone są jaja, orzechy, nasiona, owoce morza, oleje nierafinowane, mięso, niektóre owoce oraz warzywa. Szczegółowe wytyczne zostały przedstawiony w poniższej tabeli.

Produkty zalecane Produkty zakazane
Mięso – kurczak, indyk, kaczka, gęś, królik, zając, baranina, dziczyzna.Ryby – śledź, łosoś, flądra, halibut, dorsz, makrela, sola, pstrąg, sardynka, tuńczyk, szczupak, karp.Owoce morza – kalmary, krewetki, mule, ostrygi, ośmiornica, raki, małże, omułki, kraby.Podroby – wątróbka, serca, nerki.Warzywa – botwinka, bób, brokuł, brukiew, cebula, cykoria, jarmuż, czosnek, algi morskie, grzyby, jarmuż, kabaczek, cukinia, koperek, korzeń pietruszki, marchew, oliwki, ogórek, wszystkie rodzaje sałaty, koper włoski, seler, szpinak, fasolka szparagowa, bataty.Owoce – agrest, ananas, aronia, arbuz, awokado, banan, borówka amerykańska, jagody, pomarańcza, śliwka, malina, melon, jabłko, gruszka, kiwi, porzeczka, cytryna, pomarańcza, grejpfrut, granat.Tłuszcze – oliwa z oliwek, olej z awokado, olej kokosowy nierafinowany, ghee, smalec, olej z kaczki.Inne – przyprawy, zioła, orzechy z wyjątkiem ziemnych, nasiona, mąka kokosowa, jaja.Zboża zawierające gluten – jęczmień, pszenica, żyto, owies.Kasze – kasza gryczana, jaglana, jęczmienna, bulgur, komosa ryżowa, ryż, amarantus.Mleko i jego przetwory – jogurt, ser, twaróg, maślanka, kefir, twaróg.Przetworzone produkty mięsne i rybne – parówki, wędliny, puszki.Oleje roślinne – rzepakowy, słonecznikowy, kukurydziany.Cukier i substancje słodzące – produkty zawierające te składniki.Produkty wysokoprzetworzone – czekolada, batoniki, drożdżówki, ciasta, pizza, hamburgery, frytki, zupki chińskie, gotowe mieszanki przypraw, napoje gazowane.Nasiona roślin strączkowych – soja, soczewica, ciecierzyca, fasola.  

Dieta paleo kalorie

Paleo to styl życia – nie wymaga liczenia kalorii, a jedynie wykluczenia z jadłospisów niektórych produktów.

Dieta paleo wady i zalety

Dieta paleo pozytywnie wpływa na zdrowie, ułatwia redukcję wagi. Niestety, może okazać się dość problematyczna w stosowaniu, szczególnie dla osób, które nie wyobrażają sobie życia bez pieczywa czy nabiału. Źle zbilansowany jadłospis może doprowadzić do niedoborów witamin i minerałów, narazić nas na osteoporozę. Nie sposób również wspomnieć o kosztach – dieta paleolityczna może mocno nadszarpnąć domowy budżet. Mięso z chowu ekologicznego to niemały wydatek!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *