Świat oszalał na jej punkcie, a stworzyła ją sama Matka Natura. O czym mowa? Oczywiście o diecie paleo! Radzimy, jak jeść w zgodzie z rytmem przyrody, według zasad tzw. diety jaskiniowców.

Rozwój cywilizacji, a także samej kuchni, pojawienie się konserwantów i wzmacniaczy smaków, sprawiło że przez ostatnie tysiąclecia odeszliśmy, jako konsumenci, od dobrych dla naszego organizmu, odpowiednich i zrównoważonych zasad żywienia. Dodatkowo siedzący tryb życia i ciągły pośpiech doprowadziły do tego, że współcześnie otyłość stała się jednym z podstawowych problemów cywilizacyjnych. A gdyby tak w kuchni cofnąć się do dalekiej przeszłości? A właściwie do samych początków.

To właśnie proponuje Loren Cordain, twórca książek o diecie paleolitycznej, który serwuje na talerzu zestaw produktów sprzed 2 milionów lat. Mimo, a może właśnie przez tę ekstrawagancję, w diecie paleo zakochała się cała rzesza celebrytów. Wszyscy jej zwolennicy zapewniają o trwałej utracie wagi, poprawie samopoczucia, kondycji, zdrowia i wyglądu. Dodatkowo podkreślają, że jest to dieta, która nie wymaga specjalnych poświęceń, ale rozsądnego podejścia do tematu żywienia, a produkty, które są w niej niezbędne można znaleźć bez problemu na sklepowych półkach.

Jakie produkty odgrywają najbardziej istotną rolę w tej diecie?

W czasach paleolitu nasi przodkowie żyli w plemionach łowców-zbieraczy. Jak sama nazwa wskazuje, ich tryb życia wpływał na to, że żywili się przede wszystkim tym, co udało im się upolować bądź zebrać z otaczającej ich przyrody. I takie właśnie produkty mają być podstawą również współczesnego odżywiania. Polować co prawda możemy jedynie na okazje cenowe, ale gdy już na takie natrafimy, to chcąc rozpocząć dietę paleo, powinniśmy zakupić przede wszystkim duże ilości chudego mięsa. Cielęcina, drób – zwłaszcza piersi kurczaka, wątróbka wołowa – oto, co powinno znaleźć się w naszej lodówce. Krzesząc ogień w naszej kuchni pamiętajmy, aby mięsa nie smażyć na olejach, ale piec je, gotować czy grillować.

Tłuszcze za to odnajdziemy w kolejnej grupie produktów dostępnych w jadłospisie jaskiniowców. Ale tylko te dobre, z grupy kwasów tłuszczowych Omega 3. Taki tłuszcz zdobywano przede wszystkim, gdy trafiło się na „grubego” zwierza. I dziś zatem od czasu do czasu warto sięgnąć po dziczyznę. W mniej odświętne dni wystarczy raczyć się tym, co „zebrane”, czyli roślinami, przede wszystkim liściastymi i zielonymi, a także orzechami włoskimi. Można również złowić jakąś rybę bądź posilić się owocami morza.

Czego nie jeść?

W czasach paleolitu nie mielono jeszcze ziaren, nie wyrabiano ciast, nie wypiekano chlebów na zakwasie, zatem wszelkie produkty zbożowe w tej diecie są zabronione. Nie spożywamy także tych produktów, które zawierają dużą ilość skrobii, jak chociażby warzyw strączkowych. Wykluczamy również nabiał, co choć jest znaczącym ograniczeniem, może być bardzo korzystne dla osób z nietolerancją laktozy. Ponieważ nasi przodkowie nie osładzali sobie życia, również wszelkiego rodzaju cukry, a więc i słodycze są niewskazane. Co oczywiste nie należy sięgać również po dania gotowe, fast foody oraz produkty wysokoprzetworzone.

Ruch przede wszystkim!

W diecie paleo najważniejszym aspektem jest jednak nie samo spożywanie konkretnych grup produktów, ale zmiana sposobu myślenia o odżywianiu, a także o całym rytmie życia. Plemiona łowiecko-zbierackie prowadziły bowiem bardzo aktywny tryb życia. Zatem sport jest kolejnym elementem, którego podczas stosowania tej diety nie może zabraknąć. Spacery, jazda na rowerze, bieganie, a także każdy inny sposób aktywnego przebywania na łonie natury jest tu mile widziany.

Czy to na pewno zdrowa dieta?

Zdania w tej kwestii są podzielone. Główny problem stanowi fakt, że jest nasycona dużą ilością białka, które jest ciężkostrawne. Dlatego podczas stosowania tej diety należy pić jak najwięcej płynów, zwłaszcza wody mineralnej. U niektórych osób dieta dostarczająca dużą zawartość białka, może wywoływać osłabienie samopoczucia, wymioty czy biegunki. Dlatego przed rozpoczęciem stosowania diety, warto zapoznać się ze szczegółowymi jej zasadami i pamiętać nie tylko o mięsie, ale i o spożywaniu odpowiednio dużej ilości warzyw.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy