15 Sty

Dlaczego magnez i wapń ułatwiają życie?

Urozmaicone i regularne odżywanie zazwyczaj dostarcza do organizmu wszystkich podstawowych pierwiastków i witamin. Jedynie witaminę D należy suplementować, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, ponieważ syntetyzuje się przy obecności słońca. Niestety przetworzone jedzenie, monotonna dieta lub ciągłe napięcie, może powodować niedobór niektórych składników odżywczych – wapnia i magnezu.

Potwierdzono, że 15-minutowy stres powoduje utratę już połowy magnezu z naszego organizmu! Pierwiastek ten odpowiada za nasz dobry nastrój, jakość snu czy funkcjonowanie układu nerwowego i mięśni. Jeśli cierpisz na skurcze, drży ci powieka lub szybko można wyprowadzić cię z równowagi warto uzupełnić magnez wraz z dietą. Codziennie powinniśmy dostarczyć organizmowi około 350mg (oczywiście zależy to od płci, trybu życia, aktywności fizycznej).

Gdzie szukać magnezu?

Większość z nas kojarzy czekoladę jako jedno z głównych jego źródeł . Owszem, zawiera magnez, ale żeby dostarczyć odpowiednią ilość magnezu należałoby zjeść około 2 gorzkich czekolad (powyżej 70% kakao) dziennie lub ok. 3,5 tabliczki czekolady deserowej. Taka ilość kakao może alergizować, ale przede wszystkim z nadmiaru kalorii odłoży nam się tkanka tłuszczowa. Łatwiej będzie dosypać do sałatek, owsianek lub zup płatki migdałowe lub pestki dyni. Wystarczy około 6 łyżek pestek dziennie aby zaopatrzyć organizm w magnez. Wybierajmy także na co dzień pieczywo żytnie razowe, owsianki na śniadanie, kaszę gryczaną lub ryż niełuskany, rośliny strączkowe na obiad oraz nasiona, orzechy i banany na przegryzki. Do picia polecam wody mineralne, które są także źródłem tego drogocennego pierwiastka. Zarówno do diety dzieci jak i dorosłych powinno wprowadzić się wodę w zastępstwie innych słodkich napoi. Dzięki urozmaiceniu nie będziemy cierpieć na deficyt magnezu.

Nie zapominaj o wapniu!

Wspólnie z magnezem za stan naszych kości i układu nerwowego i mięśniowego odpowiada wapń. Im więcej go przyswoimy do 25. roku życia, tym mocniejszymi kośćmi będziemy się cieszyć w starszym wieku. Zdecydowanie rzadziej będziemy także widzieć naszego dentystę. Wapń neutralizuje bowiem kwasy powstające przy rozkładzie cukru w jamie ustnej. Pierwiastek ten jest niezbędny do budowy mocnych i zdrowych kości. Wapń bardzo dobrze wchłania się z produktów mlecznych. Najlepszym jego źródłem jest ser twardy typu parmezan, ale też sery żółte. Mleko także należy do dobrego źródła wapnia. Doskonałą przyswajalność zawdzięcza odpowiedniemu stosunkowi wapnia do fosforu. Przy takim stosunku obu pierwiastków mamy pewność, że dostarczymy wapń do naszego organizmu.

Dzienne zapotrzebowanie pokryją już 2 szklanki mleka i 2 plasterki sera. Osoby nie przepadające za produktami mlecznymi dostarczą ten pierwiastek z sardynek (ze szkieletem), śledzi, ale też warzyw typu: brokuł, pietruszka, nasiona roślin strączkowych. Niestety ich przyswajalność już nie dorównuje mleku i jego przetworom. Warto jednak podkreślić, że nadmiar białka w diecie może prowadzić do zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Wówczas organizm chcąc przywrócić równowagę wykorzystuje m.in. wapń i magnez zmagazynowane w kościach, co wywołuje wręcz odwrotny skutek, czyli osłabia kości i zwiększa ryzyko osteoporozy. Doskonałym źródłem wapnia jest również woda mineralna, dlatego jest tak ważna w codziennej diecie. Osobom cierpiącym na niedobór wapnia polecane są zwłaszcza wody mineralne ze zwiększoną ilością tego pierwiastka.


 

Autorka artykułu:

Magdalena Maławska – Doradca żywieniowy, psychodietetyk, absolwentka Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oraz studiów podyplomowych Uniwersytetu SWPS. Jako doradca żywieniowy Nutri-Med zajmuje się układaniem indywidualnych programów żywieniowych dla swoich pacjentów, ucząc ich jak poprzez smaczną i łatwą w przygotowaniu dietę osiągnąć wymarzony cel. Od 2004 roku zajmuje się doradztwem żywieniowym oraz edukacją żywieniową, pogłębiając swoją wiedzę jako członek Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością oraz Polskiego Towarzystwa Dietetyki.

www.nutri-med.pl


 

 

 

Facebook Comments

Najnowsze tematy