07 Paź

Dlaczego świadomość nawyków jest ważna?

Ogromny wpływ na jakość naszego życia mają nawyki. Świadomość własnych nawyków, które kradną tak cenny przecież czas, jest podstawą aby zacząć wprowadzać do naszego życia więcej równowagi. Wyeliminowanie chociaż jednego z nich lub zamiana na pozytywną wersję sprawi, że w naszym życiu będzie więcej spokoju i czasu wolnego.

O co chodzi z nawykami?

Otóż mają na nas potężny wpływ. Tak naprawdę tworzą nasze życie. Są to często nieuświadomione sposoby zachowania. Spędzamy czas przed TV, mechanicznie sprawdzamy Facebooka czy też niezdrowo się odżywiamy właśnie za sprawą nawyków. To one decydują o tym, czy działamy skutecznie. Każdego dnia bezproduktywnie marnujemy cenne godziny na portalach społecznościowych lub taśmowym oglądaniu seriali. Nic więc dziwnego, że wciąż brakuje nam czasu dla nas samych. Denerwujemy się, że nie mamy czasu na naukę języka lub sport.

To właśnie negatywne nawyki są głównymi pożeraczami energii i złodziejami czasu. Jednym z takich nawyków jest ciągłe sprawdzanie poczty online. Osoby pracujące przy komputerze robią to wręcz odruchowo. Chodzenie bez celu po galeriach handlowych, ciągłe sprzątanie, czy oglądanie kilka razy dziennie prognozy pogody i wiadomości to często sposób na wypełnienie pustki związanej z brakiem pomysłu na siebie. Nie wnosi to do naszego życia zbyt wiele.

Wspólną cechą pożeraczy czasu jest to, że zaczynamy się im oddawać z myślą: „tylko na chwilę” – tylko na parę minut wpadnę do galerii albo sprawdzę coś w Internecie. Miała być chwila, a okazuje się, że tracimy co najmniej godzinę. Mamy nieograniczone możliwości tracenia czasu. Najczęściej sięgamy po formy najłatwiej dostępne, dające jednak poczucie tylko chwilowej gratyfikacji. Informacja dostępna na wyciągnięcie ręki ma ogromną siłę uzależniania nas od siebie. Niestety coraz częściej jej ulegamy, co ma katastrofalne skutki dla naszego samopoczucia. Sprawia też, że czas i życie przelatują nam przez palce.

Zachęcam do tego, aby uświadomić sobie, jakie pożeracze energii i złe nawyki występują w naszym życiu. Aby to zrobić należy spojrzeć na swój dzień z lotu ptaka. Przyjrzeć się sobie i swoim zachowaniom oraz szczerze odpowiedzieć na pytanie: ile czasu nam one zabierają, jak na nas wpływają? Jak wiele moglibyśmy zrobić, gdybyśmy z nich zrezygnowali? Trzeba się zastanowić, które przyzwyczajenia pozwalają nam czerpać z życia to, czego od niego oczekujemy, a które wręcz przeciwnie. Warto zrezygnować z tych, które nam nie służą. Szkoda tracić na nie tak cenne minuty.

Często brakuje nam czasu, bo nawet nie myślimy o tym, jak bardzo go marnujemy. Ale istnieją sposoby na to, aby mieć go więcej! Jednym z nich są zakupy online w markecie z bezpłatną dostawą do domu. Pozwalają nam one zaoszczędzić czas na dojazd oraz na same zakupy. Bardzo często z przyzwyczajenia jedziemy do sklepu po pracy, bo mamy „po drodze”. Nie myślimy jednak o tym, że w tym czasie większość z nas robi zakupy. Nic więc dziwnego, że wtedy są największe kolejki, które dodatkowo nas frustrują.

Źródłem pozytywnej energii może być przyroda, której piękno jest w stanie skutecznie poprawić nam nastrój. W tej roli sprawdzi się także czas spędzony aktywnie z rodziną, który jest naturalnym źródłem radości.

Jak wprowadzać pozytywne nawyki w życie?

Pragniemy wyrobić w sobie nowe nawyki, jak np. poranne bieganie, codzienne czytanie książek lub relaks. Niestety, szybko odpuszczamy. Górę biorą stare przyzwyczajenia. Ciągle się spieszymy, jesteśmy zestresowani, a czas przelatuje nam przez palce.

Na wyrobienie nowego nawyku, a tak naprawdę, na zastąpienie starego nawyku nowym, jak wskazują najnowsze badania potrzebujemy średnio 66 dni. Może się wydawać, że to długo. Biorąc jednak pod uwagę fakt, jak długo pracowaliśmy na obecne złe nawyki, te 2 miesiące to naprawdę niewiele.

Jeśli chcemy wyrobić w sobie jakiś pozytywny nawyk, powinniśmy najpierw zapisać go na kartce. Uściślając na czym ma on polegać oraz co nam da. To proste i skuteczne ćwiczenie. Należy również zdecydować, z którego nawyku chcemy zrezygnować na rzecz innego, np. wieczorne oglądanie tv zamieniamy na wieczorny spacer. Warto wyobrazić sobie uczucie, które będzie nam towarzyszyło, kiedy uda się to zrobić. W widocznym miejscu, np. na lodówce, trzeba powiesić tę kartkę. Codziennie ją czytać, aby zakodować w pamięci, jaki nawyk chcemy w sobie wyrobić. Taka deklaracja jest znacznie silniejsza, niż deklaracja tylko w naszej głowie.

Trzeba weryfikować postępy. Zapisywać małe sukcesy w kalendarzu. Sprawdzać, ile dni już wytrwaliśmy. Dzięki temu będziemy na bieżąco kontrolować, ile dokonaliśmy. To spowoduje, że trudniej będzie nam zrezygnować.

Powodzenia!


 

Autorka artykułu:

Marta Kaim – coach ICF, mówczyni, mentorka, właścicielka manufaktury przemian. Ekspertka od zarządzania sobą i swoją energią w czasie. Autorka popularnego programu dla kobiet „Jesteś ważna!“ oraz inspirującej książki dla kobiet „Jesteś ważna. Czas, emocje i ty“ (manufaktura-przemian.pl/jestes-wazna). Wierzy w kobiety i ich wewnętrzną moc! Wspiera, inspiruje i motywuje, a dzięki pracy z nią, kobiety odzyskują równowagę, zaczynają żyć w zgodzie ze sobą i są szczęśliwe! Swoją postawą udowadnia, że można odnieść sukces, nie rezygnując z życia prywatnego i czasu dla siebie.

Zapraszam na bezpłatny kurs online mojego autorstwa:

„7 sposobów na znalezienie czasu dla siebie i na to, co ważne”, w którym znajdziesz wiele wartościowych wskazówek i ćwiczeń.

Facebook Comments

Najnowsze tematy