16 Gru

Przyrost dodatkowych kilogramów to częste zjawisko u ludzi, którzy pozbywają się nałogu tytoniowego. Strach przed przybieraniem na wadze jest dodatkowym czynnikiem, który utrudnia rezygnację z papierosów. Skąd biorą się dodatkowe kilogramy i czy jesteśmy na nie skazani po wygranej walce z nałogiem?

Nikotyna

To podstawowa substancja czynna znajdująca się w tytoniu, wykazuje bardzo szerokie spektrum działania i to ona w dużej mierze jest przyczyną odkładania się dodatkowych kilogramów.

Nikotyna podnosi poziom dopaminy i serotoniny. Ta pierwsza przez wpływ na receptory adrenergiczne przyczynia się do uruchomienia szklaków metabolicznych spalania tkanki tłuszczowej. U nałogowych palaczy przyspiesza się metabolizm, co może owocować spalaniem dodatkowych kalorii na poziomie nawet 300 kcal dziennie. Co więcej dopamina wpływa na hamowanie łaknienia, w efekcie czego apetyt jest znacznie mniejszy, a papieros często zastępuje posiłek. Serotonina z kolei wpływa na zjawisko odczuwania przyjemności, co również ma niebagatelne znacznie. Gdy zaczyna brakować owej stymulacji w wielu przypadkach ludzie szukają jej w jedzeniu, które również może stymulować produkcję serotoniny. Warto podkreślić, że taki wpływ mają przede wszystkim słodycze.

Dodatkowe kilogramy w przypadku osób rzucających palenie są przyczyną nakładania się tych zmian. Po pierwsze poziom dopaminy spada, a receptory nie są tak silnie stymulowane. Porównać to można do sytuacji, kiedy każdego dnia spożywalibyśmy 200-300 kcal więcej. Dodatkowo wzrasta apetyt – nikotyna nie hamuje już głodu, więc częściej zaglądamy do lodówki. Ostatni element – spadek poziomu serotoniny, który jest wynagradzany słodyczami sprawia, że ilość pustych kalorii gwałtownie wzrasta, co w efekcie przekłada się na szybki wzrost masy ciała.

Środki zapobiegawcze

Rezygnacja z nałogu nie musi wiązać się z przyrostem dodatkowych kilogramów. Proces ten trzeba jednak prawidłowo zaplanować. Co więcej, takie podejście pomoże nie tylko utrzymać wagę w ryzach, ale również ułatwi sam proces rezygnacji z nałogu.

Po pierwsze planowanie żywienia. Najlepiej oczywiście wyliczyć wstępnie swoje zapotrzebowanie kaloryczne i od tej wartości odjąć około 300 kcal. Nie każdy jednak wie, jak to zrobić, warto więc na tydzień przed rozpoczęciem rzucania nałogu prowadzić dziennik posiłków, notować wszystko, co zjadamy. Następnie zmniejszyć odrobinę rację żywienia i rozłożyć je na 5-6 posiłków w ciągu dnia.
By utrzymać apetyt w ryzach dobrze zamienić produkty wysokoprzetworzone na te z pełnego ziarna – brązowy ryż, kaszę gryczaną, żytnie pieczywo, płatki owsiane czy makaron z pełnego ziarna. Zwiększy to wrażliwość insulinową i sprawi, że nie powinny pojawiać się napady wilczego głodu. Warto również wzbogacić posiłki o ostre przyprawy i cynamon. Wspomagają one produkty pełnoziarniste, a dodatkowo mogą pozytywnie wpływać na poziom dopaminy.

Kolejny ważny krok to zaplanowanie aktywności. Po pierwsze generuje ona wydatek energetyczny, a po drugie podnosi poziom dopaminy i serotoniny zastępując sztuczną stymulację tych hormonów przez nikotynę. Wysiłek może mieć zupełnie dowolny charakter, od pływania, przez zajęcia fitness, na spacerach kończąc. Przede wszystkim forma ta powinna nam odpowiadać i sprawiać możliwie dużo przyjemności.

Ostatni aspekt to stymulacja produkcji serotoniny. Słodycze niestety nie są tu najlepszym rozwiązaniem. Warto zrobić krótką listę czynności lub rzeczy, które sprawiają nam przyjemność – ulubiona muzyka, może gorąca, aromatyczna kąpiel i w planie dnia umieszczać możliwie wiele tych elementów. Będzie to znakomitym uzupełnieniem aktywności fizycznej, która, jak wcześniej wspomniałem, również podnosi poziom hormonów szczęścia.

By rzucić palenia niewątpliwie potrzeba dużo silnej woli. Nigdy jednak nie powinna powstrzymywać nas obawa przed dodatkowymi kilogramami, gdyż stosując się do kilku prostych rad ten niepożądany efekt możemy całkowicie wykluczyć.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy