18 Lut

Do pracy w … piżamie?

Nie musisz marnować czasu w korkach, nie zapomnisz zabrać ze sobą telefonu lub kluczy, nie ma potrzeby prasowania bluzek i koszul przed wyjściem, na dodatek można w międzyczasie wykonać wiele pożytecznych rzeczy. Czas swojej pracy spędzasz w przytulnych pomieszczeniach własnego mieszkania, nie zdejmując kapci i nie słuchając firmowych plotek. Osoby pracujące w domach i mieszkaniach, wykonujące pracę na zasadzie home office, widzą w takiej formie zatrudnienia wiele korzyści. Czy słusznie? Zależy od tego, jak zorganizujemy sobie nasze domowe biuro

Jeśli planujesz pracować zdalnie na zasadzie home office, albo już to robisz i na razie idzie Ci to średnio, spróbuj skorzystać z kilku wskazówek. Warto jednak w tym miejscu wspomnieć, że istnieją psychologiczne bariery wykonywania pracy w zaciszu domowym. To np. facylitacja społeczna polegająca na tym, iż nasza efektywność jest większa, jeśli znajdujemy się w grupie, w obecności innych, równolegle pracujących osób. To w większości przypadków bardziej nas motywuje, napędza, zwiększa konsekwencję w realizacji założeń i osiąganiu założonych celów. Co więcej, nie każda osoba ma odpowiednie uwarunkowania do pracy zdalnej. Potrzebne są do tego takie cechy, jak m.in.: umiejętność koncentracji, mobilizacji, samodyscyplina, systematyczność i zorganizowanie. Jeśli jednak podejmujesz się zdalnej pracy i oceniasz, że podołasz, że to coś dla Ciebie, pamiętaj:

– zacznij od właściwej organizacji miejsca pracy. Wszystkie potrzebne rzeczy zgromadź w zasięgu ręki, by potem nie marnować czasu na znalezienie kalendarza lub piszącego długopisu;

ustal godziny pracy, czas przerw i posiłków. Pilnuj ich, a z drugiej strony nie pracuj w czasie przeznaczonym na domowe obowiązki, dla rodziny czy na relaks;

– w czasie pracy nie zaglądaj na portale społecznościowe, omijaj zakupy w sieci i nie korzystaj z komunikatorów, by sobie prywatnie porozmawiać. Zostaw to na później – czas to pieniądz;

informuj przełożonych o planowanym terminie wykonania nałożonego na Ciebie zadania. To Cię silniej zmotywuje i zwiększy tempo Twojej pracy, które z uwagi na facylitację może być obniżone;

ubierz się w miarę stosownie. Piżama, szlafrok, dres raczej nie zwiększą efektywności Twojej pracy, podświadomie będziesz spowalniał swoje działanie przez wzgląd na „luźny” strój, a więc i nastrój, i tempo pracy;

– wszystkie domowe obowiązki wykonaj, zanim siądziesz przy biurku, lub wyznacz sobie konkretny czas na załatwienie tego typu spraw. Wynoszenie śmieci, zmywanie, wyprowadzanie psa, rozwieszanie prania w trakcie rozpoczętego dnia pracy w domu czy gotująca się zupa rozpraszają i dekoncentrują, ogromnie zmniejszając Twoją efektywność;

zadbaj o spokój. To jedna z najważniejszych zasad. Nie daj sobie przeszkadzać innym domownikom, dzieciom (dla których – jeśli są małe – najlepiej zorganizuj opiekunkę), akwizytorom, poproś tenora z mieszkania obok, by – o ile to możliwe – ćwiczył arie o innej porze dnia;

– jesteś w domu, a więc możesz zadbać o zdrowe przekąski, które przygotuj wcześniej, a których zrobienie nie zajmie trzech godzin. Jedz w wyznaczonych przerwach, by mieć siłę do dalszej pracy i w związku z tym większą efektywność. Wietrz pomieszczenie, w którym pracujesz;

kontaktuj się – z szefem, pracodawcą, znajomymi z firmy lub branży – służbowo dzwoń i mailuj, prywatnie umawiaj się na siłownię czy basen. Całkowita izolacja w zaciszu domowego biura wyjątkowo nie służy Twojej efektywności.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy