14 Sie

Domowe sposoby na regenerację

Regeneracja jest naturalną potrzebą każdego z nas. Po ciężkim dniu w pracy, stresujących sytuacjach, po pracy fizycznej powodującej zmęczenie odczuwamy naturalną potrzebę odpoczynku i zebrania rezerw na następny dzień. Istnieją sprawdzone i skuteczne sposoby aby proces ten był bardziej efektywny. Domowe sposoby na regenerację są tym, czego potrzebujesz.

Regeneracja w domu to możliwe!

 
Nie zawsze po ciężkim tygodniu w pracy mamy możliwość wyjazdu do spa czy skorzystania z profesjonalnej odnowy biologicznej. Nic straconego – domowe zacisze to miejsce, w którym również możesz zdziałać cuda dla Twojego organizmu!
 

Sen

 
Sen jest naturalną potrzebą naszego organizmu. To właśnie podczas snu nasze ciało regeneruje się, odbudowują i naprawiają się uszkodzone podczas pracy tkanki (m.in. mózg i mięśnie). Podczas snu organizm gromadzi w tkankach wodę, którą utracił podczas całego dnia. Jak spać aby procesy regeneracji były jak najbardziej efektywne? WHO zaleca co najmniej 7 godzin snu w ciągu doby (najlepiej, jeśli zasypiamy przed północą). Aby się dobrze wyspać należy zadbać o higienę snu i zasypiania, dlatego też nie należy objadać się bezpośrednio przed zaśnięciem ani słuchać głośnej muzyki, dobrze jest też nie czytać kryminałów i nie oglądać horrorów, nie należy również prowadzić stresujących rozmów przed samym położeniem się do łóżka. Aby sen był efektywną regeneracją musisz pamiętać o przewietrzeniu pomieszczenia w którym śpisz oraz o odpowiedniej, dostosowanej do wymagań kręgosłupa poduszce i materacu.
 

Rozciąganie mięśni

 
Nic tak dobrze nie wpłynie na regenerację mięśni po całym dniu w pracy (niezależnie od tego czy pracujesz fizycznie, czy cały dzień spędzasz za biurkiem) jak solidna dawka rozciągania. Oprócz tradycyjnych ćwiczeń rozciągających, jednym z przyrządów, którego możesz użyć, aby efektywnie rozciągać swoje mięśnie i pomóc im się zregenerować jest tak zwany foam roller, czyli piankowy wałek.  Rozciąganie mięśni (automasaż) to przede wszystkim głębokie rozluźnienie tkanki mięśniowej i powięziowej, dzięki czemu są one mniej podatne na zmęczenie, przeciążenia i urazy.
 

Ciepła kąpiel

 
Bardzo dobrym sposobem na domową regenerację jest ciepła (nie gorąca) kąpiel.  Temperatura wody powinna wynosić od 34 do 370 C.  Woda o wyższej temperaturze pobudzi układ nerwowy i krążenia, co nie sprzyja regeneracji i odprężeniu. Możesz dodać do wody sole do kąpieli, olejki eteryczne czy wywary ziołowe. Dlaczego kąpiel? Ciepła woda pomaga rozluźnić i  rozgrzać mięśnie, pomaga też zasnąć. Regeneracyjna kąpiel nie powinna trwać dłużej niż 10 -15 minut.
 

Zimny prysznic

 
Wystarczą dwie – trzy minuty, aby zimny prysznic pobudził twój organizm do regeneracji i odbudowy zgromadzonych w nim rezerw. Nawet jeśli się boisz lub  po prostu nie lubisz zimnych kąpieli, naprawdę warto spróbować. Docelowo zimny prysznic może trwać nawet 8 minut. Rozpocznij od wody letniej, przechodząc stopniowo do coraz chłodniejszej. Możesz stosować taki prysznic tylko na nogi lub z czasem, wraz z przyzwyczajeniem się organizmu, również na pozostałe części ciała.
 

Masaż lodem

 
Masaż lodem może być stosowany na całe ciało lub wybrane części. Jest szeroko stosowany w odnowie biologicznej sportowców, a obecnie na rynku znajduje się wiele urządzeń ułatwiających wykonanie takiego masażu w domu. Jak wykonać masaż lodem? Pamiętaj, aby unikać trzymania lodu przez cały w jednym miejscu na ciele. Możesz wykonywać ruchy koliste lub podłużne. Rozpocznij od stóp i stopniowo przechodź do wyższych partii ciała. Wraz z kolejnymi minutami masażu Twoje wrażenia będą się zmieniać od bardzo intensywnych (kiedy ciało nie jest jeszcze przyzwyczajone) do bardzo przyjemnych i relaksujących, kiedy ciało oswoi się z lodem.  Masaż lodem wpływa na zwiększenie krążenia krwi w tkankach, a dzięki temu produkty odżywcze potrzebne do regeneracji naszego ciała szybciej docierają w miejsce swojego przeznaczenia, szybciej tez z tkanek są usuwane toksyny.
 

Hydromasaż stóp

 
To stopy dźwigają ciężar naszego ciała przez cały dzień. Warto więc o nie zadbać również myśląc o regeneracji. Specjalne przenośne urządzenia do hydromasażu stóp znajdzie swoje miejsce w domu każdego z nas. Działanie wody połączone z masażem to niesamowite odprężenie zarówno dla samych stóp jak i całych kończyn dolnych.


 

Autor artykułu:

dr n. med. Tomasz Chomiuk
www.mobilemed.pl

tomasz.chomiuk@mobilemed.pl

Absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz Akademii Wychowania Fizycznego. Ekspert w zakresie fizjoterapii oraz regeneracji. Wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, a także szkoleniowiec zajmujący się odnową biologiczną. Fizjoterapeuta Polskiej Misji Olimpijskiej podczas EYOF 2015.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy