Domowy napój izotoniczny

Woda jest niezbędna do życia — warunkuje prawidłowy przebieg procesów fizjologicznych. Jej braki mogą doprowadzić do poważnych skutków ubocznych, dlatego tak ważne jest, abyśmy zadbali o odpowiednią podaż płynów. Na co dzień warto pić wody nisko lub średniozmineralizowane. Na czas ćwiczeń oraz intensywnego wysiłku fizycznego, kiedy pot powoduje utratę elektrolitów, warto zaopatrzyć się w napój izotoniczny. Bez problemu znajdziemy go w sklepach, supermarketach, siłowniach czy klubach fitness. Jednak najlepszym wyborem będzie ten domowej roboty.

Napój izotoniczny

Napój izotoniczny to doskonały sposób na uzupełnienie elektrolitów utraconych w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego. Kiedy biegamy, jeździmy na rowerze czy pływamy, pozbywamy się wraz z potem cennych dla naszego organizmu składników. Chodzi o sód, potas, wapń, magnez, chlorki oraz fosforany. Jeśli w porę nie uzupełnimy ich zapasów, może dojść do nagłego spadku ciśnienia krwi, gorączki, a nawet drgawek! Izotonik ma nas przed tym ochronić. To produkt cechujący się bardzo dobrą wchłanialnością — nie obciąża żołądka. Pozwala trenować lepiej i dłużej.

Napój izotoniczny dla kogo będzie odpowiedni?

Jeśli Twój wysiłek trwa krócej niż godzinę, napój izotoniczny nie będzie Ci potrzebny. To produkt zarezerwowany dla prawdziwych sportowców, trenujących po kilka godzin dziennie!

Sklepowy napój izotoniczny

Sklepowe Sklepowe napoje izotoniczne wyróżniają się kolorami, smakami za którymi stoi zazwyczaj chemiczny skład. Oprócz dobrych elektrolitów zawierają barwniki i konserwanty. Dlatego warto sprawdzać etykiety na opakowaniach!

  • E414 (guma arabska) — może powodować wzdęcia, wysypki.
  • E950 (acesulfam K) — zdaniem niektórych specjalistów zaburza pracę układu nerwowego.
  • E104 (żółcień chinolinowa) — negatywnie wpływa na kondycję skóry, mocno pobudza.
  • E504 (czyli węglan magnezu) — sprzyja rozwolnieniom, biegunkom
  • E211 (benzoesan sodu) — upośledza śluzówkę żołądka

Zakup takiego napoju to strzał w kolano! Dobry izotonik to woda, węglowodany, elektrolity, witaminy — przygotujesz go w zaciszu własnego domu.

Domowy napój izotoniczny przepis

Przygotowanie domowego napoju izotonicznego to żadna sztuka. Kilka ogólnodostępnych składników, chwila czasu i gotowe! Poniżej prezentujemy dwa proste przepisy.

Domowy izotonik „grejpfrutowe orzeźwienie”

  • Woda mineralna — 1 litr
  • Miód — 1 łyżka
  • Sól kamienna lub himalajska — 1/4 łyżeczki
  • Sok z połowy małego grejpfruta
  • Sok z połowy małej pomarańczy

Domowy izotonik „cytrynowa moc”

  • Woda mineralna — 1 litr
  • Glukoza — 50 g (do kupienia w supermarketach, aptekach)
  • Sok z cytryny

Wszystkie składniki mieszamy, przelewamy do butelki lub bidonu i popijamy w trakcie treningu — najlepiej małymi łyczkami. Ważne! Świeżo wyciskany sok można zastąpić sokiem jednodniowym, a wodę mineralną zamienić na kokosową lub pokusić się o dodatek zielonej herbaty. Doskonałym dodatkiem będą również zioła lub drobne owoce: truskawki, maliny, borówki.

Podsumowanie

Domowy napój izotoniczny to zdrowa i tania alternatywa dla napojów sprzedawanych w supermarketach. Jest smaczny, nie powoduje rewolucji żołądkowych — działa! Zapobiega utracie elektrolitów, nawadnia, ułatwia regenerację mięśni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *