Napój izotoniczny to niezwykle prosty, ale jednocześnie bardzo skuteczny sposób na nawodnienie organizmu po dużym wysiłku fizycznym. Zamiast sięgać po produkty ze sklepowych półek, zdecydowanie zdrowiej jest sięgnąć po domowego izotonika.

Dlaczego warto pić napoje izotoniczne? Ponieważ dzięki nim dostarczamy organizmowi potrzebnych elektrolitów i minerałów, które tracimy na skutek dużego wysiłku fizycznego, bądź po prostu pocąc się w upalne dni. Oczywiście najważniejsza w takich wypadkach jest woda, dzięki której możemy nawodnić organizm. Jednak po dodaniu do niej kilku składników otrzymamy napój, zapewniający odpowiednią ilość węglowodanów, sodu i potasu. A to właśnie przez niedobór tych składników obniża się nasza zdolność wysiłkowa, a także trudniej nam się zregenerować po treningu. Dużym atutem napojów izotonicznych jest to, że mają one podobne stężenie osmotyczne co ludzka krew. Dzięki czemu zawarte w nich składniki łatwiej wchłaniane są przez organizm.

Oczywiście można się zastanawiać po co przygotowywać domowe napoje izotoniczne skoro niemal w każdym sklepie znajdziemy kilka rodzajów, różnokolorowych i wielosmakowych izotoników, które szybko ugaszą nasze pragnienie? Odpowiedź jest oczywista – ponieważ te domowe przynoszą takie same efekty naszemu organizmowi, a są znacznie zdrowsze. Czytając etykiety ze składem napojów izotonicznych znanych marek, możemy się przekonać, że to przede wszystkim chemia. Znajdziemy w nich sztuczne aromaty, liczne substancje słodzące jak aspartam czy acesulfam – K, barwniki, stabilizatory np. gumę arabską czy ester glicerolu, benzoesan sodu, sacharozę i wiele innych. Dodatkowo za cały ten zestaw niepotrzebnych nam składników, musimy zapłacić całkiem spore pieniądze. Nieporównywalnie mniej wydamy na przygotowanie izotonika w domowym zaciszu.

Co jest potrzebne do przygotowania napoju? W podstawowej wersji wystarczy woda, która zapewni nawodnienie organizmu. Węglowodany możemy dostarczyć naszemu organizmowi poprzez dodanie do niej soku z cytryny, grejpfruta bądź innego cytrusa. Zamiast świeżo wyciśniętego soku, można dodać gotowy jednodniowy sok, bądź też kilka łyżek miodu (na litr wody). Sód i potas, w domowym napoju izotonicznym, zapewni sól, najlepiej himalajska. Wystarczy wsypać około ¼ łyżeczki. Całość należy wymieszać i przelać do butelki bądź bidonu. Jeśli chcemy, od czasu do czasu, urozmaicić sobie smak napoju, wystarczy dodać do opisanej powyżej, podstawowej wersji zmiksowane owoce np. arbuza, truskawki, maliny czy kiwi bądź też listki świeżej mięty. Wodę mineralną można zastępować także wodą kokosową bądź naparem z zielonej herbaty. Tak przygotowany napój najlepiej pić w małych porcjach co 10-15 minut podczas treningu.

Na napoje izotoniczne powinny uważać osoby, które ćwiczą od niedawna. U osób niewytrenowanych bowiem, podczas treningów cardio napoje te hamują spalanie tkanki tłuszczowej. Przyczyną tego jest zawartość cukrów prostych w napojach. Takie osoby powinny przez pierwsze pół roku treningów postawić na nawadnianie organizmu samą wodą. Po 6 miesiącach regularnych ćwiczeń, izotoniki nie powinny już zmniejszać ilości spalanej tkanki tłuszczowej.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy