Rynek suplementów diety jest pełen preparatów, które mają pomóc w odchudzaniu. Trudno jednak zaufać producentom widząc jak wiele osób boryka się z problemem nadwagi. Czy tabletki, które często mają złe konotacje faktycznie mogą pomóc w redukcji wagi? A może domowymi metodami można stworzyć "preparat" przyspieszający spalanie tłuszczu?

Suplementy diety

Produkty tego rodzaju zwykle bazują na naturalnych składnikach diety, które w postaci tabletek czy proszku zwykle są wyselekcjonowane i w odpowiednich ilościach. Jednym z najskuteczniejszych substancji tego rodzaju jest kofeina, która wykazuje silne działanie termogeniczne i nasila pewne szlaki metaboliczne prowadzące do spalania tkanki tłuszczowej. Obok niej zwykle możemy spotkać dodatki takie jak kapsaicyna czy wyciąg z zielonej herbaty. Substancje te w pewnym stopniu działają synergicznie i zwykle są dość bezpieczne dla organizmu pod warunkiem, że nie przekraczamy zalecanej dawki. W tej materii niestety nie sprawdza się myślenie: „skoro 2 tabletki przynoszą dobry rezultat, to 4 przyniosą dwa razy lepszy”. Należy o tym pamiętać, gdyż ich przedawkowanie może powodować bardzo nieprzyjemne skutki uboczne, jak drżenie rąk, kołatanie serca, a czasem nawet niebezpieczne omdlenia! Warto również na wstępnie uświadomić sobie, w jakim stopniu preparaty odchudzające mogą nam pomóc. Odpowiedz, może nieco rozczarować – zwykle efekt ich działania jest minimalny, ogranicza się do nieznacznego przyspieszenia redukcji wagi i hamowania łaknienia. Czasem jednak fakt przyjmowania tabletki, która ma pomóc osiągnąć zamierzony rezultat jest psychiczną podbudową, która daje znacznie więcej niż wyniki, które można zmierzyć za pomocą wagi czy centymetra.

Preparaty tego rodzaju budzą wiele kontrowersji, a do tego zwykle są dość kosztowne. Istnieją jednak proste metody, by w warunkach domowych przygotować prosty i równie skuteczny środek odchudzający.

Domowy preparat odchudzający

Wspominałem, że większość substancji, którą znajdziemy w suplementach bazuje na naturalnych wyciągach roślinnych. Oznacza to, że możemy równie skutecznie dostarczyć ich w tradycyjny sposób. Na czele jest tu przede wszystkim kofeina. Jest ona substancją czynną występująca w kawie. Jej wpływ na spalanie tkanki tłuszczowej został udowodniony licznymi badaniami naukowymi. Dawka dzienna powinna kształtować się na poziomie 250-350 mg dziennie i najlepiej rozłożyć ja na 2-3 porcje. Mocny napar kawy zwykle zawiera około 100-120 mg kofeiny. Oznacza to, że wypicie kawy skutecznie zastąpi porcję suplementu bazującego na tym składniku. Tu jednak warto trzymać się kilku prawideł. Kawa nie powinna być słodzona, nie powinna również zawierać dodatków mleka czy śmietanki, gdyż podnosi to jej kaloryczność i opóźnia działanie kofeiny. Najlepiej również nie pić jej później niż o godzinie 16-17 gdyż może powodować kłopoty ze snem. Na każdą filiżankę kawy dobrze wypić dwie filiżanki wody, gdyż kofeina nasila diurezę i może sprzyjać odwodnieniu.

I ostatnia ważna wskazówka, kawa wypita na około 45 minut przed treningiem, sprawia, że w trakcie jego trwania spalamy więcej kalorii, a sam wysiłek możemy prowadzić dłużej bez z męczenia. Nie bez przyczyny producenci zwykle zalecają spożycie porcji suplementu odchudzającego na około 45-60 minut przed wysiłkiem.

Kolejnym dobrym orężem do walki z dodatkowymi kilogramami jest cynamon. Wprawdzie nie spala on tkanki tłuszczowej w sposób bezpośredni, ale pozytywnie wpływa na wrażliwość insulinową. Oznacza to, że poziom cukru we krwi jest stabilniejszy, co zmniejsza łaknienie i minimalizuje napady wilczego głodu. Dzienna, skuteczna i bezpieczna dawka to około 1 łyżeczki. Oczywiście można podzielić ja na kilka porcji i dodawać do wypieków, nabiału czy wspomnianej wyżej kawy.

Wspominałem również, że częstym składnikiem suplementów jest kapsaicyna. To substancja czynna występująca w papryce chilli. I tu dobra wiadomość, można z powodzeniem dostarczyć ją w postaci czerwonego warzywa, nawet tego sproszkowanego. Innymi słowy do posiłków dobrze dodawać paprykę chilli czy pieprz Cayenne w postaci przypraw. Kapsaicyna w nich zawarta przyspiesza metabolizm i podobnie jak kofeina przyspiesza szlaki metaboliczne procesów spalania tkanki tłuszczowej. Co więcej jest całkowicie bezpieczna dla zdrowia, a nawet wykazuje działanie prozdrowotne. Dawka dzienna powinna kształtować się na poziomie 1 łyżeczki. Oczywiście najlepiej podzielić ja na kilka porcji i dodawać do ryżu, jajecznicy, mięsa, ryb czy wody z cytryną.

Dzięki tym prostym metodom z powodzeniem możemy zastąpić drogie i niepewne suplementy diety. Są one zdrowe i bezpieczne, a do tego równie skuteczne, jak wynalazki producentów odżywek.

 

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy