Usuwa produkty przemiany materii, jest uniwersalnym rozpuszczalnikiem, uczestniczy w procesach termoregulacji, nawilża, a nawet uczestniczy w prawidłowym funkcjonowaniu stawów. Woda, bo o niej mowa, jest jednym z najważniejszych składników ludzkiego organizmu. Ile więc należy jej wypijać? Czy butelka wody dziennie, to wartość wystarczająca?

Nigdy za wiele

Określenie jednej, uniwersalnej wartości liczbowej, która określiłaby zapotrzebowanie na wodę, jest niezwykle trudne, zależy to bowiem od bardzo wielu czynników takich jak: płeć, aktywność fizyczna, dieta, wilgotność czy temperatura powietrza. Zwykle przyjmuje się, że dorosły człowiek potrzebuje od 30 do 45 ml wody na każdy kilogram masy ciała. Oznacza to, że mężczyzna ważący 100 kg, powinien wypijać od 3 do 4,5 l każdego dnia. Jednak wciąż wartość ta jest mało precyzyjna i nie zawsze pokrywa się z rzeczywistością. Jeśli ów mężczyzna bowiem pracuje fizycznie w ciepły dzień, zapotrzebowanie może znacznie wzrosnąć i czasem sięgać nawet 10 litrów!

Należy pamiętać, że w trakcie wysiłku, możemy tracić od 1 do nawet 3 litrów wody na godzinę. Ma to zapewnić właściwą termoregulację, czyli utrzymanie stałej temperatury ciała. Pot znajdujący się na skórze schładza ciało przez odparowanie, i warto to podkreślić, tylko taki pot jest efektywny.

Daje to dość jasną wskazówkę, by potu nie wycierać ręcznikiem, gdyż wówczas nie może on schładzać organizmu, który stara się wydzielać jeszcze więcej potu, co w efekcie prowadzi do kolejnych strat wody, oraz minerałów.

Takie błędne koło, pojawia się również w miejscach o bardzo wysokiej wilgotności, takich jak tropiki. Organizm nieustannie wydziela pot, który jednak z racji wysokiej wilgotności, nie jest w stanie parować i schładzać organizmu. Z uwagi na ten fakt, w gorącym, tropikalnym klimacie najłatwiej o odwodnienie. Wprawdzie Polska nie leży na równiku, jednak, coraz więcej osób wyjeżdża na egzotyczne wycieczki np. do Tajlandii. Jeśli więc planujemy taką wyprawę, bardzo duże spożycie wody jest jednym z elementów, o których nie należy zapominać.

Pojawia się jednak pytanie czy wodę można przedawkować? W 99 % przypadków odpowiedź brzmi: nie. Jedyna sytuacja, przy której bardzo wysokie spożycie wody może być niebezpieczne, to biegi maratońskie, czyli skrajnie długi i wyczerpujący wysiłek fizyczny. W takiej sytuacji nieograniczone spożycie wody, może doprowadzić do rozrzedzenia krwi, co poważnie zagraża zdrowiu, a czasem nawet życiu.

Woda a wysiłek

O tym, że w takcie aktywności tracimy naprawdę dużo płynów, wie chyba każdy. Co ciekawe, istnieje kilka metod, które w przybliżeniu potrafią oszacować ile wody lub potu tracimy podczas wysiłku.

Jeśli zależy nam na ocenie utraty wody można skorzystać z następującego wzoru:

Masa ciała przed wysiłkiem – masa ciała po wysiłku + ilość wypitych płynów

Należy jednak pamiętać, że masę ciała należy kontrolować bez ubrania, ma to duże znaczenie, gdyż po wysiłku jest ono nasiąknięte potem i zaburza to pomiar.

Pomiary oczywiście mają wartość szacunkową, jednak każdy choć raz powinien je wykonać, by uświadomić sobie jak wiele wody możemy stracić w trakcie treningu. Co więcej, nie musi to być typowy trening, np. sauna traktowana jako przyjemny zabieg odnowy biologicznej, również przyczynia się do utraty ogromnej ilości płynów!

Zwiększone zapotrzebowanie

Wysiłek, to nie jedyna sytuacja, kiedy organizm ma znacznie zwiększone zapotrzebowanie na wodę. Osoby spożywające znaczne ilości produktów pełnoziarnistych i niskoprzetworzonych, które zawierają duże ilości błonnika również powinny przyjmować więcej płynów. Podobna sytuacja ma miejsce gdy pijemy dużo kawy, mocnych naparów herbaty czy alkoholu, które działają odwadniająco.

Zapotrzebowanie rośnie gdy przebywamy w zamkniętych pomieszczeniach, w okresie sezonu grzewczego, u kobiet w ciąży, a nawet podczas przeziębienia, kiedy organizm walczy z gorączką. O sytuacjach takich jak zatrucia i biegunki z pewnością nie trzeba przypominać…

Ile i jak pić?

Jako ciekawostkę można powiedzieć, że da się wyliczyć równowagę wodną, bilansując ilość wody w pokarmach, napojach i tej metabolicznej powstałej z przemian materii z wodą wydaloną w moczu, stolcu i podczas parowania. W praktyce jednak nie jest to proste i zwykle wymagane jest specjalne zaplecze.

Odpowiedź na pytanie: ile pić, nie jest jednoznaczna, jednak warto wyrobić sobie nawyk noszenia butelki z wodą. W pracy można trzymać ją na biurku, podczas wyjścia na zakupy w torebce, a w domu na stole. Nieustanne popijanie 2 – 3 łyków co około 10 – 15 minut jest najlepszą metodą pokrycia zapotrzebowania na wodę. Jest to wskazówka, jak należy pić wodę. Regularnie, co kilka chwil, niewielkimi łykami – warto podkreślić, że dotyczy to również wysiłku fizycznego. Nie powinniśmy natomiast wypijać duszkiem dużych ilości wody, a jeśli pojawi się uczucie dużego pragnienia lub suchość ust, to znak, że nasz organizm jest już odwodniony – do takich sytuacji nie należy dopuszczać.

 

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy