To jedna z tych umiejętności, które są bardzo przydatne w życiu osobistym, ale też w pracy. Nikt nie lubi być ignorowany, podczas rozmowy. Czasami tylko sprawiamy wrażenie, jakbyśmy słuchali, ale w rzeczywistości nie przywiązujemy uwagi, do tego, co mówi nasz partner, rodzic, dziecko, przełożony. Co zrobić, żeby stać się dobrym powiernikiem i aby ludzie chcieli z nami rozmawiać?

Jak to zrobić?

Jednym z podstawowych problemów przy słuchaniu drugiej osoby jest nasze rozkojarzenie. Aby nasz rozmówca poczuł się komfortowo musimy mu przede wszystkim dać do zrozumienia, że poświęcamy mu  w danym momencie całkowitą uwagę. Tylko wtedy będzie z nami szczery oraz, co ważne, będzie chciał mówić więcej. Nie spoglądaj więc co chwilę na komórkę, nie rozglądaj się na boki,  nie baw się kluczami, nie oceniaj pochopnie i przed wysłuchaniem całej historii. Zamiast tego: utrzymuj kontakt wzrokowy ze swoim rozmówcą, zachęcaj go do kontynuowania, poprzez zadawanie dodatkowych pytań – byle nie zbyt nachalnie, żeby osoba z którą prowadzimy konwersację nie pomyślała, że jesteśmy wścibscy. Okazuj swoje zainteresowanie opowieścią rozmówcy, potakuj, gestykuluj, parafrazuj drugą osobę. To da jej świadomość bycia słuchaną. Czasami samo wysłuchanie pomaga naszemu rozmówcy. Ważne jest jednak, aby miał on świadomość tego, że rzeczywiście jest słuchany.

 Korzyści

Bycie dobrym słuchaczem przynosi korzyści nie tylko nam, ale również naszemu rozmówcy. Po pierwsze często zapobiega podejmowaniu pochopnych decyzji czy zbyt wczesnemu ocenianiu. Po drugie pozwala zapobiec wielu konfliktom, które powstają wskutek nieporozumień – dzięki konwersacji i wysłuchaniu drugiej strony można wszystko doprecyzować. Oprócz tego pomagamy również drugiej osobie. Dzięki możliwości wygadania się, ludzie często sami dochodzą do właściwych wniosków. Możliwość podzielenia się swoimi żalami jest też dla nich bardzo pomocna, przynosi ulgę i ukojenie w bólu. Sama obecność drugiej osoby i poczucie bycia rozumianym jest wielką pomocą. Warto więc posiąść zdolność do wysłuchiwania innych.

Dobrą wiadomością jest to, że aby stać się dobrym słuchaczem nie musimy urodzić się z tą umiejętnością. Można się jej nauczyć, jedyne czego potrzebujemy to trochę chęci i kilka wskazówek, a sukces będzie gwarantowany.

 

Facebook Comments

One Comment

  • Karolina pisze:

    Najgorszą rzeczą podczas rozmowy, której nienawidzę, nie toleruję i strasznie mnie denerwuje to jak ktoś albo zerka ciągle na boki albo nie daj boże na telefon, albo ma minę tak znużoną, że aż samej mi wstyd…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy