Jak ćwiczyć w domu w trakcie pandemii i nie tylko?

Okazuje się, że obostrzenia związane z rozprzestrzeniającą się pandemią SARS-CoV-2 uderzyły nie tylko w prawdziwych pasjonatów sportu, ale także w amatorów! Tęsknimy za aktywnością fizyczną! Zamknięte siłownie, baseny, kluby fitness i aquaparki! Aż 75 proc. mieszkańców naszego kraju zapowiada, że uda się do nich ponownie, gdy tylko znów się otworzą. Kiedy to nastąpi? Specjaliści alarmują, że najgorsze dopiero przed nami! Najwcześniejszy termin zakończenia batalii z COVID-19 i stopniowego powrotu do normalności to 2022 rok! Chcąc przyspieszyć ten proces, powinniśmy stosować się do wytycznych Ministerstwa Zdrowia — zachowywać dystans społeczny, przestrzegać zasad higien, ograniczyć wychodzenie z domu absolutnego minimum! Tylko co w nim robić? Warto wykorzystać ten czas na ćwiczenia. Idei tej hołduje sam Tedros Adhanom Ghebreyesus, dyrektor generalny WHO! Ba! Amerykańscy naukowcy są tego sama zdania. Przeprowadzone przez nich badania wykazały, że osoby prowadzące aktywny styl życia mają lepszą odporność i rzadziej chorują, w porównaniu do tych, którzy większość dnia spędzają w pozycji siedzącej! 

Jak zacząć ćwiczyć w domu?

Jak zacząć ćwiczyć w domu? Odpowiedź jest prosta: jak najszybciej! 🙂 Korzyści płynące z regularnej aktywności fizycznej są nieocenione! Regularne treningi to jedna z lepszych inwestycji! Po pierwsze, osoby aktywne wyglądają lepiej! I nie mówię tu o trenerkach czy zawodniczkach fitness! Wystarczy spojrzeć na koleżankę, która ćwiczy przynajmniej 60 minut, 2-3 razy w tygodniu i dba o dietę. Dam sobie rękę uciąć, że jej sylwetka prezentuje się dużo korzystniej! Jednak nie tylko o prezencję tutaj chodzi. Ruch kształtuje nastrój! W trakcie jego trwania wydzielają się bowiem hormony szczęścia — endorfiny. Dlatego ludzie, którzy od niego nie stronią, są o wiele bardziej zadowoleni z życia i optymistycznie nastawieni do świata, w porównaniu z tymi, którzy spędzają czas wolny na kanapie popijając colę i jedząc chipsy. Ponadto sport zmniejsza poziom stresu, co w świetle wydarzeń aktualnie rozgrywających się w naszym kraju nie może zostać pominięte! Dlatego też po ośmiu godzinach spędzonych za biurkiem, idź poćwiczyć! Twoje zdrowie będzie Ci za to wdzięczne! Odpłaci się szybszą przemianą materii, lepszym krążeniem, sprawniej działającym układem odpornościowym! Oczywiście, początki mogą być trudne — zwłaszcza dla laików. Dlatego przygodę z treningami warto zacząć od wyznaczenia celów, a w dalszej kolejności stworzenia konkretnego planu działania! Jak często ćwiczyć? Co ćwiczyć żeby schudnąć? Jaki sprzęt do ćwiczeń w domu? Co kupić, jeśli dysponujesz małą ilością miejsca? W dzisiejszym wpisie przedstawimy Ci konkretne wskazówki! Udowodnimy, że chcieć to móc!

 

Jak zacząć ćwiczyć w domu? Plan działania!

Plan działania to najważniejsze narzędzie do realizacji celu! Wiele osób utożsamia go z motywacją, tymczasem różnica jest znacząca. Pozwala on bowiem na dotarcie do meritum, udzielenia odpowiedzi na pytanie: dlaczego i czy naprawdę chcę to zrobić? To konkret, porządna struktura, którą warto opatrzyć następujący pytaniami:

  1. Co chcesz osiągnąć i po co? Chcesz zrzucić kilka kilogramów i zmniejszyć poziom tkanki tłuszczowej? A może wręcz przeciwnie planujesz zbudować masę mięśniową? Jest jeszcze jedna opcja: poprawa kondycji, ogólnego stanu zdrowia. Przemyśl to i określ swój cel!
  2. Ile minut dziennie mogę przeznaczyć na ćwiczenia? Brak czasu to najczęstsza wymówka. W końcu zawsze znajdzie się coś ważniejszego do zrobienia. Jednak zanim jej użyjesz, zastanów się ile godzin poświęcasz na przeglądanie Facebooka, bezsensowne skrolowanie Internetu czy oglądanie seriali. Wystarczy, zrezygnować chociażby z jednej z powyższych aktywności! Jeśli nie przewidujesz takiej opcji, odpuść i przestań snuć fantazje na temat zdrowej i szczupłej sylwetki. 
  3. Pieniądze, czyli ile chcesz i możesz wydać na sprzęt? Czy rzeczywiście go potrzebujesz? Nie daj sobie wmówić, że ćwiczenia bez sprzętu są pozbawione sensu! Treningi z ciężarem własnego ciała dają świetne rezultaty, zwłaszcza u początkujących! Pompki, przysiady, wyskoki, brzuszki, podciąganie, stanie na rękach — opcji jest wiele. Jeżeli jednak taka forma aktywności do Ciebie nie przemawia, rozważ zakup profesjonalnego sprzętu lub po prostu — rozejrzyj się uważne dookoła! Butelka wody z powodzeniem zastąpi hantle, a krzesło ławeczkę! 
  4. Specjaliści, czyli kto może Ci pomóc? Jeśli boisz się że nie podołasz, możesz skorzystać z pomocy trenera lub zagłębić się w czeluści Internetu. W sieci nie brakuje darmowych planów treningowych czy filmików instruktażowych. Na topie są również zajęcia online i aplikacje fitness. Zdecydowanie warto się nimi zainteresować! 
  5. Przypominacze — czyli o tym, co robić w chwilach zwątpienia? Nie ma się co oszukiwać, łudzić się że kryzys przyjdzie — przyjdzie to bardziej niż pewne. U jednych pojawi się po tygodniu, u drugich po miesięci. Od tego, jak do niego podejdziemy, zależy, czy uda nam się z niego wybrnąć. W chwilach zwątpienia warto zastanowić się nad celami. To także doskonała okazja do przeanalizowania swojego planu — być może trenujesz zbyt ciężko lub jesz zbyt mało?! 

Jak ćwiczyć w domu?

Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, ćwiczenia w domu nie są niczym nowym. Moda na fitness dotarła do Polski dopiero w 1982 roku! Popularyzatorką tej formy aktywności była Hanna Fidusiewicz, to właśnie jej zawdzięczamy pierwszy profesjonalny klub. Choć jego oferta była mocno ograniczona, sprowadzała się do zajęć przy muzyce, zainteresowanie było ogromne. Czas wrócić do korzeni! Taniec to świetny sposób na zgrabną sylwetkę! Angażuje do pracy całe ciało! Oczywiście, to dopiero początek! Istnieje całe mnóstwo aktywności, które możemy wykonywać w zaciszu czterech ścian! Szczegóły poniżej! 

Pomysły na ćwiczenia w domu!

  • Tabata — to intensywny trening interwałowy, idealny dla osób chcących pozbyć się dodatkowych kilogramów. Sprawdzi się u zabieganych i zapracowanych, którym brakuje czasu na aktywność. Tabata angażuje do pracy całe ciało, łączy w sobie ćwiczenia tlenowe i beztlenowe! Spala tkankę tłuszczową, poprawia wydolność i wytrzymałość! 
  • Pilates — to idealna forma aktywności dla osób spędzających długie godziny przed komputerem: odciąża kręgosłup i poprawia mobilność. Zawiera w sobie elementy jogi, baletu i treningu siłowego.
  • Cardio — plusów treningu cardio jest całe mnóstwo, a szczupła sylwetka wcale nie należy do najważniejszych. Szybszy metabolizm, redukcja stresu, lepsza odporność, nastrój i sen. Jak wykonać go w domu? Tak naprawdę możesz robić cokolwiek, byleby tempo się zgadzało! Sprzątanie w szybkim tempie? Instruktorzy fitness są na tak!
  • Trening siłowy — to doskonały sposób na zwiększenie siły, wytrzymałości i wymodelowanie sylwetki. Poprawnie ułożony będzie angażował wszystkie mięśnie! Możemy trenować z ciężarem
  •  własnego ciała lub z wykorzystaniem hantli, sztang czy też ketli. 
  • Ćwiczenia YouTube — każdy, kto potrzebuje dodatkowej motywacji, powinien zajrzeć na YouTube. Ta platforma daje naprawdę ogrom możliwości! Pozwala ćwiczyć z największymi gwiazdami fitnessu: Anną Lewandowską, Ewą Chodakowską, Moniką Kołakowską, Martą Henning. Każdy tu znajdzie coś dla siebie!
  • Joga — czyli coś dla duszy i dla ciała. To bardzo złożony system, który z powodzeniem można praktykować każdego dnia. Wpływa niemalże na wszystkie organy i mięśnie znajdujące się w naszym ciele! Przynosi naprawdę rewelacyjne efekty — pierwsze można zaobserwować już po miesiącu! Praktykę należy zacząć od możliwe najprostszych asan niewymagających jakiejś szczególnej kondycji. Najlepiej trenować w niezagraconych pomieszczeniach — w takim warunkach łatwiej będzie nam się skupić, oczyścić umysł i ciało.
  • Ćwiczenia z gumami oporowymi — gumy do ćwiczeń są tanie, zajmują mało miejsca i co najważniejsze działają! Wzmacniają mięśnie, kształtują i ujędrniają sylwetkę! 

Ćwiczenia w domu zalety

Trening w domowym zaciszu ma ogrom zalet! Można go wykonać w dowolnym momencie dnia, nie tracąć czasu i pieniędzy na dojazdy, oszczędzając na karnecie! To idealne rozwiązanie dla początkujących!

Podsumowanie

Zły trening to taki, którego nie zrobiłaś! Przestań szukać wymówek, usprawiedliwiać się koronawirusem, zrób coś dla siebie! Wstań z kanapy i zatroszcz się o swoje ciało! Ćwicz co najmniej pięć razy w tygodniu przez 30 minut i zadbaj o dietę. Gwarantuje Ci, że efekty Cię zaskoczą! 

7 comments on “Jak ćwiczyć w domu w trakcie pandemii i nie tylko?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *