Słowa potrafią ranić. Potrafią też motywować i pomagają nam w samodoskonaleniu się. Należy pamiętać, że uwagi, jakie przekazujemy innym – pracownikom, przyjaciołom, rodzinie, powinny być dla nich punktem wyjścia do zmiany, a nie przyczyną kłótni i złości. Oto szybki kurs informacji zwrotnej – najlepszego sposobu na przekazanie innym swoich spostrzeżeń.

Często zastanawiamy się, co druga osoba o nas myśli, jak jesteśmy odbierani w grupie, w której pracujemy, co robimy dobrze, a co innym się nie podoba. Nie musimy się tego domyślać, wystarczy wprowadzić do swojej komunikacji, w pracy czy domu, nowy element, jakim jest informacja zwrotna. To właśnie ona pozwala na odkrycie tego, czego sami o sobie nie wiemy, czego się nie domyślamy, a co wiedzą i myślą o nas inni. Zyskujemy dzięki niej szersze spektrum informacji o samych sobie, a przy okazji możemy w ten sposób zapobiec kumulowaniu się złych emocji między współpracownikami, które nagromadzone często wybuchają w najmniej odpowiednim momencie. Oczywiście informacja zwrotna to dopiero początek drogi do poprawy relacji. Trzeba wziąć sobie do serca otrzymane uwagi i wcielić je w życie.

  • Przede wszystkim pamiętajmy, że nikt nie lubi, gdy mu się zwraca uwagę w towarzystwie. Nawet wtedy, gdy jest to konstruktywna krytyka. Zadbajmy zatem, aby nikt nie był świadkiem naszej rozmowy. Znajdźmy odpowiedni czas i miejsce, tak, aby nic nam nie zakłócało rozmowy, abyśmy się nigdzie nie spieszyli. Czasami sam fakt, że druga strona jest głodna, może wypaczyć odbiór słów, które do niej kierujemy. Zadbajmy zatem przede wszystkim o komfort obu stron rozmowy.
  • Musimy pamiętać, że informacja zwrotna nie jest oceną drugiej osoby, ale podzieleniem się swoimi spostrzeżeniami i odczuciami względem jej słów i zachowań. Zrozumienie tej różnicy jest niezbędne, aby informacja zwrotna była odpowiednia i nie zamieniła się w krytykę.
  • Starajmy się, aby uwagi były przekazywane w niedługim czasie po zaistnieniu kłopotliwej sytuacji, o której chcemy rozmawiać. Jednak pozwólmy sobie na wyciszenie emocji, tak, aby nie powiedzieć czegoś, czego potem będziemy żałować, a także, aby lepiej zrozumieć, jakie konkretnie zachowania wywołały w nas złe emocje.
  • Ważne jest, abyśmy nie generalizowali naszej opinii. Zakazane jest używanie słów „zawsze” i „nigdy”. W udzielaniu informacji zwrotnej odnosimy się tylko do bieżącej sytuacji, do tego, co działo się „tu i teraz”.
  • W trakcie udzielania informacji zwrotnej należy koniecznie trzymać się faktów. Opisujemy wydarzenie, o którym chcemy rozmawiać, zachowania bądź słowa danej osoby, której udzielamy informacji.
  • Aby uciec od oceniania, ważne jest opowiadanie o uczuciach, które wywołały w nas zachowania danej osoby.
  • Warto również sprecyzować swoje oczekiwania na przyszłość w stosunku do drugiej osoby. Należy powiedzieć, jak chcielibyśmy, by zachowywała się wobec nas podczas następnej, podobnej sytuacji. Możemy również przekazać jej wskazówki, czego oczekujemy. Niech to nie będą rady, ale propozycje, dane pod rozwagę.
  • Pamiętajmy, że jedna rozmowa nie może być całą litanią uwag i oczekiwań wobec drugiej osoby. Wybierzmy tylko najważniejsze elementy, o których chcemy rozmawiać. Najlepiej skupić się na nie więcej niż trzech sprawach tak, aby w ogóle możliwa była praca nad zmianą zachowania.
  • Również schemat przekazywania informacji zwrotnej ma znaczenie. Zwykle mówi się, że powinien on przypominać kanapkę czy też hamburgera. Oznacza to, że najpierw mówimy o pozytywnych działaniach i zachowaniach drugiej osoby, które są niczym bułka hamburgera. Gdy ktoś nas pochwali łatwiej potem przyjąć „mięsko”, czyli właśnie obszary, które powinniśmy poprawić, które są źle odbierane przez otoczenie, które wywołują negatywne emocje. Jednak, by nie zostawić drugiej strony tylko z negatywnym komentarzem, na koniec dodajemy jeszcze wierzchnią „bułkę”, czyli kolejny pozytywny komentarz. Może on być bardzo generalny, podsumowujący i pokazujący, że mimo elementów negatywnych, o których mówimy, dana osoba jest dobrym pracownikiem, wspaniałym mężem czy kochanym dzieckiem.

Tak skonstruowana informacja zwrotna z pewnością będzie motywacją do dalszego rozwoju, poprawy zachowania i lepszego poznania siebie. Poprawi także relacje między partnerami rozmowy i sprawi, że praca czy wspólne życie będą znacznie łatwiejsze.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy