Ostatnio jechałam pociągiem do Szczecina. Do przedziału wsiadły dwie koleżanki. Jedna z nich od razu zaczęła opowiadać, jakie to ma straszne problemy z mężem, jak szef jej nie docenia, jak jej siostra chce wziąć ślub z obcokrajowcem… Po 3 godzinach monologu zauważyłam, że jej koleżanka robi się dziwnie senna i w trakcie jej niezwykle fascynującej historii życia, po prostu zasypia. Warto więc uświadomić sobie, co tak naprawdę powoduje, że ludzie nas nie tylko słyszą, ale też słuchają.

Niektórym wydaje się, że komunikacja polega głównie na mówieniu. Tymczasem pierwszym krokiem do efektywnej komunikacji jest umiejętność słuchania i reagowania na sygnały, które wysyła nam rozmówca. Mówi się, że ludzie są w stanie skupić swoją maksymalną uwagę w pierwszych 3 minutach twojej wypowiedzi. Mając to na uwadze, nie ma sensu prowadzić długich monologów, gdyż rozmówca niewiele z nich zapamięta. Jeśli więc chcesz, aby to co mówisz zostało zapamiętane, w pierwszej kolejności zwróć uwagę na długość swojego przekazu. Zamiast rozwlekać swoje wypowiedzi w nieskończoność, skup się na budowaniu krótkich, treściwych i konkretnych zdań.

Potęga mowy ciała

Warto jest, aby jednocześnie słuchać słów i zwracać uwagę na niewerbalne sygnały przekazywane nam przez rozmówcę: jego postawę ciała, wyraz twarzy, gesty, ton głosu. W wypowiadanych przez rozmówcę słowach skup się na szukaniu faktów, a obserwowane sygnały niewerbalne pozwolą ci odczytać emocje. Niezwykle ważnym elementem komunikacji jest ciekawość. Dopytuj i pokazuj rozmówcy, że aktywnie go słuchasz.

Dopytuj

W trakcie rozmowy koniecznie skup 100% swojej uwagi na tym co mówi do ciebie rozmówca, zawsze zadawaj pytania np. „co było dalej? Jak to się skończyło? Jak ci się udało to zrobić? Jak się z tym czułeś? Jak sobie z tym poradziłeś? Itp.” aby rozmówca czuł, że jesteś nim zainteresowany. Upewniaj się także, że dobrze rozumiesz to, co słyszysz, parafrazuj słowa rozmówcy mówiąc np. „czy dobrze rozumiem, że…; powiedziałeś, że…, czyli mam rozumieć to w ten sposób, że…”. Dopytuj, czy rozmówca prawidłowo zrozumiał to, co mówisz, pytając np. „Jak ty to rozumiesz? Czy jest to dla ciebie jasne?”

Podczas rozmowy o pracę

Moja koleżanka Anna była kilka dni temu na rozmowie kwalifikacyjnej w początkującej firmie zajmującej się finansami. „Wchodzę do biura firmy, a tam siedzi sobie zadowolony szef z papieroskiem w dłoni, koniaczkiem na stole i zaprasza mnie do swego gabinetu” – opowiada „Gdy tylko usiadłam, ów pan rozłożył się na swoim fotelu jak gdyby miał zaraz na nim zasnąć, spojrzał na moje CV, zobaczył, w jakich firmach wcześniej pracowałam i rzucając CV na stół powiedział „ci idioci z firmy X są beznadziejni. Jak mogłaś tam tyle wytrzymać. U nas poznasz iście profesjonalne podejście do klienta i najlepsze na rynku produkty. Ci, w firmie X, to się w ogóle nie znają na biznesie”. Oniemiałam z wrażenia. Tym bardziej, że moja poprzednia firma była naprawdę świetna i działa profesjonalnie, a właściciele byli bardzo serdecznymi ludźmi. Gdyby nie to, że rozwodzę się z mężem, który jest dyrektorem Firmy X, nadal bym tam pracowała.” – mówiła zażenowana Ania.
Mówi się, że „krytykowanie i narzekanie jest reklamą własnej głupoty”. Zamiast bowiem potraktować swojego rozmówcę z szacunkiem, mężczyzna z którym spotkała się Anna, całkowicie ją zignorował, dając do zrozumienia, że stoi wyżej w hierarchii oraz usiłował udowodnić jej, że jest idiotką, ponieważ pracowała w firmie X. Nigdy nie popełniaj takich podstawowych błędów! Nawet gdy rozmawiasz z osobą bezdomną, młodą czy źle ubraną, należy się jej szacunek. Szacunek to podstawa budowania dobrych relacji. W sytuacjach, gdy rozmawiasz z kimś po raz pierwszy, nigdy nie wiesz kim jest ta osoba, czy np. nie jest przyjacielem twojego szefa, siostrą twojego najlepszego klienta czy dzieckiem twojego lekarza. Zawsze, w każdej sytuacji (bez względu na to, czy czujesz się w danym dniu niewyspany, zły czy zdenerwowany) trzeba mieć szacunek do innych ludzi.

Jak radzić sobie w sytuacjach konfliktowych?

Umiejętność komunikacji jest bardzo istotna w sytuacjach konfliktowych. Najczęściej do konfliktów dochodzi z powodu emocji, jakie towarzyszą relacjom z innymi ludźmi. W sytuacjach konfliktowych staraj się zachować spokój. Nie denerwuj się niepotrzebnie bo nadmierny stres i nerwy tylko wyniszczają twój organizm. Zamiast tego:

  1. Zdaj sobie sprawę ze swoich emocji i nazwij je.
  2. Weź kilka głębokich oddechów aby uspokoić swoje wzburzenie.
  3. Zaobserwuj emocje Twojego rozmówcy i zaakceptuj fakt, że denerwuje się – tak jak i Ty.
  4. Mów w swoim imieniu i o swoim postrzeganiu sprawy, o której rozmawiacie.
  5. Operuj faktami i dopytuj o fakty.
  6. Bądź ciekawy drugiej strony, poznaj jej potrzeby, aby dowiedzieć się, o co jej chodzi.
  7. Uwierz, że jest rozwiązanie, które zaspokoi potrzeby Twoje i drugiej strony.
  8. Dąż do kompromisu i pokojowego rozwiązania sprawy.

Praktykując skuteczną komunikację miej cały czas na uwadze, że po to mamy dwoje uszu i tylko jedne usta, aby więcej słychać niż mówić!

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy