19 Cze

Jak mówić, by inni słuchali nas z zainteresowaniem?

Rozmowa – wyjątkowa umiejętność ludzi i budulec relacji. Niektórzy mają talent, zaklinają słuchaczy swoimi historiami, inni po prostu nudzą. Jeśli chcesz poprawić swoje kompetencje rozmówcy zapoznaj się z poniższymi radami.

Dobieraj tematy

Nie opowiadaj innym o rzeczach, które ich nie dotyczą i prawdopodobnie nie interesują. Zapalonego wędkarza nie będą zajmować historie o sportach ekstremalnych. Pamiętaj, że każdy jest inny, ma swój charakter i temperament. Zastanów się najpierw, z kim rozmawiasz, jakie cechy ma ta osoba, czy jest raczej otwarta, czy zamknięta, jaki ma system wartości, czy jest elastyczna, czy raczej sztywno trzyma się reguł. Jeśli ktoś nie lubi nowości raczej nie zainteresuje się czymś, o czym niewiele wie i odwrotnie. Osoby, które roznosi energia i ledwo usiedzą w miejscu będą szukały  w rozmowie mocnych bodźców, zaskakujących zwrotów, dyskusji. Inaczej rzecz się ma z introwertykami, którzy chętnie posłuchają wolno płynącego potoku słów i poddadzą je milczącej refleksji.

Jasno formułuj myśli

Zawsze pamiętaj, do kogo mówisz i jakie wstępne informacje posiada rozmówca. Jeśli trzeba sedno sprawy poprzedź wprowadzeniem – podniesie to komfort słuchacza i pozwoli cię lepiej zrozumieć oraz aktywniej brać udział w wymianie zdań. Mów prosto, używaj zrozumiałych porównań, nie wprowadzaj zbyt wiele słownictwa specjalistycznego. Uwierz, że każdą nawet najbardziej skomplikowaną opowieść, można klarownie przedstawić nie ujmując jej atrakcyjności. Jeśli już musisz opowiadać dowcipy branżowe rób to wśród osób z branży. Chcesz przecież, by inni cię rozumieli.

Zaskakuj

Podkreślaj tonem i gestem emocje, zwłaszcza w opowieściach. Wczuj się w to, co mówisz, a inni zrobią to samo. Zmieniaj rytm wypowiedzi – pozwala to słuchaczowi utrzymać uwagę na tym, co mówisz i jednocześnie przegonić nudę. Rób przerwy, by dać się zastanowić rozmówcom nad tym, co usłyszeli. Gestykuluj, pokazuj, ale nie przesadź.

Zadawaj pytania

Nie bądź gadułą. Słuchanie nie jest takie łatwe, więc daj szansę na większe zaangażowanie rozmówcom. Znajdź miejsce w swojej historii na wypowiedzi innych. Na pewno to docenią. Pytaj ich o zdanie, odnieś się do ich odpowiedzi i skomentuj je. Doceniaj zdanie swoich rozmówców, nawet jeśli się z nim nie zgadzasz. Pamiętaj, że ciekawy gawędziarz to też empatyczny słuchacz.

Obserwuj

Przyglądaj się rozmówcom. Zwracaj uwagę na sygnały niewerbalne. Obserwuj sposób, w jaki siedzią czy stoją. Postawa jaką przyjmują może dać ci kilka wskazówek. Ludzie dążący do konfrontacji zazwyczaj siadają naprzeciw rozmówcy, zwracają się frontem do niego, bardziej spolegliwi i empatyczni przeważnie tylko częściowo zwracają swoje ciała w kierunku mówiącego. Pochylanie się w kierunku płynących słów to najczęściej oznaka zainteresowania. Nie przejmuj się, jeśli ktoś przestaje na ciebie patrzeć i skupia wzrok gdzieś obok – możliwe, że się po prostu zamyślił albo poszukuje informacji w swojej pamięci. Zacznij zmieniać strategię mówienia, gdy widzisz, że rozmówcy rozglądają się aktywnie i są rozproszeni.

Facebook Comments

One Comment

  • Justyna pisze:

    Dobre rady! Ja strasznie nie lubie np. jak ktoś cały czas mówi nie dając dojść do słowa innym, przecież rozmowa polega na wymianie zdań a nie monologu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy