Jak poradzić sobie z gniewem i złością?

Stres jest nierozerwalnym elementem naszego życia – doświadcza go ponad 90 proc. Polaków! Mamy z nim do czynienia w pracy, szkole, a nawet w osiedlowym spożywczaku. Jedni zajadają go słodyczami, drudzy epatują gniewem. Człowiek naładowany negatywnymi emocjami jest niczym tykająca bomba, która w każdej chwili może wybuchnąć. Ofiar będzie co niemiara. Najbliżsi – to właśnie im obrywa się najczęściej. Jak zapanować nad złością? Czy można ją przekuć w działanie? Czy nerwy mogą być źródłem pozytywnej energii?

Gniew – dobra czy zła emocja?

Gniew to uczucie powszechnie uważane za negatywne, co jak się okazuje jest nie do końca prawdziwe. Można powiedzieć, że jest to reakcja na zbliżające się zagrożenie – niesprawiedliwe ocenianie, brak wdzięczności ze strony bliskich, pomimo ogromnych starań. Problem w tym, że gniew prowokuje agresję. Szybko przeradza się w złość, co w konsekwencji może mieć fatalne skutki. Gniewu nie należy tłumić, a wyrażać go w sposób przemyślany i bezpieczny. W przeciwnym razie możemy narazić się na nieprzyjemne konsekwencje zdrowotne.

Jak negatywne emocje wpływają na Twoje ciało?

Negatywne emocje widać na naszej twarzy. Gniew skutkuje natychmiastowym zwężeniem gałek ocznych. Opryszczka, trądzik, czerwony plamy, opuszczone brwi, wykrzywione usta – one również zdradzają poddenerwowanie. Złość ciągnie nas w dół, powoduje ucisk w gardle i żołądku – może przyczynić się do silnych bólów brzucha. Potrafi nieźle namieszać w układzie przywspółczulnym. Kiedy wpadamy w furię, podnosi się poziom kortyzolu – hormonu stresu. W tej sytuacji podnosi się ciśnienie krwi, zwiększa się częstotliwość oddechowa, potliwość.

Jak poradzić sobie z gniewem i złością? Metody konstruktywne

Tłumienie gniewu to najgorsze rozwiązanie. Nie należy wstydzić się emocji, bo obrócą się przeciwko nam. Wrócą ze zdwojoną siłą, uderzą w innych! Chroniczne poddenerwowanie jest tak samo szkodliwe, jak używki czy niezdrowa dieta. Może doprowadzić do poważnych schorzeń, a nawet i przedwczesnej śmierci! Jak zapanować nad negatywnymi emocjami? Istnieje kilka sprawdzonych sposobów.

Szczera rozmowa

Dobrze powiedzieć komuś o swoich emocjach. Jak to zrobić? Wystrzegajmy się wrzasków, wyzwisk, wulgaryzmów. Policzmy do dziesięciu i rozpocznijmy rozmowę. Odłóżmy na bok wszelkie oskarżenia kierowane pod adresem drugiej osoby. Opowiedzmy o tym, co nas zdenerwowało.

Przekierowanie uwagi

Zajmijmy się czymś absorbującym czymś, co nie wymaga zbytniej koncentracji i przenikliwości. Komedia romantyczna, aktywność fizyczna – sposobów jest wiele. Sport to świetny sposób na rozładowanie negatywnych emocji i redukcję kortyzolu.

Zmiana środowiska

Jeżeli do stresującej sytuacji doszło w domu, wybierz się na spacer. Krótka przebieżka oczyści umysł i ciało. Pozwoli spojrzeć na pewne sytuacje z nieco innej strony.

Podsumowanie

Umysł możemy trenować w taki sam sposób, jak ciało. Dzięki regularnym sesjom lepiej będziemy sobie radzić z negatywnymi emocjami.

1 comment on “Jak poradzić sobie z gniewem i złością?

  1. Świetnie też pomaga świadome oddychanie i liczenie. Gdy czuję się zdenerwowana biorę kilka długich wdechów i liczę wyobrażając sobie dokładnie każdą cyfrę. Innym moim sposobem jest ruch. Jeśli tylko mogę, gdy targają mną negatywne emocje, jeżdżę na rowerze, albo chodzę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *