Dzień za dniem, od poniedziałku do piątku, od 8 do 16, częste nadgodziny. Dla wielu brzmi to znajomo. Praca za biurkiem jest zmorą dla naszego zdrowia, samopoczucia i kreatywności. Podpowiadamy, jak zadbać o siebie podczas obowiązkowego, ośmiogodzinnego dnia pracy.

W jednej z firm w Stanach Zjednoczonych postanowiono poradzić sobie z problemem uciążliwego siedzenia i spadku kreatywności pracowników w niezwykle prosty sposób. Stanowiska wszystkich pracujących przed komputerami przerobiono na bieżnie. Pracownicy przez całe osiem godzin, chodzili, jednocześnie mając na poziomie oczu monitor komputera i klawiaturę na poręczy bieżni. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Wyniki firmy poszły w górę, pracownicy poprawili swoją kondycję, figurę i samopoczucie. Jednak nim taka rewolucja zawita do kraju nad Wisłą, musimy sami umieć sobie radzić z problemem. Rekreacja, basen, spacery czy siłownia po pracy jest nie tylko obowiązkiem, aby zachować równowagę, zdrowie i dobre samopoczucie, ale staje się także przyjemnością, chwilą wytchnienia i relaksu. Ale i w czasie godzin pracy, warto o swoje zdrowie i samopoczucie. Jak?

Przede wszystkim zadbajmy o higienę pracy. Wietrzmy często pomieszczenia, w których pracujemy. Jeśli jest to niemożliwe ze względu na klimatyzację, zróbmy sobie przerwę i spędźmy chwilę wytchnienia na świeżym powietrzu. Przerwy w pracy powinniśmy robić regularnie np. co godzinę. Spacer do kuchni po szklankę wody czy chwila ćwiczeń rozciągających będą miały zbawienny wpływ dla naszego kręgosłupa i nóg. Chodźmy tak często jak to możliwe. Wybierając się na inne piętro firmy wybierzmy schody zamiast windy by odciążyć plecy i rozprostować nogi.

Nogi będą nam również wdzięczne, jeśli podczas pracy nie będziemy zakładać jednej nogi na drugą. Takie siedzenie sprzyja obrzękom i zwiększa ryzyko powstania żylaków. Nogi powinny spoczywać oparte równo o podłoże, a kolana powinny być zgięte pod kątem prostym. Jeśli biurko jest za wysoko, aby spełnić te wymagania, zatroszcz się o podnóżek. Profesjonalne podnóżki można kupić już od 70 złotych. Jeśli jednak Twój szef nie myśli o tego typu wydatkach, specjalistyczny sprzęt możesz zastąpić pudełkiem, które spełni podobną funkcję.

Zadbajmy też o pozostałe elementy, aby stworzyć odpowiednio dostosowane do swoich potrzeb stanowisko pracy. Ergonomiczne krzesła, podkładki pod nadgarstek, którym obsługujemy myszkę, dobrze ustawiony monitor i porządnie oświetlenie to podstawa! Osoby cierpiące na schorzenia kręgosłupa mogą zamienić fotele na piłki do siedzenia, które zmuszają do utrzymania prawidłowej postawy i utrzymywania prosto kręgosłupa przez wszystkie godziny pracy. Innym rozwiązaniem jest tzw. krzesło klęcznik, które również ma zbawienny wpływ na nasz kręgosłup.

Kolejna sprawa, o której nie powinniśmy zapominać to nasze oczy. Osiem godzin przed monitorem komputera, sprawia, że oczy bolą, są załzawione i zaczerwienione. Aby zadbać o zmęczone oczy konieczne są przerwy w pracy. Najlepiej takie, podczas których przez kilka minut popatrzymy w dal, a następnie poćwiczymy gałki oczne – patrząc raz w prawo, raz w lewo, a następnie w górę i dół. Podczas czytania czy pisania na komputerze zwiększ czcionkę tak, aby oczy nie przemęczały się czytając drobne litery.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy