Pierwszy dzień w pracy to jednoczesne połączenie wielkiej euforii i ogromnego strachu. Nowa firma, nowi współpracownicy, nowe zasady, nowe obowiązki. To zawsze generuje stres, nawet gdy otrzymaliśmy pracę, o której marzyliśmy. Wszystkim, którzy zaczynają nową ścieżkę kariery prezentujemy 8 porad na to, jak przetrwać pierwsze 8 godzin.

O pierwszym dniu w nowej pracy warto pomyśleć dużo wcześniej i odpowiednio się do niego przygotować.

1. Najpierw pomyślmy o garderobie. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej czy też w galerii zdjęć na stronie internetowej Twojego nowego pracodawcy na pewno można dowiedzieć się, jaki dress code panuje w danym miejscu. Postaraj się dobrać swój strój do obowiązujących standardów. Nie popadaj w skrajności jeśli chodzi o ubiór – nie może być ani zbyt elegancko, ani też przesadnie „na luzie”, nie zbyt skromnie, ale też nie wyzywająco. Znajdź złoty środek, w którym będziesz czuła się dobrze.

2. Przestaw się także na nowy czasowy tryb aktywności. Wstawaj wcześniej i chodź wcześniej spać tak, aby przyzwyczaić organizm. Specjaliści twierdzą, że potrzeba aż dwóch tygodni, aby nasz zegar biologiczny przestawił się na nowe godziny funkcjonowania. To ważna informacja dla tych, którzy w ogóle pierwszy raz rozpoczną pracę zawodową. Po studiach takie przestawienie się może być niezwykle trudne. W tym punkcie warto zawrzeć także kolejną radę – wyśpij się. Jeśli pójdziesz do pracy niewyspana, bez sił i z workami pod oczami, nie tylko będziesz czuć się źle, ale pewnie także gorzej wypadniesz.

3. Nie spóźnij się! To rada, którą każdy powinien wziąć sobie do serca. To jeden z największych błędów, jaki można popełnić pierwszego dnia pracy. Żeby zapobiec spóźnieniu możemy działać wielowymiarowo. Już poprzedniego wieczora przygotujmy sobie drugie śniadanie do pracy, ubranie, spakujmy torebkę. Dzięki temu rano będziemy mieć znacznie mniej do zrobienia. Można również pokusić się o przejechanie, kilka dni wcześniej, trasy z domu do biura. Wówczas będziemy mieć orientację, ile czasu zajmie nam dojazd w godzinach szczytu. Zawsze do tego czasu dobrze dodać kilkanaście minut zapasu.

4. Już po przekroczeniu progu nowego miejsca pracy także trzeba mieć się na baczności. Najważniejsza rada dla wszystkich nowicjuszy to: pytaj! Pierwsze dni w nowym miejscu to zawsze czas na wdrożenie i naukę. Jeśli czegoś nie wiesz, nie bój się zapytać. I to niezależnie od wagi pytania. Nawet informacja o tym, gdzie jest toaleta poprawi komfort pracy i Twoje samopoczucie. Wszyscy z pewnością będą wyrozumiali. Jednak do czasu… dlatego jeśli już raz o coś zapytasz nie pytaj o to samo kilkakrotnie. Możesz wówczas wydać się osobą źle zorganizowaną i niekompetentną.

5. Aby pomóc samemu sobie w lepszym zapamiętaniu wszystkich informacji, przekazywanych przez przełożonych i kolegów w pracy, dobrze jest zanotować najważniejsze informacje. Tworząc sobie taką instrukcję obsługi firmy w podręcznym notesie czy kalendarzu odciążysz pamięć, a także zawsze będziesz mogła zajrzeć do niej w razie potrzeby.

6. W pierwszych dniach bądź miły dla wszystkich. Pozytywne nastawienie jest bardzo ważne i wpływa na to jak odbiorą Cię współpracownicy. Jednak nie brataj się zbyt szybko z kolegami z nowej pracy. Opowieści o swoim prywatnym życiu zostaw dla przyjaciółek od serca. Praca nie jest miejscem na zwierzenia. Pamiętaj też, że Twoje wyznania mogą kiedyś obrócić się przeciwko Tobie. Dlatego nie wyrażaj zbyt szybko opinii na temat współpracowników, szefa czy problemów, na jakie natrafiasz. Nie wyrażaj się także źle o byłym pracodawcy, stare problemy zostaw za sobą.

7. Często osoby, które są nowe chcą zabłysnąć. I to na różne sposoby. Dowcipem, elokwencją, wiedzą. Pierwszego dnia nie warto zanadto się przechwalać. Bądź sobą i pokaż, na co Cię stać pracując odpowiednio, nie zaś przekonując innych, że zatrudnienie Cię było dobrym krokiem. Jeśli jesteś fachowcem i przeszedłeś proces rekrutacji to wystarczający powód, aby czuć się dumnie. Nikomu nie musisz niczego udowadniać.

8. Podsumowaniem kilku wcześniejszych punktów jest złota zasada pierwszego dnia w pracy: przede wszystkim słuchaj. Dowiedz się, jak najwięcej o obowiązkach, zasadach panujących w firmie, relacjach. Wtedy masz pewność, że pierwszego dnia nie popełnisz zbyt wielu błędów. I z pozytywnym nastawieniem przyjdziesz kolejnego dnia do pracy.

Powodzenia!

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy