Ucisk w żołądku, spocone lub trzęsące się ręce, chrypka, suchość w ustach – reakcji na stres jest wiele. Jednak spokojnie! Sposobów radzenia sobie z nimi też jest sporo. Na początek odetchnij głęboko, a co dalej? Przeczytaj!

Szybkie tempo życia, ilość obowiązków, ciągły pośpiech i wymagania stawiane nam przez innych i przez nas samych powodują, że żyjemy w ciągłym napięciu, a stres stał się naszym codziennym towarzyszem. O ile w niedużych dawkach stres jest motywujący, to gdy staje się przewlekły bardzo negatywnie wpływa na całe nasze życie. Stajemy się przez niego drażliwi, tracimy poczucie własnej wartości, często popadamy w złość i konflikty, psują nam się relacje z otoczeniem, a także mamy słabszą odporność, czujemy się zmęczeni, kiepsko śpimy. Kumulujący się stres w pewnym momencie może całkowicie zniszczyć nasze życie powodując problemy z życiu zawodowym, jak i osobistym. Dlatego tak ważne jest, aby w codziennym zabieganiu i wśród wielu obowiązków choć chwilę poświęcić na zmniejszenie efektów stresu w naszym życiu. Od czego zacząć?

  • Przede wszystkim musisz uświadomić sobie, co Cię stresuje. Odnalezienie źródeł stresu jest niezbędne do tego, aby im przeciwdziałać. Najlepiej wypisz wszystkie stresujące sytuacje z ostatniego miesiąca.

  • Następnie zastanów się, których z nich i jak można było uniknąć? Często sami fundujemy sobie sytuacje stresowe, powtarzając pewne zachowania, przebywając w towarzystwie niektórych ludzi, biorąc zbyt wiele obowiązków na siebie. Zastanów się, czy nie powinieneś być bardziej asertywny albo popracować nad lepszą organizacją czasu? Jeśli są sytuacje stresowe łatwe do wyeliminowania, zrób wszystko, aby się nie powtórzyły lub też zaplanuj sobie krok po kroku, jak powinieneś się zachować, gdy ponownie przydarzy Ci się taka sytuacja. Odpowiedni plan również zminimalizuje uczucie stresu, gdy ta chwila nadejdzie.

  • Jeśli jednak są takie wydarzenia, których nie można uniknąć, a wiesz, że Cię stresują. Spróbuj zamiast wypierać ten fakt, zaakceptować go! A następnie zacząć stosować techniki, które zminimalizują poczucie napięcia towarzyszącego stresującej sytuacji.

  • Najszybszą metodą zmniejszenia stresu jest odpowiedni oddech. Usiądź, skup się na sobie i swoim oddechu. Bierz długi wdech przez nos (trwający nawet 10 sekund), na chwilę wstrzymaj oddech, a następnie już przez usta powoli wypuszczaj powietrze. Obecnie są już dostępne specjalne aplikacje, w których spokojny głos nadaje Ci tempo oddychania, dzięki czemu rozluźnisz się, dotlenisz mózg i, przede wszystkim, zrelaksujesz się.

  • Oprócz odpowiedniego oddechu, możesz także zmniejszać stres poprzez wizualizacje. Jest to szczególnie przydatne przed stresującymi wystąpieniami. Zamknij oczy i wyobraź sobie jakieś przyjemne miejsce. Staraj się wyobrazić sobie jak najwięcej szczegółów, łącznie z temperaturą, zapachami i dźwiękami. Takie miejsce z Twoich marzeń szybko ukoi skołatane nerwy.

  • Podobnie zadziała również chwila relaksu z ulubioną muzyką bądź muzyką relaksacyjną. Pozwoli Ci się ona wyciszyć. Podczas słuchania skup się na słowach i dźwiękach. Staraj się nie myśleć o niczym innym w tym czasie.

  • Aby zmniejszyć skutki stresu, na jaki jesteśmy narażeni, powinniśmy także zadbać o znalezieniu czasu na trwałe metody antystresowe, nie tylko te doraźne. Idealnym sposobem na walkę ze stresem jest sport. Znajdź taką formę ruchu, która Ci najbardziej odpowiada i spróbuj chociaż raz w tygodniu się jej oddawać. Rozluźnisz mięśnie, dasz odpocząć umysłowi, zregenerujesz się, a organizm dodatkowo wytworzy nieco endorfin, które poprawią Twój nastrój.

  • Możesz wybrać się także na masaż relaksacyjny albo w domowym zaciszu wziąć gorącą kąpiel wśród pachnących świec. Aromaterapia też jest jednym ze sposobów na odstresowanie.

  • Ostatnim, ale najważniejszym punktem jest po prostu uśmiech! Naukowcy udowodnili, że sam akt uśmiechania się, daje naszemu mózgowi sygnał, że jesteśmy szczęśliwi. Dzięki czemu naprawdę stajemy się szczęśliwsi.

Uśmiech proszę!

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy