Tytułowe pytanie nasuwa się chyba każdej osobie, która decyduje się rzucić palenie. Niestety, zdecydowana większość byłych palaczy po pozbyciu się nałogu zyskuje kilka kilogramów na wadze. Podpowiadamy, jak temu zapobiec.

Strach przed dodatkowymi kilogramami nie powinien zwyciężyć słusznej decyzji o wyjściu z nałogu. Należy przy tym pamiętać, jak wiele negatywnych skutków dla naszego zdrowia pociąga za sobą samo palenie. Nie tylko zwiększa ryzyko zachorowań na nowotwory, szczególnie płuc, krtani, trzustki czy żołądka, ale także może być przyczyną zawału serca, choroby wieńcowej, tętniaka czy miażdżycy. Palenie papierosów również odbija się na wyglądzie. Dym tytoniowy jest źródłem wolnych rodników, które sprawiają, że komórki skóry wolniej się regenerują i są słabo dotlenione. Dlatego palacze mogą się zmagać z nieelastyczną, pozbawioną blasku, szarą i odwodnioną cerą. Ten negatywny wpływ papierosów na nasze zdrowie ma także drugą stronę. Nikotyna przyspiesza przemianę materii, a także blokuje ośrodek głodu, przez co hamuje łaknienie. Natomiast jej odstawienie poprawia zmysł smaku i zapachu, przez co jedzenie sprawia byłemu palaczowi większą przyjemność. Dlatego odstawienie papierosów ma tak zgubne skutki dla naszej wagi. Do wzmożonego uczucia głodu dochodzi rozdrażnienie, a nawet depresja, problemy z koncentracją, częste migreny, suchość w gardle i kaszel. Walka z głodem nikotynowym to więc nie lada wyzwanie. Jak sobie wówczas pomóc?

Pij dużo wody!

Woda dla rzucających palenie to prawdziwe zbawienie. Nie tylko nawodni organizm, nawilży skórę i poprawi wygląd cery, ale przede wszystkim zniweluje uczucie głodu i pomoże zachować piękną sylwetkę. Dodatkowo częste popijanie, małymi łyczkami wody, złagodzi suchość w gardle i kaszel. Zatem zamiast paczki papierosów wrzuć do torebki butelkę wody i wypijaj jej około 2 litrów dziennie.

Jedz mało ale często

To święta zasada każdego, kto chce zachować atrakcyjną figurę. Palacze szczególnie powinni ją sobie wziąć do serca, gdyż odstawienie papierosów i pojawiający się w związku z tym głód nikotynowy jest mylony z łaknieniem pokarmów. Dlatego często papieros zastępowany jest niezdrowymi przekąskami. Aby uniknąć efektu podjadania, najlepiej jeść regularnie, np. co trzy godziny, lekkie posiłki. Warto sięgać po warzywa, które nie tylko utrzymają organizm w dobrej formie, ale również dostarczą potrzebnych mu witamin. Oprócz tego warto postawić na ryby, drób czy razowe pieczywo i brązowy ryż.

Zajmij czymś ręce

Problemem wielu palaczy jest przyzwyczajenie do trzymania czegoś w dłoni. Gdy papieros niknie spomiędzy palców, najłatwiej zastąpić odruch palenia właśnie sięganiem po przekąski. Jeśli musisz coś podjadać, niech to będą zdrowe rzeczy, np. marchewki pokrojone w słupki albo kawałki jabłka. Ale najlepiej zająć ręce czymś zupełnie niezwiązanym z jedzeniem, np. długopisem lub biurowym spinaczem.

Pamiętaj o ruchu!

Dzięki rzuceniu palenia już po kilku dniach poprawi się wydolność płuc, więc uprawianie sportu stanie się mniej męczące, co warto wykorzystać. Dzięki ruchowi można nie tylko zwiększyć sprawność fizyczną, poprawić kondycję czy wygląd sylwetki, ale także dotlenić organizm. Sport zwiększa też produkcję hormonów szczęścia, dzięki czemu poprawić można samopoczucie i zniwelować apatię pojawiającą się w pierwszych dniach po rzuceniu palenia. Nie trzeba od razu przymuszać się do męczących ćwiczeń, wystarczy zacząć od intensywnego, półgodzinnego spaceru. Ważne, aby spacerować regularnie, co najmniej 3 razy w tygodniu.

Powodzenia!

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy