Jak schudnąć przy Hashimoto? Sprawdzone tipy, praktyczne wskazówki!

Zaburzenia snu, drażliwość, chroniczne zmęczenie — każdego roku odnotowuje się nowe przypadki zachorowań na Hashimoto. Już po samych objawach można stwierdzić, że jest to wyjątkowo uciążliwa choroba, dlaczego zatem tak często ignorowana? Składa się na to wiele czynników, chociażby współczesne tempo życia — nieustanny pęd to nasz znak rozpoznawczy. Wiele osób bagatelizuje symptomy — utożsamia je z nadmiarem obowiązków i przepracowaniem. Rozpoznanie przeciwnika nie jest łatwe. Na szczęście z pomocą przychodzą nam gwiazdy — tak, gwiazdy. O swoich problemach zdrowotnych opowiedziała m.in. Aneta Zając. Oceniania głównie przez pryzmat wyglądu aktorka przyznała, że wytkane jej przez portale plotkarskie kilogramy nie są spowodowane obfitymi posiłkami, a Hashimoto. Odchudzanie przy tej chorobie to nie lada wyzwanie! Jedz mniej a częściej, unikaj słodyczy i fast-foodów, zapisz się na siłownię — te wskazówki mogą okazać się niewystarczające! Tarczyca jest bowiem narządem regulującym tempo metabolizmu. Dowiedz się, w jaki sposób możesz usprawnić jej działanie!

Odchudzanie przy Hashimoto

Zaburzenia tarczycy to nie przelewki! Ten niewielki narząd ma doprawdy ogromną moc! Produkuje hormony odpowiedzialne nie tylko za tempo metabolizmu, ale również wiele innych funkcji organizmu. Mowa o pracy serca, mózgu, jelit, ciśnieniu krwi, cyklu menstruacyjnym, temperaturze ciała, a nawet poziomie cholesterolu! Innymi słowy, problemy z tym gruczołem mogą doprowadzić do poważnych kłopotów — rozwoju wielu innych chorób. Zespół jelita drażliwego, arytmia, hipoglikemia, miażdżyca, depresja — tak przedstawia się lista tych najczęściej występujących. Dobra diagnoza to podstawa! W razie niepokojących objawów należy bezzwłocznie udać się do lekarza. Specjalistyczne badania krwi, USG szyi pozwolą potwierdzić lub wykluczyć nasze przypuszczenia. Jeżeli okażą się one słuszne, koniecznie będzie wprowadzenie odpowiedniej terapii. Standardowo podaje się preparaty z tyroksyną w składzie: Euthyrox N, Letrox, Novothyral. Dodatkowo zaleca się zmianę stylu życia, w tym również nawyków żywieniowych. Prawidłowo skomponowany jadłospis ma nieoceniony wpływ na samopoczucie, sylwetkę oraz efekty leczenia! Co jeść, a czego unikać? Czy to prawda, że gluten zaburza funkcje tarczycy? Czy rezygnacja z nabiału to konieczność? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań zostaną przedstawione w dalszej części tekstu. Zapraszam!

Dieta przy Hashimoto – fakty i mity!

Dobrze dobrana dieta poprawi parametry zdrowotne oraz złagodzi objawy choroby — pomoże pozbyć się dodatkowych kilogramów. Niestety, wokół jadłospisu narosło wiele mitów. Zewsząd słyszy się, że pacjentki powinny zrezygnować z jedzenia glutenu, nabiału, kapusty, pomidorów, mleka. Czy te restrykcje rzeczywiście są konieczne? Sprawdźcie sami! Przed Wami lista najczęściej powielanych kłamstw!

Hashimoto a gluten — czy choroba jest wskazaniem do wdrożenia diety bezglutenowej?

Na tę chwilę nie ma żadnych wiarygodnych badań, które jednoznacznie wskazywałby na konieczność wykluczenia glutenu z diety. Oczywiście nie daje to przyzwolenia na jedzenie białej mąki — o wiele lepszym wyborem będą produkty z pełnoziarniste:

  • ciemne pieczywo
  • płatki owsiane
  • brązowy ryż
  • mąka razowa

Hashimoto a mleko czy choroba jest wskazaniem do wdrożenia diety bezmlecznej?

Nietolerancja mleka, a tak właściwie zawartej w niem laktozy to dość powszechnie występujące zjawisko. Objawy to najczęściej:

  • wzdęcia
  • silne bóle brzucha
  • naprzemienne biegunki i zaparcia
  • krępujące gazy

W przypadku ich występowania należy poddać się badaniom — nie warto na własną rękę stosować diety eliminacyjnej. Jest to bardzo istotne, gdyż podobne symptomy daje celiakia czy zespół jelita drażliwego. Jeżeli jednak nietolerancja laktozy zostanie potwierdzona, należy zrezygnować z produktów mlecznych. Mowa o wszelkiego rodzaju serach, jogurtach, kefirach i innych.

Hashimoto a niektóre warzywa — czy choroba jest wskazaniem do ich wykluczenia?

Na pierwszy ogień idą warzywa psiankowate — pomidory, bakłażany, ziemniaki. Czy są zdrowe? Jak najbardziej! Zawierają mnóstwo cennych dla naszego organizmu witamin, minerałów oraz błonnik! Ich potencjalna szkodliwość to absolutny mit! Nieco inaczej wygląda kwestia jedzenia soi — spożywana w dużych ilościach może zakłócać pracę tarczycy.

Żywienie w chorobie Hashimoto jest zależne głównie od wyników. Jeśli pacjentka cierpi na alergie pokarmowe, konieczne jest wprowadzenie pewnych restrykcji. W pozostałych przypadkach zaleca się przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania, ujemnego bilansu kalorycznego. Należy pamiętać o tym, że nie jest możliwe wyleczenie choroby samą dietą!

Dieta przy Hashimoto jak schudnąć?

Przy Hashimoto metabolizm wariuje, to fakt. Zamiast jednak wylewać nań pomyje, przyjrzyjmy się naszym wyborom żywieniowym. Słodycze, fast-foody — produkty wysokoprzetworzone są częstymi gośćmi w naszym menu. Jedzone codzienne pogarszają kondycję zdrowia i sprzyjają nadwadze. Nie bez znaczenia jest również codzienny styl życia — tylko co czwarty mieszkaniec naszego kraju uprawia sport! Brak ruchu jest bardziej szkodliwy niż palenie papierosów — alarmują lekarze! Przyczynia się do tycia, obniża odporność, zwiększa ryzyko rozwoju wielu poważnych chorób — rak piersi, jelita grubego, prostaty! Odchudzanie to niemała rewolucja! Należy je rozpatrywać kompleksowo!

Od czego zacząć odchudzanie?

Tarczyca jest naszym priorytetem. Zanim weźmiemy się za jakiekolwiek odchudzanie, powinniśmy wyregulować poziom hormonów! Dobrze dobrane leki to połowa sukcesu. Równie ważne jest ich regularne zażywanie — na czczo, godzinę przed śniadaniem.

Jak powinna wyglądać dieta przy Hashimoto?

Aby redukcja wagi była możliwa, koniecznie jest utrzymanie ujemnego bilansu energetycznego. To pierwszy krok do skutecznego odchudzania! Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne? To bardzo proste zadanie! Można skorzystać z gotowych kalkulatorów lub wzoru Harrisa-Benedicta. Jadłospis powinien uwzględniać nasze preferencje żywieniowe, styl życia oraz kondycję zdrowia — w tym również alergie i nietolerancje pokarmowe. Dobrze skomponowane menu to takie, które dostarcza odpowiednich ilości białka, tłuszczu, węglowodanów, witamin, minerałów, błonnika. Dlatego sięgajmy po:

  • chude mięso — indyk, kurczak
  • warzywa i owoce
  • pełnoziarniste produkty spożywcze — dziki ryż, ciemny makaron, chleb razowy, płatki owsiane
  • warzywa i owoce
  • nasiona i orzechy
  • jaja
  • oliwę z oliwek
  • fermentowane produkty mleczne — kefir, maślanka, jogurt naturalny

Uwzględnijmy produkty przeciwzapalne: borówki, maliny, jeżyny, imbir, kurkuma, acerola, łosoś, czosnek. Zawarte w nich antyoksydanty mają zbawienny wpływ na kondycję tarczycy.

Dieta przy Hashimoto — jak się nie odchudzać?

Sfrustrowane dodatkowymi kilogramami kobiety miewają doprawdy szalone pomysły. W głowie im głodówki, detoksy, monoskładnikowe jadłospisy. Na topie jest również post dr Dąbrowskiej — to dwuetapowy program leczniczy, którego celem jest oczyszczenie organizmu z toksyn. Redukcja tkanki tłuszczowej jest efektem ubocznym.

  • Pierwszy etap — w trakcie jego trwania zjadamy tylko i wyłącznie niskoskrobiowe warzywa i niskocukrowe owoce! Dziennie spożywa się ok. 600 kalorii!
  • Drugi etap — wymaga od nas takiej samej jak nie większej dyscypliny. Polega na stopniowym zwiększaniu kaloryczności jadłospisu oraz włączaniu konkretnych grup produktów spożywczych. Chodzi o nabiał, pieczywo, mięso, ryby, orzechy, nasiona inne.

Czy Hashimoto i dieta dr Dąbrowskiej to dobre połączenie? Niestety, jedno z najczęściej odradzanych — menu jest ubogie w kalorie i makroskładniki. Może rozregulować prace układu hormonalnego.

Dieta Hashimoto przykładowy jadłospis. Zobacz, jak jedzą inni!

Śniadanie: owsianka z borówkami, jogurtem naturalnym i orzechami.

II śniadanie: kanapki na chlebie razowym z jajkiem i awokado.

Obiad: grillowany filet z piersi kurczaka, ziemniaczki opiekane w piekarniku, sałatka z rukoli i pomidorów cherry.

Podwieczorek: serek wiejski z warzywami.

Kolacja: Sałatka grecka, ciemne pieczywo.

Dieta to nie wszystko! Sprawdź, co jeszcze możesz zrobić!

Dieta odgrywa zasadniczą rolę w leczeniu zaburzeń funkcjonowania tarczycy, jednak w walce o dobre zdrowie i szczupłą sylwetkę należy również pamiętać o wielu innych aspektach.

  • Regularna aktywność fizyczna — sport zadba o duszę i ciało: poprawi nastój, zredukuje nadmiar tkanki tłuszczowej. Idealnym rozwiązaniem będą ćwiczenia o mniejszej intensywności, takie jak spacery, joga czy pilates.
  • Redukcja stresu — przewlekły stres zaburza pracę tarczycy, obniża funkcje przysadki mózgowej oraz nadnerczy. Dlatego tak ważne jest, aby nauczyć się nad nim panować. Jednym z najprostszych sposobów, aby to zrobić jest odpowiednia ilość snu.
  • Suplementacja — w przypadku Hashimoto zaleca się dodatkową suplementację. Dobre efekty przynosi regularne zażywanie kwasów Omega-3, selenu, cynku, witaminy D.

Podsumowanie

Dobrze zbilansowana dieta, choć nie zastąpi leczenia, może w istotny sposób przyczynić się do poprawy parametrów zdrowotnych i samopoczucia — umożliwi redukcję dodatkowych kilogramów!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *