22 Cze

Jak sprawić, by uważano Cię za dobrego rozmówcę?

Ktoś kiedyś powiedział: „Inni interesują nas, pod warunkiem, że interesują się nami”. To zdanie jest kluczem do tego ,aby w pełni zrozumieć, jakie cechy powinien posiadać dobry rozmówca.

Dobry mówca, a dobry rozmówca to dwie zupełnie inne role. Dobrych mówców chcemy słuchać. Chodzimy na ich prelekcje, wykłady, spotkania. Są dla nas inspiracją, mentorami i idolami. Ich słowa mają wpływ na nasze życie. Jednak gdy siadamy przy kawie, twarzą w twarz, aby porozmawiać z kimś o życiu, o naszych prywatnych sprawach, o problemach i radościach nie oczekujemy wykładu, nie oczekujemy monologu z ust mistrza, oczekujemy przede wszystkim tego, by być wysłuchanym. Dlatego w pierwszej kolejności, dobry rozmówca, wcale nie powinien skupiać się na tworzeniu anegdot i umiejętności formułowania klarownych zdań, ale właśnie na zdobyciu cech dobrego słuchacza.

Dobry słuchacz, przede wszystkim, wykazuje zainteresowanie tym, co mówi druga osoba. Należy skupić całą swoją uwagę na rozmówcy. Jak również zadawać pytania, w których wykażemy swoje zainteresowanie przedstawianą historią, a także pomożemy drugiej osobie w prowadzeniu narracji. Ważne, aby zadawać pytania otwarte, czyli takie, na które odpowiedź może być złożona, a nie tylko ograniczać się do stwierdzeń „tak” bądź „nie”.

Warto również parafrazować, czyli swoimi słowami opowiedzieć coś, co przed chwilą usłyszeliśmy, aby upewnić się, czy dobrze zrozumieliśmy przesłanie drugiej osoby. Psychologowie dowiedli także, że darzymy większym zaufaniem i uważamy za dobrego słuchacza kogoś, kto odzwierciedla nasze zachowania. Reaguje mimiką twarzy na nasze słowa, odzwierciedlając przy tym nasze uczucia oraz dbając o podobną do naszej gestykulację. Również ton głosu i sposób mówienia, im bardziej podobny do naszego rozmówcy, tym lepiej.

Warto również zadbać o inne elementy komunikacji niewerbalnej, takie jak odpowiednia odległość od naszego rozmówcy. Każdy bowiem ma swoją strefę bezpieczeństwa, której nie powinniśmy przekraczać, jeśli chcemy by nasz rozmówca czuł się swobodnie. Dystans jest tym mniejszy, im bliższe relacje mamy z drugą osobą. Jednak strefa bezpieczeństwa każdej osoby jest inna, dlatego jeśli zauważysz, że Twój rozmówca cofa się, nie przybliżaj się, uszanuj jego indywidualną potrzebę dystansu. Podobnie jest, jeśli chodzi o kontakt fizyczny. Nie dotykaj rozmówcy zbyt często np. klepiąc go po ramieniu. Druga strona może czuć się przez to nieswojo, a w przyszłości unikać relacji z Tobą.

Dobry słuchacz to także ktoś, kto jest cierpliwy, uważnie wysłuchuje drugiej strony, nie przerywając jej. Pamiętaj, że Twój rozmówca potrzebuje przede wszystkim się wygadać i być wysłuchanym. Często, gdy słyszymy opowieść drugiej osoby, uruchamia nam się rola doradcy. Od razu mamy gotowe rozwiązania, rady, pomysły. To najgorsze, co można zrobić. Nie tylko nasze rady są tworzone zgodnie z naszymi doświadczeniami, przeżyciami, cechami charakteru i mogą być błędne w odniesieni do innych ludzi, to także dając rady przestajemy uważnie słuchać. Jeśli jednak druga osoba zapyta o Twoją opinię na dany temat, nie bój się jej wypowiedzieć. Mów jednak o swoich uczuciach i staraj się pokazywać tzw. obie strony medalu. Pokaż drugiej osobie możliwe wersje, decyzja powinna należeć do niej.

Facebook Comments

One Comment

  • Katarzyna M. pisze:

    To skarb mieć kogoś z kim bez przeszkód można porozmawiać o wszystkim i to w taki sposób, żeby nas zrozumiał, wysłuchał i pomógł w razie potrzeby :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy