12 Sie

Chyba każdemu dorosłemu człowiekowi choć raz w życiu zdarzyło się zaznać kaca. Syndrom dnia następnego - bo tak potocznie jest nazywany, to niezwykle nieprzyjemna sytuacja pojawiająca się po konsumpcji dużej ilości alkoholu. Jak się okazuje, stosując pewne metody można skutecznie z nim walczyć, a nawet zapobiegać jego powstawaniu.

Metabolizm alkoholu

Mowa oczywiście o etanolu, który jest podstawowym składnikiem napojów wyskokowych. Co ciekawe sam etanol nie jest specjalnie szkodliwy i niebezpieczny. Znacznie groźniejsze są jego metabolity. Wstępnie etanol rozkłada się do aldehydu octowego i to właśnie ta substancja sieje największe spustoszenie. Dla organizmu jest trucizną i musi zostać jak najszybciej zmetabolizowana do kwasu octowego. Proces ten odbywa się w wątrobie przy użyciu dwóch enzymów ADH i ALDH. Skuteczność tego procesu jest uwarunkowana osobniczo. Co więcej można kolokwialnie powiedzieć, że enzymy odpowiedzialne za rozkład alkoholu można „wytrenować”. Osoby często spożywające wyskokowe trunki lepiej radzą sobie z ich metabolizmem, innymi słowy mają mocniejszą głowę. Co ciekawe, u nałogowych alkoholików proces ten ma charakter odwrotny – człowiek upija się już minimalną ilością etanolu.

Kac

Na nieprzyjemne odczucia po konsumpcji alkoholu ma wpływ aldehyd octowy, który prowadzi do pewnych zmian w organizmie – obniża poziom cukru, przyczynia się do odwodnienia i utraty minerałów. Duże znaczenie mają również śladowe ilości trującego metanolu. Jego zawartość w popularnych trunkach jest różna. Generalnie im wyższa, tym gorzej możemy czuć się dnia następnego.

Najwięcej metanolu zawiera koniak i rum, które dodatkowo wzbogacone są w szkodliwe garbniki. Najmniej występuje w czystej wódce i białym winie.

Jak uniknąć kaca?

Przygotowania należy rozpocząć już przed konsumpcją alkoholu. Na około 2 h przed pierwszym drinkiem warto zjeść dość obfity posiłek bogaty w tłuszcze, węglowodany, potas i magnez. Tłuszcz wchłania się tymi samymi drogami co alkohol, dzięki temu ten ostatni będzie wchłaniany wolniej, a organizm będzie miał więcej czasu na jego metabolizm. Węglowodany z kolei zabezpieczą przed szybkim spadkiem poziomu cukru. Dobrym przykładem takiego posiłku może być makaron z sosem pomidorowym, pietruszką i dodatkiem oliwy z oliwek.

Kolejny krok to wybór trunku. Najlepiej wybierać te o niskiej zawartości metanolu i bez garbników. Zamiast whisky lepiej zdecydować się na czystą wódkę. Zamiast czerwonego wina lepiej postawić na białe. Bardzo ważne jest również to, by nie mieszać trunków i przez całą imprezę trzymać się jednego, wyskokowego napoju.

W trakcie imprezy należy uzupełniać straty minerałów i cukru. Świetnie sprawdzi się tu sok owocowy 100% zmieszany pół na pół z wodą. Będzie miał charakter naturalnego „izotonika”, co oznacza, że szybko i skutecznie nawadnia. Tu jednak warto podkreślić, że nie powinien to być sok grejpfutowy, który upośledza działanie enzymów rozkładających alkohol i upijamy się znacznie szybciej. Dobrze również unikać napojów gazowanych. Jako przekąska sprawdzą się lekkie sałatki na bazie warzyw. Zawierają sporo witamin i minerałów, które tracimy z każdym łykiem alkoholu.

Co robić, gdy kac się pojawi?

Jeśli przesadzimy z alkoholem, prawdopodobnie kac i tak nas dopadnie. Warto wówczas zacząć od podwójnej porcji witaminy C oraz witamin z grupy B. Można dostać je w każdej aptece bez recepty. Do tego duża ilość soku owocowego pół na pół z wodą, w celu uzupełnienia strat glikogenu.

Jeśli odczuwamy nudności i zawroty głowy dobrze przygotować napar z siemienia lnianego zalanego wrzątkiem, który zregeneruje nadwyrężoną śluzówkę żołądka. Warto dodać do niego 1-2 łyżeczki miodu. W awaryjnej sytuacji można sięgnąć po lek na chorobę lokomocyjną.

Nie należy unikać również jedzenia – pod warunkiem, że jesteśmy w stanie spożyć posiłek bez wymiotów. Posiłki powinny być bogate w cysteinę – aminokwas który ułatwia detoksykacje. Nie należy również unikać soli kuchennej – zawarty w niej sód i chlor ułatwi nawodnienie. Dobrym przykładem takiego posiłku może być jajecznica z warzywami.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy