Jak zadbać o siebie po urlopie? Dusza i ciało!

Wrzesień zbliża się wielkimi krokami, a co za tym idzie kończy się czas beztroskiego leniuchowania! Powrót do rzeczywistości to z reguły twarde lądowanie. Nawet osoby, które lubią swoją pracę mogą czuć się przytłoczone. Wynika to, chociażby tego, że zapominamy zatroszczyć się o siebie przed urlopem. Skupiamy się na tym, aby upchnąć wszystkie niezbędne rzeczy w walizce, nie przejmując się tym, co będzie później. W efekcie zaraz po przekroczeniu progu domu przychodzi nam się zmierzyć z zaległymi sprawami. A przecież ciało potrzebuje czasu na przestawienie! Rzucone na głęboką wodę zaczyna się buntować, a powinno tryskać energią! Osłabienie, rozdrażnienie, roztargnienie, zaburzenia koncentracji, popękane naczynka, sucha skóra, wypadające włosy — tak wyglądają wakacyjne pozostałości! Jak sobie pomóc? Jak zadbać o siebie po lecie? Podpowiadamy!

Zmęczenie po urlopie — skąd się bierze i jakie są jego przyczyny?

Pourlopowa depresja to coraz częstsze zjawisko. Szacuje się, że dotyczy ponad 70 proc. Europejczyków! — Myślę, że popadamy w nią dlatego, że żyjemy od wakacji do wakacji — wyjaśnia jeden z psychologów. Ile w tym racji? Naszym zdaniem sporo. Mimo, że w kalendarzu nie brakuje przerw świątecznych, pracujemy naprawdę sporo, bo 1792 godzin rocznie! A kiedy przychodzą upragnione wczasy, nie spędzamy ich tak jakbyśmy sobie tego życzyli. Wyjazd nie zawsze jest możliwy, a to jedna z głównych zasad skutecznego odpoczynku — funkcjonować inaczej, niż na co dzień. Dobrze jest zmienić otocznie. Osobom prowadzącym siedzący tryb życia, zaleca się ruch. Z kolei tym, których praca polega na aktywności fizycznej lekkie, relaksujące czynności. Lepiej nie spędzać wakacji w domu, bo w nim zawsze znajdzie się coś do roboty! Malowanie, generalne sprzątanie, wymiana starego wyposażania — można by tak wymieniać bez końca! Jak zatem przygotować się do wyjazdu i gdzie najlepiej się wybrać? Podpowiadamy!

Jak przygotować się do urlopu?

Przygotowania do urlopu nie sprowadzają się jedynie do spakowania bagażu! Aby miło spędzić ten czas i w pełni skorzystać z wypoczynku: uporządkuj swoje sprawy, dokończ ważne zadania, nie zostawiaj pakowania na ostatni moment, zaplanuj każdą wolną chwilę, zadbaj o wygląd!

Uporządkuj swoje sprawy!

Przyjęło się mówić, że na urlop trzeba sobie zasłużyć. Niestety, wizja zbliżającego się wypoczynku sprawia, że stajemy się o wiele mniej produktywni. Myślami jesteśmy już w górach albo na plaży. Dobrze byłoby zmienić podejście, skupić się na codziennych obowiązkach — sprawach niecierpiących zwłoki! I nie chodzi tutaj tylko o obowiązki zawodowe! Zaległa wizyta u dentysty, opłacenie rachunków, przegląd auta. Załatw to zanim pojedziesz na wakacje!

Dokończ ważne zadania!

Wykonanie wszystkich ważnych zadań zleconych przez przełożonego to podstawa! Kiedy zdołasz się z nimi uporać, wakacje będą dużo przyjemniejsze. Nie będziesz nerwowo spoglądać na laptopa, zastanawiać się nad tym, co dzieje się w pracy. Ba! O wiele łatwiej będzie Ci wejść w pourlopową rzeczywistość! Ważne! Dzień przed urlopem, uporządkuj biurko! Ostatnią rzeczą jaką chciałbyś zobaczyć po powrocie, to stos piętrzących się segregatorów!

Nie zostawiaj pakowanie na ostatni moment!

Bilety kupione, hotel opłacony — nic tylko zacząć pakowanie! Jak zrobić to poprawnie? Warto zainteresować się tą kwestią już tydzień przed wyjazdem! Nawet na Kanarach nastąpić załamanie!

Wyloguj się z sieci!

Wylogowanie się z sieci jest wręcz wskazane! W końcu całe dnie spędzamy przyklejeni do tabletów czy smartfonów, a urlop ma być odpoczynkiem od rzeczywistości! Zamiast scrollować Facebooka, sięgnij po książkę.

Zaplanuj swój urlop!

Idealny urlop to taki, który jest zgodny z naszymi preferencjami. Zastanów się:

  • z kim chciałabyś go spędzić,
  • gdzie chciałabyś pojechać,
  • jaki rodzaj odpoczynku będzie dla Ciebie odpowiedni!

Koronawirus pokrzyżował Ci plany? Tegoroczny urlop zamierzasz spędzić w domu? Spokojnie, tutaj też można dobrze spędzić czas! Zrób listę rzeczy przyjemnych, odprężających, którym będziesz się oddawać każdego dnia! Leniwe śniadanie, długa kąpiel w wannie, relaks z książką, wyjście do restauracji czy na basen — pomysłów jest całe mnóstwo!

 Jak wrócić do pracy po urlopie? 

Depresja pourlopowa — sposobów na jej uniknięcie jest co najmniej kilka. Specjaliści radzą, aby między powrotem z wakacji a przyjściem do pracy zostawić sobie 1-2 dni na regenerację. W tym czasie zdążymy rozpakować walizki, uzupełnić lodówkę, zrobić pranie i…. przygotować się na zbliżający tydzień. Jak przetrwać poniedziałek w pracy? Najlepiej przyjąć zasadę Parkinsona. To bardzo dobra i efektywna praktyka, dzięki której bez problemu zwiększysz swoją produktywność. 

  1. 60 proc. czasu pracy należy poświęcić na zadania planowane!
  2. 40 proc. czasu pracy przeznaczmy na działania spontaniczne, kreatywne i odpoczynek!  

I najważniejsze: zadbajmy o pozytywne nastawienie!

Jak zadbać o siebie po urlopie? Dusza!

Dusza i ciało to integralny duet! Kiedy choruje jedno, drugiemu też zwykle się obrywa! Skóra jest odzwierciedleniem naszych emocji! Stres rujnuje jej kondycję! Zmarszczki, cienie pod oczami, trądzik — to tylko niektóre konsekwencje współczesnego stylu życia. Urlop to najlepszy moment, by zwolnić! Zastanowić się nad tym, co najważniejsze. Jak dbać na co dzień o psychikę?

Sport

Sport jest świetnym sposobem na zachowanie dobrej kondycji psychicznej. Dotlenia mózg, zmniejsza stres i redukuje niepokój, wyzwala pozytywne emocje!

Życie towarzyskie

Nie bez kozery mówi się, że człowiek jest istotą stadną. Lubimy otaczać się ludźmi, przebywać w ich towarzystwie. To właśnie oni motywują nas do działania! Dają szansę na rozwój i dyskusje. Otaczajmy się tymi, którzy nas szanują i kochają, porzućmy toksyczne relacje.

Codzienna dawka wiedzy

Aktywność umysłowa oferuje wymierne korzyści dla psychiki! Możesz czytać książki, rozwiązywać krzyżówki, uczyć się języka obcego — wybór należy do Ciebie.

Sen

Odpowiednio długi sen: 6-8 godzin na dobę ma ogromny wpływ na naszą kondycję psychiczną! Jego niedobór może skutkować problemami z pamięcią i koncentracją, rozdrażnieniem i poddenerwowaniem.

Dieta

Sposób, w jaki jemy oddziałuje na naszą kondycję psychiczną!

  • Regularne posiłki stabilizują poziom glukozy we krwi, zmniejszają ryzyko wystąpienia zaburzeń nastroju.
  • Źle zbilansowana dieta może skutkować depresją, nerwicą i wieloma innymi zaburzeniami! Warto o nią zadbać!
  • Nawracające bóle głowy, przygnębienie, apatia — tak wyglądają objawy odwodnienia. Ile wody należy pić? 2 litry dziennie to standard!

Jak zadbać o siebie po urlopie? Ciało!

Lato jest ulubioną porą roku Polaków. Kochamy słoneczne dni i ciepłe noce, ale nasza skóra już niekoniecznie! Słońce, słona woda morska, klimatyzacja — czynniki, które zdecydowanie nie służą jej kondycji! Sprawiają, że staje się sucha i matowa. Wiele osób skarży się również na przebarwienia, rozszerzone naczynka czy nadmiernie wypadające włosy. Jak sobie pomóc? Jak odzyskać zdrowy i promienny wygląd?

Skóra

Podstawowym zabiegiem zalecanym przez specjalistów jest peeling. Dlaczego? To doskonały sposób na obumarły naskórek, toksyny i zanieczyszczenia. Do jego najważniejszych zalet zaliczamy:

  • poprawę mikrocyrkulacji
  • poprawę jędrności
  • odżywienie i dotlenienie tkanek
  • wygładzenie skóry
  • działanie odprężające
  • poprawę kolorytu

Kolejną ważną kwestią jest nawilżanie! Z pomocą przyjdą preparaty z substancjami hydrofilnymi w składzie. Mowa o glicerynie, kolagenie, kwasie hialuronowym, witaminie E i moczniku.

Włosy

Suche i zniszczone włosy po wakacjach, to częsty problem kobiet. O to, jak przywrócić im utracony blask zapytaliśmy ekspertów! Zdradzamy pięć profesjonalnych metod na odbudowę fryzury!

  1. Peeling skóry głowy
    Nie tylko twarz i ciało potrzebują peelingu! Skóra Twojej głowy łaknie go równie mocno, jak one! Taki zabieg dotleni mieszki włosowe, poprawi ukrwienie, zwiększy wchłanialność substancji aktywnych zawartych w szamponach czy odżywkach! Co istotne, bez problemu przygotujesz go w domu! Będziesz potrzebować tylko dwóch składników: cukier trzcinowy, żel aloesowy!
  2. Odżywki i maseczki
    Suche i zniszczone włosy łakną przede wszystkim dobrego nawilżenia, dlatego wybierajmy kosmetyki z dużą ilością humektantów. Chodzi o panthenol, kwas hialuronowy, miód, aloes, siemię lniane, algi morskie.
  3. Olejowanie włosów
    Zabiegi olejowania są niezwykle korzystne dla osób z suchymi i zniszczonymi włosami. Można je wykonywać na kilka sposobów — na sucho, na mokro, przed myciem, na całą noc. Do szczególnie polecanych olejów zaliczają się: migdałowy, arganowy, kokosowy.
  4. Profesjonalne zabiegi na włosy
    Jeżeli domowe zabiegi na włosy nie przynoszą pożądanych rezultatów, warto skorzystać z pomocy profesjonalisty. Sauna na włosy, botoks na włosy, rekonstrukcja włosów — naprawdę jest w czym wybierać.
  5. Ostre cięcie
    Obcięcie włosów po lecie bywa czasami konieczne. Po czym poznać, że nadszedł ten moment? Fryzura przestała się układać, straciła objętość i kształt, końcówki są przerzedzone — przypominają siano!

Zdrowy i promienny wygląd to nie tylko profesjonalne zabiegi czy kosmetyki, ale również dieta! Jadłospis powinien być pełnowartościowy i zbilansowany. Co jeść? Warto wzbogacić codzienne menu o produkty bogate w witaminy, minerały, nienasycone kwasy tłuszczowe, białko.

Jak zadbać o siebie po urlopie? Podsumowanie

Urlop to idealny moment na to, aby zacząć bardziej o siebie dbać. Pielęgnacja ciała i duszy to bardzo szeroki temat. Jesteśmy zwolennikami holistycznego podejścia do życia. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki pozytywnie wpłyną na Wasze samopoczucie!

2 comments on “Jak zadbać o siebie po urlopie? Dusza i ciało!

  1. U mnie urlop to taki czas całkowitego resetu i chillu. Po jego zakończeniu jednak potrzebuję zazwyczaj dnia, może dwóch na ponowne wbicie się w rytm codzienności – praca, dom, praca 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *