10 Lip

Jak zastąpić cukier w diecie?

Lata temu Melchior Wańkowicz - polski pisarz, dziennikarz i autor reklam, stworzył kultowy slogan „cukier krzepi”, który stał się symbolem i hasłem reklamowym dwudziestowiecznej polski. Obecnie znacznie popularniejsze jest powiedzenie „cukier to biała śmierć”, które ma odwrotny wydźwięk - i słusznie. Na szczęście cukier nie jest niezastąpiony, to właśnie udowodnimy.

Co to właściwie jest?

 

Cukier to sacharoza, czyli biała, krystaliczna substancja, który pochodzi z buraka lub soku trzciny cukrowej. Niestety jest to produkt rafinowany, czyli pozbawiony wszelkich witamin, wody, protein, minerałów, włókien. Inaczej mówiąc, cukier jest przemysłowo przetworzonym związkiem chemicznym, nie mającym – na nasze nieszczęście –  nic wspólnego z naturalnym produktem. Po spożyciu cukru, nasza trzustka wydziela duże ilości insuliny, aby go spalić. Dodatkowo, wyprodukowana insulina utrzymuje się w krwiobiegu przez bardzo długi czas. Nadmiar cukru odkłada się w postaci tak bardzo nielubianego przez nas tłuszczu.

 

sugar in a wooden spoon

 

Uboczne skutki?

 

 

Podobno spożywamy dziennie około 27 łyżeczek cukru. Suma roczna to aż 50 kg na osobę dorosłą – a to ponad dwa razy więcej niż dawka zalecana. Każda łyżeczka cukru to 20 pustych kalorii. Spożycie białych kryształków powoduje znaczny skok insuliny, chwilę przyjemności oraz nieznaczne pokłady energii. Pytanie, czy warto zatem właśnie w ten sposób dostarczać sobie energii? Oczywiście, że nie. Po chwili od spożycia, poziom glukozy we krwi gwałtownie spada, wtedy też pojawia się uczucie senności, znużenie i głód. Kolejnym minusem jest fakt, że cukier jest od 3 do 5 razy częściej przetwarzany na tkankę tłuszczową niż skrobia.

 

Nazwa „biała śmierć” ma swoje słuszne ugruntowanie. Warto wymienić chociaż najważniejsze ze skutków ubocznych wynikających z regularnego spożywania cukru: obniżenie odporności, wzrost podatności na infekcje, deficyt minerałów takich jak chrom czy miedź oraz witamin z grupy B. Dodatkowo cukier przyspiesza starzenie skóry, wpływa na podwyższenie poziomu cholesterolu, osłabia włókna kolagenowe, przyczynia się do urazów ścięgien i niekorzystnie wpływa na szkliwo zębów, trzustkę i funkcjonowanie licznych enzymów. Osoby spożywające dużo cukru częściej chorują na choroby zwyrodnieniowe stawów oraz są bardziej podatne na powstawanie miażdżycy.

 

Wymienniki? O tak!

 

Istnieje spora ilość produktów, które mogą nam posłużyć jako słodkie wymienniki cukru. Oto kilka z nich:

 

MIÓD - ma więcej kalorii niż biały cukier, zawiera jednak minerały i enzymy, a więc nie zaburza równowagi mineralnej organizmu tak jak cukier. Miód zawiera niewielkie ilości składników mineralnych – wapnia, fosforu, żelaza, magnezu, potasu, fluoru, kobaltu i jodu. Cukry z których miód się składa – fruktoza i glukoza, są bardzo dobrze przyswajalne przez ludzki organizm.

 

SYROP KLONOWY – zawiera dużo cukru oraz sole mineralne, jak wapń, magnez, potas, fosfor i mangan. Można wykorzystywać go na wiele sposobów: w roli polewy do naleśników i gofrów, jest dodatkiem do owoców, ciast, lodów, deserów, jogurtów, płatków śniadaniowych, a także sałatek i sosów.

 

SYROP DAKTYLOWY – posiada wszystkie wartości witaminowe zawarte w daktylach. W syropie występują liczne białka, tłuszcze, karoteny, witaminy z grupy B (poza witaminą B12), witamina E, wapń, żelazo i fosfor. Syrop daktylowy to doskonały produkt do tradycyjnych ciast, do słodzenia herbaty czy wyrobu domowych cukierków.

 

STEWIA – jest ok. 150-300 razy słodsza od cukru i w zasadzie bezkaloryczna. Zawiera witaminy z grupy B i wit.C oraz minerały: magnez, chrom, wapń, potas, cynk, żelazo, selen, a także tłuszcze i białka. Należy jednak spożywać tylko zielone bądź brązowe ekstrakty lub proszki z liści stewii, inne są mocno przetworzone i bezwartościowe.

 

SUSZONE OWOCE – daktyle, rodzynki, morele, figi, śliwki, krążki z jabłek – suszone owoce są naturalnie słodkie. Zawierają błonnik, nie brakuje im także minerałów i witamin. Świetnie zastępują cukier podczas domowych wypieków.

 

NIERAFINOWANY CUKIER – to nierafinowany sproszkowany sok trzcinowy. Co ciekawe, zawiera on aż 20 razy więcej żelaza i cynku niż cukier oczyszczony. Należy jednak uważać i nie mylić z brązowym cukrem, który stanowi po prostu biały cukier z dodatkiem melasy.

 

Wymienników jest znacznie więcej: słód ryżowy, słód jęczmienny, syrop z agawy, ksylitol, lukrecja, melasa, fruktoza, czy wszelkiego rodzaju słodziki. Warto jednak zawsze doczytać, jakie są ich właściwości.

 

Alternatywne słodycze

 

Dieta to nie tymczasowe menu, które stosujemy jak chcemy schudnąć, to styl życia. Osoby, które chciałyby zrezygnować z jedzenia cukru, powinny zacząć od przygotowania sobie odpowiedniej diety, która będzie pełna atrakcyjnych alternatyw dla naszego ulubionego cukru. Oto kilka przykładów:

  • słodkie warzywa na deser: buraki, marchewki, dynie, itd.,
  • dieta roślinna: strączki, warzywa, zboża – im dłużej je przeżuwamy, tym stają się słodsze,
  • desery posłodzone owocami: pyszne soki owocowe, stewia, syrop ryżowy, czy po prostu pokrojone świeże owoce,
  • pyszny i zdrowy miód :)
Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy