15 Maj

Jaki wpływ ma witamina D na nasz organizm?

Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, dlatego powinniśmy dostarczać mu odpowiednie ich ilości. Niedobór witamin może mieć negatywny wpływ na ludzkie zdrowie. Spełniają one bowiem wiele funkcji regulacyjnych w organizmie.

Czym jest witamina D?

Witamina D odpowiedzialna jest za zwiększanie wchłaniania wapnia i fosforu, dlatego ma istotny wpływ na układ kostny, kształtowanie zębów oraz układ odpornościowy. Witamina ta ma również wpływ na komórki szpiku kostnego oraz regulację poziomu cukru we krwi, prócz tego działa antybakteryjnie i ma dobry wpływ na układ nerwowy, skurcze mięśni. Jej niedobór zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę oraz nowotwory, może znacząco osłabić organizm, powodować wypadanie zębów oraz dysfunkcje układu mięśniowego. Nadmiar witaminy D również nie jest wskazany, ponieważ może prowadzić do nudności, osłabienia, utraty wagi, a także powodować bóle, takie jak: bóle głowy, mięśni, brzucha czy oczu.

Źródła witaminy D

Dostarczanie witaminy D naszemu organizmowi odbywa się na dwa sposoby. Po pierwsze zawierają ją produkty spożywcze takich jak: mleko, ryby, jaja, ser czy mięso. Jednak produkty te pokrywają jedynie 20% zapotrzebowania na tę witaminę. Głównym źródłem jest synteza skórna, która zachodzi pod wpływem promieni słonecznych. Problem polega na tym, że w Polsce synteza ta jest efektywna jedynie od kwietnia do października, zaś w pozostałych miesiącach nie zachodzi ona w ogóle, dlatego konieczne jest dostarczanie jej organizmowi w żywności. Kolejną przeszkodą do zajścia syntezy skórnej są kremy z filtrem – filtr SPF8 blokuje ją już w 92%, również osoby pracujące w pomieszczeniach są narażone na niedobór witaminy D, bowiem nie mają okazji zażycia bezpośrednich kąpieli słonecznych.

Odpowiednia dawka

Ważne jest, aby przyjmować prawidłową dawkę witaminy D, aby nie doprowadzić do hiperwitaminozy. Zalecane dawki w poszczególnych grupach wiekowych to:

  • noworodki i niemowlęta – ok. 400-600 IU
  • dzieci i nastolatki (do 18 roku życia) –  ok. 600-1000 IU/dobę
  • osoby dorosłe (powyżej 18 roku życia) – ok. 800-2000 IU/dobę
  • osoby starsze (powyżej 65 roku życia) – ok. 800-2000 IU/dobę

Należy również pamiętać, że dawki te zmieniają się dla kobiet w ciąży, osób otyłych czy tych z ciemniejszą karnacją. Najlepszym sposobem na dowiedzenie się, jakie zapotrzebowanie ma nasz organizm na witaminę D, będzie wizyta u lekarza.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy