14 Lip

Jaki wpływ na sukces ma sen?

Stale dążymy do osiągnięcia jakiś celów, które składają się na zaplanowany i upragniony sukces. Poświęcamy cały wolny czas na tworzenie planów, rozpisywanie zadań, układanie strategii. W kalendarium obowiązków nie wpisujemy jednak snu i zaniedbujemy ten ważny segment naszego życia. Jak to wpływa na osiągnięcie sukcesu?

Sen jest nam niezbędny do odpowiedniego funkcjonowania. Wspomaga on wiele funkcji naszego organizmu, w tym naprawę tkanek, wzmocnienie pamięci i procesu uczenia się. Dorośli ludzie mają odmienne zapotrzebowanie na sen, jest to kwestia bardzo indywidualna. Uważa się natomiast, że regulare sypianie przez mniej niż 7 godzin, skutkuje wystąpieniem niekorzystnych następstw dla mózgu i ciała. Jesteśmy w stanie zbadać ilu godzin snu potrzebuje nasz organizm. Najlepiej jest to zrobić podczas urlopu – nie ustawiając budzika przez pierwszy tydzień. Pod koniec tego tygodnia organizm zdąży już odespać zaległości, a ilość opymalnych godzin snu naturalnie się ureguluje.

 

Naukowe spojrzenie

 

Spiegel K, Leproult R, Van Cauter E – przeprowadzili badania  na 11 zdrowych ochotnikach, chcąc udowodnić jak wielki wpływ na nasze funkcjonowanie ma sen. Po sześciu dniach sypiania po 4 godziny na dobę naukowcy zanotowali zmiany w budowie snu osób badanych, te były adekwatne do zmian, które pojawiają się u ludzi cierpiących na depresję. Stwierdzono że, niedobór snu powoduje: zmniejszenie ilości produkowanej przez organizm melatoniny, zwiększenie ilość produkowanego hormonu stresu,  który może prowadzić do do nadciśnienia i osłabienia pamięci.

 

Senne korzyści

 

Co najważniejsze, w trakcie snu wszystkie ludzkie organy i komórki ulegają regeneracji. Spokojny sen sprzyja także regeneracji psychicznej. W trakcie fazy snu REM, mózg intensywnie pracuje, wykonuje niezwykle ważną pracę. Właśnie wtedy porządkowane i segregowane są informacje zgromadzone w ciągu dnia. Zatem w fazie NREM następuje regeneracja fizyczna mózgu, natomiast w fazie REM jego regeneracja funkcjonalna. W czasie snu dochodzi do utrwalania śladów pamięci, to wtedy następuje proces uczenia się i zapamiętywania nowych informacji. Mózg układa i segreguje. Zupełnie jak my w trakcie domowych porządków, decyduje, co się przyda, a co nie, co można odłożyć gdzieś dalej, a co całkowicie wyrzucić.

 

Kiedy snu jest za mało

 

Pułkownik Gregory Belenky – wojskowy ekspert, zbadał wpływ braku snu na amerykańskich żołnierzy. Z jego badania wynika, że brak snu znacznie oddziałuje na funkcjonowanie całego mózgu. Warto nadmienić, że szczególnemu osłabieniu ulega  część mózgu odpowiedzialna za utrzymanie koncentracji, ocenę sytuacji, złożone planowanie oraz kształtowanie opinii. Co jeszcze dzieje się z naszym organizmem gdy nie dajemy mu odpowiedniej ilości snu?

 

  • pogarsza nam się nastrój,
  • mamy mniej energii do działania,
  • czujemy się wyczerpani,
  • tracimy poczucie humoru,
  • pogarsza się nam sprawność i efektywność w pracy,
  • mamy problemy z podejmowaniem decyzji,
  • jesteśmy senni w ciągu dnia.
  • przestaniemy zwracać uwagę na szczegóły
  • łatwiej więc popełniamy błędy,
  • obniża się nasz refleks,
  • tracimy uwagę.

 

Co ciekawe i bardzo niebezpieczne, człowiek o nadmiernie wymęczonym organizmie, potrafi absolutnie nieświadomie przespać nawet do około 2 minut.

 

Sen a sukces

 

Skoro osiągnięcie sukcesu wymaga od nas pracy na nawyższym możliwym poziomie zaangażowania, brak snu wręcz uniemożliwia jego osiągnięcie. Powyższe wnioski jasno wskazują, jak zły wpływ na nasz organizm i kondycję psycho-fizyczną ma jego brak. Oczywiście, żadnej wątpliwości nie ulega fakt, że czasy w których żyjemy, wymagają od nas niejednkrotnie poświęcenia i pracy do resztek sił. Warto jednak raz na jakiś czas zrobić bilans zysków i strat oraz zastanowić się, czy to właśnie strat nie jest więcej. Pamięć, koncentracja, umiejętność podejmowania decyzji i oceny sytuacji oraz wiele innych umiejętości, które są zaburzane przez brak snu, są absolutnie niezbędne do osiągnięcia zaplanowanego sukcesu. Warto zatem pamiętać, że bez naszej pełnej interelktualnej sprawności, możemy zapomnieć o wyznaczonych wcześniej celach.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy