Jakie tabletki na stres?

Z danych statystycznych wynika, że jest powodem co najmniej połowy wszystkich wizyt u lekarzy! Może objawiać się bólem głowy, sztywnością stawów, drżeniem rąk, nadmiernym wypadaniem włosów! Cichy zabójca — tak mówią o nim specjaliści! Czy domyślacie się o kogo może chodzić? Stres — to właśnie jemu będzie poświęcony dzisiejszy wpis. Skąd się bierze? Jakie są jego przyczyny? Dlaczego ma tak ogromny wpływ na nasze życie i w końcu, jak sobie z nim radzić? Czy tabletki na stres to dobry pomysł?

Stres — miał wzmacniać, tymczasem niszczy! Czym jest stres?

Każdy dzień to stos zadań do wykonania — obudzić się o czasie, zjeść pożywne śniadanie, skraść całusa mężowi, wyprawić dziecko do szkoły, nie spóźnić się do pracy, zrobić zakupy, przygotować obiad, zadzwonić do przyjaciółki, zapisać się do dentysty! Ufff! Ile kartek w kalendarzu, tyle emocji! Nie ma na świecie człowieka, który by ich nie doświadczał! Wszystko, czym się zajmujemy, wzbudza nas radość, strach, wściekłość, zadowolenie, rozżalenie. Każda emocja, zarówno ta pozytywna jak i negatywna jest nam potrzebna. Ich zadaniem jest rozładowywanie napięcia. Związek między nimi a stresem jest wręcz oczywisty! Zależność ta została odkryta zupełnie przypadkowo przez kanadyjskiego fizjopatologa Hansa Selyego. Badaniu tej korelacji poświęcił niemal 50 lat pracy, stąd też wziął się jego przydomek — dr Stress. 1400 artykułów, 30 książek przetłumaczonych na 13 języków! Co udało mu się ustalić? Ano to, że stres nie jedno ma imię! Może być neutralny, mobilizujący lub destrukcyjny! Niestety, ten ostatni towarzyszy nam najczęściej! W terminologii medycznej jest określany jako zaburzenie homeostazy spowodowane czynnikami fizjologicznymi, anatomicznymi, umysłowymi lub fizycznymi. Wachlarz dolegliwości jest naprawdę szeroki! Obejmuje niemalże całe ciało i umysł!

Stres — cichy zabójca! Objawy somatyczne i psychiczne!

Zaburzenia pamięci i koncentracji, częste zmiany nastroju, chroniczne zmęczenie, nagły wzrost wagi. Odnosisz wrażenie, że to o Tobie? Nic dziwnego, bo to najczęściej spotykane objawy stresu! Na krótką metę jesteśmy w stanie sami sobie z nimi poradzić. Niestety, w dzisiejszych czasach wewnętrzny spokój to prawdziwy luksus! Stać na niego tylko nielicznych! Do tego grona z pewnością nie zaliczają się pracownicy korporacyjni, prywatni przedsiębiorcy — to właśnie oni zdaniem naukowców znajdują się w grupie największego ryzyka! Mowa o osobach między 25 a 54 rokiem życia posiadających wykształcenie wyższe. Oczywiście nie jest to sztywną regułą. To czy radzimy sobie ze stresem zależy głównie od tego, jak postrzegamy otaczającą nas rzeczywistość. Jakie jeszcze symptomy powinny nas zaniepokoić? Co łączy stres ze skórą? Czy trądzik może świadczyć o jego nadmiarze?

Nawracające infekcje

Męczy Cię nawracające przeziębienie? A może zmagasz się z opryszczką? Życie w nieustannym biegu upośledza odporność! Nawet jeśli nie czujesz się zmęczony, układ immunologiczny może być już wyczerpany!

Zaburzenia hormonalne

Chroniczny stres może doprowadzić do rozwoju wielu przypadłości na tle hormonalnym. Pod jego wpływem organizm uruchamia reakcję tzw. walki lub ucieczki. Zaczyna wydzielać adrenalinę, noradrenalinę i kortyzol. Ich podwyższone stężenie we krwi może oznaczać kłopoty! Zaburzenia nastroju, bezsenność, depresja, zaburzenia miesiączkowania, spadek libido, częstomocz — tak prezentują się objawy rozchwianej gospodarki.

Przewlekły ból

Można wymienić co najmniej kilka rodzajów bólu, które stanowią konsekwencję długotrwałego stresu. Najbardziej powszechnym jest ból głowy — według badań zdecydowanie częściej dotyczy kobiet! Zazwyczaj występuje w ciągu dnia. Często towarzyszą mu nudności, zawroty, szum w uszach. Na drugim miejscu uplasował się brzuch. Kolejne pozycje zajmują: kark, ramiona i barki, dłonie, biodra, kolana.

Dolegliwości żołądkowo-jelitowe

Długotrwały stres może negatywnie odbić się na kondycji układu pokarmowego! Na skutek przewlekłego napięcia dochodzi do zaburzenia jego pracy. Pojawiają się biegunki, wzdęcia, zaparcia. Cierpią nie tylko jelita, ale i żołądek! Ryzyko wrzodów jest naprawdę wysokie!

Zaburzenia seksualne

Zależność jest prosta — im więcej stresu, tym niższe libido! Coraz częstsze problemy z erekcją! Wydzielany pod jego wpływem kortyzol negatywnie oddziałuje na hormony związane z naszym życiem intymnym: estrogeny, testosteron, prolaktynę, tyreotropinę, trójjodotyroninę i tyroksynę.

Choroby skóry

Objawy stresu widać gołym okiem — szara i ziemista cera, trądzik, zmarszczki. Uwagę przyciąga również nadmierna suchość, świąd, łuszczenie! Amerykańscy uczeni wykazali, że osoby żyjące w ciągłym biegu starzeją się dwa razy szybciej, niż zwolennicy idei „slow life” ! Związane jest to z niskim poziom kolagenu, który jak powszechnie wiadomo jest podstawowym budulcem skóry. Stres niszczy jego zasoby!

Problemy z płodnością

Przyszłym rodzicom zaleca się rezygnację z używek, suplementację witamin, zdrową dietę, a wciąż zapomina się o redukcji stresu! Chroniczny niepokój zaburza funkcje rozrodcze — może utrudniać, a w skrajnych przypadkach wręcz uniemożliwić poczęcie!

Choroby autoimmunologiczne

Szeroko zakrojone badania wykazały, że osoby zmagające się z przewlekłym stresem częściej zapadają na schorzenia autoimmunologiczne — cukrzycę, toczeń rumieniowaty, reumatoidalne zapalnie stawów, chorobę Gravesa-Basedova, Hashimoto.

Przemęczenie

Przemęczenie zazwyczaj idzie w parze z przewlekłym stresem i na ogół bardzo łatwo je rozpoznać. Zaczyna nam brakować motywacji do działania, jesteśmy leniwi, senni, szybko się denerwujemy.

Nadwaga

Jedni w sytuacjach nadmiernego napięcia nie mogą niczego przełknąć, drudzy reagują wzmożonym apetytem. Dlaczego zajadamy stres? Sytość pomaga rozładować emocje. Niestety, zdarza się że uzależnia. Może skończyć się nadwagą lub otyłością!

To oczywiście nie koniec! Szwankuje cały organizm! Serce zaczyna łomotać, policzki robią się czerwone, ręce drążą jak oszalałe, a włosy stają się kruche i łamliwe — wypadają.

Co na stres? Czy zakup tabletek to dobry pomysł?

Istnieje całe mnóstwo sposobów na stres. Podstawą wszystkich działań jest zmiana nastawienia! To nie codzienność wywołuje w nas negatywne emocje, a to w jaki sposób do niej podchodzimy! Zakładanie, że uda nam się to osiągnąć w ciągu 24 godzin jest błędne. Potrzeba czasu! Jak efektywnie go wykorzystać? Zdrowa dieta, regularna aktywność fizyczna, medytacja, joga. Na szczególną uwagę zasługują również tabletki. Dlaczego warto je kupić? Czy są skuteczne? Więcej o ich działaniu i właściwościach przeczytacie poniżej.

Jakie tabletki na stres wybrać?

Tabletki na stres to rozwiązanie, które pomoże w szybki i skuteczny sposób złagodzić objawy przewlekłego napięcia nerwowego. Stanowią idealne rozwiązanie dla osób spiętych, obarczonych licznymi obowiązkami. Działają rozluźniająco, uspokajająco, opanowują nadmierne pobudzenie, ułatwiają zasypianie — pod warunkiem, że są regularnie stosowane! Rynek oferuje nam szeroki wybór środków. Możemy zdecydować się na zakup tabletek bez recepty lub na receptę. Warto najpierw wypróbować te pierwsze. Badania mówią, że często są tak samo samo skuteczne, a momentami wręcz skuteczniejsze niż popularne Relanium czy Xanax! Zawierają zazwyczaj mieszankę naturalnych ekstraktów roślinnych, witamin i minerałów. Są całkowicie bezpieczne dla organizmu i rzadko kiedy wywołują skutki uboczne!

Tabletki na stres bez recepty

Niewątpliwą zaletą tabletek sporządzanych na bazie ziół jest brak skutków ubocznych. Wyjątkami są następujące sytuacje — uczulenie na substancję czynną, nieprzestrzeganie zaleceń producenta. Specjaliści określają je mianem preparatów niskiej inwazyjności — nie ma mowy o zaburzeniach koordynacji ruchowej, wzmożonym apetycie, osłabieniu funkcji intelektualnych, otępieniu, zmęczeniu czy wręcz przeciwnie oszołomieniu! Co istotne, tabletki ziołowe działają wielokierunkowo — można zyskać dodatkowe korzyści. Jakie konkretnie? Odpowiedź poniżej!

Tabletki na stres z dobrym składem. Przegląd polecanych substancji!

Tabletki na stres bez recepty to zazwyczaj mieszanki wieloskładnikowe będące połączeniem ziół, witamin i minerałów. Najczęściej wykorzystywane rośliny mające zredukować napięcie to: melisa lekarska, chmiel zwyczajny, kozłek lekarski, męczennica cielista, ziele serdecznika, lawenda, rumianek. Na uwagę zasługują również adaptogeny. Według definicji są to substancje ułatwiające przystosowanie się organizmu do niekorzystnych warunków środowiskowych, do których oczywiście zalicza się stres. To nasz wierny kompan — jest z nami wszędzie! Towarzyszy nam w domu, pracy, szkole, a nawet na wakacjach! Zwolennicy medycyny naturalnej twierdzą, że to właśnie dzięki nim jesteśmy w stanie zniwelować negatywne skutki współczesnego stylu życia. Preparaty adaptogenne będą więc idealnym rozwiązaniem dla osób zabieganych i zapracowanych — pomogą utrzymać dobrą formę psychiczną i fizyczną. Sprawdzą się również wśród uczniów i studentów — pozytywnie wpływają na pamięć i koncentrację!

Zioła na stres

  • Melisa lekarska — to chyba jedno z popularniejszych ziół na uspokojenie. Można ją stosować w stanach przewlekłego napięcia nerwowego i depresji. W badaniach wykazano również, że pozytywnie wpływa na pamięć i koncentrację! Dodatkowo łagodzi negatywne skutki stresu — bezsenność, silne bóle brzucha.
  • Chmiel zwyczajny — roślina kojarzona głównie ze złotym trunkiem, tymczasem wykorzystywana jest nie tylko w browarnictwie! To remedium na nadmierną pobudliwość, rozdrażnienie, problemy ze snem.
  • Kozłek lekarski — to popularne zioło wyciszające, polecane w stanach łagodnego napięcia nerwowego oraz bezsenności spowodowanej przewlekłym stresem. Sprawdzi się również przy dolegliwościach żołądkowych.
  • Męczennica cielista — to roślina wykazująca właściwości uspokajające, antydepresyjne oraz przeciwlękowe. Wykazuje ogromny potencjał terapeutyczny! Redukuje poziom stresu, strach i bezsenność.
  • Ziele serdecznika — to zioło cenione ze względu na swoje właściwości przeciwzapalne i wzmacniające. Zawiera leonurynę, sole mineralne, garbniki, flawonoidy, olejki eteryczne. Tym ostatnim zawdzięcza działanie uspokajające!
  • Lawenda — to piękna roślina o cudownym działaniu! Uspokaja, pobudza układ trawienny, ułatwia zasypianie.
  • Rumianek — ten polny kwiat niweluje większość negatywnych skutków stresu! Ułatwia zasypianie, reguluje pracę jelit, łagodzi ból, koi nerwy!
  • Herbata chińska — to łagodny, a przede wszystkim skuteczny środek antystersowy, który nie tylko łagodzi napięcie ale również ułatwia zasypianie!
  • Szafran — to silny przeciwutleniacz, niezwykle skuteczny w walce z podłym nastrojem i stresem!

Adaptogeny na stres

  • Żeń-szeń syberyjski — to panaceum na wiele przypadłości, w tym również na przewlekły stres! Zawiera specyficzne związki organiczne, które pomagają łatwiej go znieść. Wspomaga pamięć i koncentrację, dodaje energii, niweluje zmęczenie.
  • Różeniec górski — pomaga w utrzymaniu dobrej kondycji i zdrowia. Pozytywnie wpływa na działanie układu nerwowego, co niesie ze sobą szereg pozytywnych skutków. Różeniec górski zwiększa odporność na stres, dodaje energii, usprawnia pracę mózgu, niweluje lęk.
  • Gotu kola — to naturalny antydepresant. Zmniejsza napięcie nerwowe, poprawia samopoczucie i zwiększa odporność na stres. Pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego i odpornościowego!
  • Ginko Biloba — czyli miłorząb japoński to roślina na miarę naszych czasów. Działo odżywczo na cały organizm! Wspomaga pamięć i koncentrację, niweluje zmęczenie, wzmacnia odporność, usprawnia pracę mózgu, poprawia wygląd.
  • Bacopa Monnieri — to eliksir życia! Poprawia nastrój, a do tego posiada silne właściwości uspokajające. Redukuje stres i napięcie. Jest szczególnie polecana uczniom oraz pracownikom naukowym!
  • Witania ospała — znana szerszemu gronu jako ashwagandha, to roślina szczególnie polecana przez specjalistów. Znajduje zastosowanie w terapii wielu schorzeń. Jak sprawdza się w przypadkuprzewlekłego stresu? Niweluje jego poziom, obniża uczucie niepokoju, usprawnia procesy myślowe.

Witaminy i minerały na stres

  • Witaminy z grupy B — regulują poziom hormonu stresu: kortyzolu. Są również odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Łagodzą negatywne skutki stresu, poprawiają nastrój i funkcje intelektualne!
  • Witamina C — odgrywa kluczową rolę w organizmie człowieka. Wspiera układ odpornościowy, chroni przed szkodliwym działaniem stresu oksydacyjnego!
  • Witamina D — zbyt niski poziom witaminy D może doprowadzić do rozwoju depresji! Witamina ta kształtuje bowiem poziom serotoniny — hormonu szczęścia.
  • Cynk — pierwiastek ten ma kluczowy wpływ na nasz nastrój. Redukuje negatywne skutki stresu, usprawnia pracę układu nerwowego oraz zmniejsza ryzyko depresji.
  • Magnez — poprawia nastrój, relaksuje mięśnie, zwiększa odporność organizmu na stres! Reguluje również poziom kortyzolu!

Tabletki na stres wskazania i przeciwwskazania

Tabletki na stres to odpowiedź na postęp cywilizacyjny — nieustanny pęd za karierą i rozwojem. Praca do późnych godzin, codzienne obowiązki, przetworzona żywność, siedzący styl życia — wszystkie te czynniki odciskają piętno na naszym samopoczuciu. Sprawiają że czujemy się zmęczeni, sfrustrowani, brakuje nam energii. Obecne w nich składniki mają wspomóc duszę i ciało — zaradzić uczuciu wyczerpania. Stosowane regularne zwiększają zasoby energii, podnoszą stopień skupienia i uwagi, zmniejszają napięcie nerwowe, poprawiają nastrój, niwelują szkodliwe skutki kortyzolu! Podsumowując: przyczyniają się do poprawy funkcjonowania wszystkich czynności życiowych! Czy istnieją jakieś przeciwwskazania do ich stosowania? Ciąża, laktacja, nadwrażliwość na którykolwiek składnik tabletek.

Po jakim czasie zaczynają działać tabletki na stres?

Napięcie powinno spaść już po kilkunastu minutach od zażycia tabletki! Efekt rozluźnienia utrzymuje się przez kilka godzin!

Jak długo można stosować tabletki na stres?

Tabletki ziołowe nie uzależniają, można je stosować przez dłuższy okres czasu. Inaczej jest z lekami — ryzyko przyzwyczajenia jest naprawdę wysokie.

Tabletki na stres — brak efektów

Bywają jednak osoby, u których ziołowe tabletki na stres nie przynoszą zauważalnych efektów. W takich przypadkach warto poprosić o pomoc specjalistę — psychologa lub psychiatrę. Potrzebny może być silniejszy, chemiczny lek.

Jakie tabletki na stres? Podsumowanie

Ziołowe tabletki na stres są doskonałą alternatywą dla uzależniających leków. Można je kupić bez recepty, stosować przez dłuższy okres czasu. Nie uzależniają, nie powodują skutków ubocznych. Nasza wiedza na ich temat jest coraz większa. Podobnie jest z dostępnością! Zdecydowanie warto się nimi zainteresować!

4 comments on “Jakie tabletki na stres?

  1. Stres jest gorszy niż smog! Naprawdę trudno przed nim uciec…. Wiem to po sobie. Odkąd zmieniłam pracę na lepiej płatną czuje się fatalnie. Biegunki, wzdęcia, nadmierne wypadanie włosów. Próbowałam jogi i medytacji, niestety bez efektów… Czas pomyśleć o tabletkach.

  2. Zdecydowanie jestem za naturalnymi sposobami redukcji stresu. Tabletki to ostateczność.
    Sport, wypoczynek, praca nad sobą, wdzięczność za małe rzeczy, łapanie dystansu do siebie i otoczenia, pozytywne podejście. Nie jest łatwo, ale trzeba się starać i nie poddawać. Najłatwiej narzekać. Jednak jak się w sobie zbierzemy i nie będziemy poddawać, w końcu nabierzemy dobrych nawyków. Nikt nie mówi, że będzie łatwo. Ale jaka potem satysfakcja! A jeśli nie dajemy rady, warto udać się do psychologa terapeuty po pomoc.

  3. Każdy inaczej reaguje na stres. Ten długotrwały może naprawdę bardzo obciążyć organizm, zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Niektórym bardzo pomagają zioła, inni wymagają farmakoterapii. Warto też odreagować stres poprzez aktywność fizyczną lub dobre rozluźnienie i wyciszenie – stretching, jogę lub medytację.

  4. Na stres polecam więcej ruchu na świeżym powietrzu, długie spacery, a może robótki ręczne, zróbmy coś dla siebie na co nigdy nie mieliśmy czasu, jazda na rowerze… ziołowe herbatki, a leki to już w ostateczności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *