08 Cze

Joga śmiechu – między ciałem a umysłem

Dr Michael Titze przeprowadził badanie, z którego wynika, że w 1950 roku ludzie śmiali się średnio 18 minut dziennie. Dziś, mimo zdecydowanie lepszych warunków życia, czas ten nie przekracza 6 minut. Czy wobec tego istnieje jakiś sposób na śmiech? Otóż istnieje!

W 1995 roku w Bombaju, indyjski lekarz, dr Kataria postanowił sprawdzić, w jaki sposób zarazić dorosłych ludzi śmiechem. Zainspirowały go artykuły na temat jego medycznych właściwości. Zaobserwował on bowiem, że nasze ciało nie widzi różnicy między śmiechem spontanicznym, a tym wywołanym celowo. Stwierdził więc, że warto zorganizować spotkania grupowe, podczas których uczestnicy za pomocą prostych ćwiczeń i utrzymywania kontaktu wzrokowego, będą „zarażać się śmiechem” nawzajem. Udało się – od tej chwili na całym świecie powstają kluby, w których trenuje się bezwarunkowy śmiech. Dodatkowo jogę śmiechu uprawia się w szkołach, w korporacjach, podczas warsztatów na świeżym powietrzu i w ośrodkach dla ludzi chorych.

 

Na czym polega śmiechoterapia?

 

Ten rodzaj zajęć polega na połączeniu jogi oddechu, relaksacji i śmiechu. Sesja jest prowadzona przez jogina i trwa od 45 do 75 minut plus około 15 minut relaksacji. Nie ma potrzeby zabierania ze sobą żadnego sprzętu do jogi – wystarczy pozytywne nastawienie i ewentualnie mata lub koc do późniejszej relaksacji. Nie ma również wymogów dotyczących stroju – najważniejsze, aby czuć się dobrze i swobodnie. Joga śmiechu jest zalecana dla każdego, bez względu na wiek. Gdy trenujesz regularnie, to z czasem śmiech wejdzie ci w nawyk i stanie się nieodłącznym elementem dnia! Jeżeli sceptycznie podchodzisz do śmiania się na zawołanie, to nie zapominaj, że bieżnia czy rowerek stacjonarny również nie zastąpią w stu procentach treningu na świeżym powietrzu, ale nie oznacza to, że nie przynoszą pozytywnych efektów!

 

Jak wyglądają zajęcia jogi śmiechu? Zobacz nagranie:

 

Korzystny wpływ na zdrowie

 

Śmiech to zdrowie – tę zasadę zna chyba każdy. Słysząc to hasło, zdarza się, że nie zastanawiamy się, czy faktycznie śmiech ma zbawienny wpływ na organizm. Otóż ma! Po pierwsze, jak każda aktywność fizyczna, również śmiech dostarcza organizmowi dużą dawkę endorfin – hormonu szczęścia. Dzięki temu poprawia się nastrój i samopoczucie oraz niwelowane są negatywne skutki stresu. Po drugie, za pomocą śmiechu, dostarczana jest duża ilość tlenu – sprzyja to dużo lepszej wydajności i kreatywności w pracy. Gdy się śmiejesz, regulujesz poziom glukozy we krwi. Zainteresować tym faktem powinny się zwłaszcza osoby z cukrzycą typu 2, powodowaną m.in. przez stres oraz osoby z otyłością, ponieważ regulacja glukozy ułatwia redukcję tłuszczu! Śmiech ma również zbawienny wpływ na serce – sprawia, że pracuje dynamiczniej, bije równo i rytmicznie.

Śmiech pomaga zachować równowagę

 

Gdy śmiejesz się codziennie, łatwiej osiągniesz życiową harmonię. Przede wszystkim dlatego, że dużo lepiej radzisz sobie ze stresującymi sytuacjami. Ponadto nie od dziś wiadomo, że osoby szczęśliwe i radosne, przyciągają ludzi! Dzięki temu zachowasz relacje z przyjaciółmi, rodziną i znajomymi z pracy na najwyższym poziomie. Joga śmiechu pozwoli uwolnić się tłumionym wewnątrz emocjom. I najważniejsze – uśmiech pozwoli ci pokonać wszelkie życiowe wyzwania – sprawi, że twój umysł będzie otwarty, twoje decyzje przemyślane, zachowasz wewnętrzny spokój i równowagę. I pamiętaj – śmiech mimo wszystko może zdziałać cuda!

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy