Siłownia to miejsce coraz chętniej odwiedzane przez kobiety, choć wciąż prym wiodą tu mężczyźni, płeć piękna również coraz liczniej uczęszcza do klubów fitness. Czy jednak trening z ciężarami jest odpowiedni dla kobiet?

Urosną mi mięśnie

To przekonanie, to jeden z powodów, dla którego kobiety boją się ćwiczyć z ciężarkami. Istotnie, trening siłowy wpływa na rozwój muskulatury, jednak w przypadku kobiet nie jest to możliwe tak, jak w przypadku mężczyzn. U płci pięknej ilość androgenów, czyli hormonów, które stymulują tkankę mięśniową do wzrostu jest dość znikoma i to podstawowy, fizjologiczny czynnik, który sprawia, że kobiety nie powinny obawiać się dużego wzrostu masy mięśniowej.

Jakie ćwiczenia?

Kobiety często nie wiedzą, jakie ćwiczenia powinny wykonywać i to kolejny powód, by omijać tego rodzaju formę aktywności. Odpowiedź może być zaskakująca. Nie ma wielkich różnic w rodzaju ćwiczeń, jakie powinni wykonywać mężczyźni i kobiety. Trening zawsze powinien być kompleksowy, a nie ograniczać się jedynie do wybranej partii ciała. Dzięki temu, kształtowanie sylwetki: po pierwsze jest harmonijne, a po drugie: równomierny wzrost tonusu mięśniowego zabezpiecza przed kontuzjami. Przysiady z obciążeniem czy martwy ciąg – ćwiczenia utożsamiane głównie z mężczyznami, są jednymi z najlepszych w kontekście kształtowania kobiecych ud i pośladków. Takie przykłady oczywiście można mnożyć. Główna różnica zwykle polega na obciążeniu treningowym, które w przypadku kobiet zwykle jest mniejsze.

Korzyści z treningu siłowego

W przypadku kobiet, trening siłowy może pomóc ujędrnić sylwetkę, podkreślić kobiece kształty, uwypuklić pośladki, podnieść biust czy przyspieszyć tempo metabolizmu. Należy jednak zapomnieć o spalaniu tkanki tłuszczowej. Tego rodzaju forma wysiłkowa nie sprzyja temu procesowi, gdyż wysiłek ma charakter beztlenowy. By kompleksowo zadbać o sylwetkę – poprawić jej kształt i pozbyć się dodatkowych kilogramów – najlepiej łączyć formy siłowe z treningiem cardio. Najprostszym rozwiązaniem będzie sesja z ciężarkami, po której następuje 30-40 minutowy wysiłek na bieżni czy rowerze stacjonarnym.

Jak zacząć?

Kobiety, które nigdy nie miały do czynienia z ćwiczeniami na siłowni, powinny zacząć swoją przygodę od znalezienia odpowiedniego klubu. Najważniejsze, by miał wykwalifikowanych trenerów, którzy pokażą podstawowe ćwiczenia, nauczą ich prawidłowego wykonywania i przygotują stosowny plan wysiłku. Panie mniej pewne siebie mogą skorzystać z siłowni tylko dla kobiet, do których mężczyźni nie mają wstępu. Warto również zabrać ze sobą koleżankę – w grupie zawsze wzrasta pewność siebie, a wzajemny doping może okazać się znakomitą zabawą.

Należy pamiętać, że podobnie jak w przypadku żywienia, trening zawsze powinien być dopasowany indywidualnie. Nie ma tu uniwersalnej recepty czy szablonu, który sprawdzi się u każdej kobiety. Z tego powodu rola trenera jest tak ważna, przynajmniej przez kilka pierwszych treningów.

Trening siłowy zdecydowanie nie jest formą ruchu zarezerwowaną tylko dla mężczyzn. Co więcej znakomicie kształtuje kobiece ciało i może być wspaniałą przygodą.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy