Ciąża to okres, kiedy w organizmie kobiety zachodzi wiele zmian – m.in. stopniowo wzrasta przepływ krwi, rozciąga się przepona czy zmienia się smak. Istnieje stereotyp, że kobiety w ciąży powinny leżeć i odpoczywać. W rzeczywistości jednak, wcale nie jest to zgodne z prawdą. Jeśli tylko lekarz nie widzi przeciwwskazań, aktywność fizyczna jest jak najbardziej odpowiednia, co więcej pozytywnie wpływa na rozwój płodu i sam poród.

Dlaczego warto?

Aktywność fizyczna w okresie ciąży, jeśli jest odpowiednio prowadzona nie niesie za sobą żadnego ryzyka. Przed rozpoczęciem ćwiczeń należy więc skonsultować się z lekarzem, aby być w 100% pewną, że nie będzie to miało wpływu na przebieg ciąży. Dobry trening wpływa pozytywnie na samopoczucie przyszłej mamy, zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Ćwiczenia dodają kobietom energii, zmniejszą bóle pleców oraz zmęczenie. Oprócz tego, dzięki regularnej aktywności kobieta jest lepiej przygotowana fizycznie do czekającego ją porodu, wpływa to również na prawidłowy rozwój dziecka i pomaga szybciej wrócić do figury sprzed ciąży. Dodatkowo ruch wpływa również na pracę serca, mięśni, poprawia trawienie i reguluje sen, dzięki czemu przyszła mama w okresie ciąży będzie czuła się dobrze.

Ćwiczenia w ciąży

Na samym początku należy przygotować odpowiedni ubiór, który zapewni nam swobodę ruchu i komfort w trakcie ćwiczeń. Ćwiczenia najlepiej wykonywać na świeżym powietrzu, aby dostarczać organizmowi dużą ilość tlenu, jeśli nie jest to możliwe dobrze jest uchylić okna w pomieszczeniu, w którym będziemy trenować. Możemy również zapisać się na specjalne zajęcia dla kobiet w ciąży, ale jeśli wolimy ćwiczyć w domowym zaciszu w Internecie znaleźć można mnóstwo filmów z propozycjami ćwiczeń dla kobiet w ciąży, takich jak np. te:

Do ćwiczeń, które są dozwolone w czasie ciąży należą m. in.

  • Pływanie
  • Aqua-fitness
  • Nordic-walking
  • Joga
  • Pilates
  • Spacery

Zdecydowanie zabronione w ciąży jest uprawianie sportów ekstremalnych, a także takich aktuwności, jak m.in.: nurkowanie, jazda konna, narciarstwo czy wspinaczka. Wszelkie sporty, przy których kobieta narażona jest na zbytnie przemęczenie, wstrząsy czy upadki są niedozwolone ze względu na troskę i bezpieczeństwo o zdrowie przyszłej mamy i dziecka. W czasie ciąży kobiety nie powinny również zaczynać przygody z bieganiem czy ćwiczeniami na siłowni.

Pamiętaj!

Przed rozpoczęciem ćwiczeń porozmawiaj ze swoim ginekologiem, czy aby na pewno nie ma żadnych przeciwwskazań, co do wykonywanych treningów. Aktywność fizyczna powinna być regularna, tylko wtedy przynosi efekty. Jeśli w trakcie ćwiczeń poczujesz się źle, dostaniesz zawrotów głowy, bólu brzucha czy zauważysz inne dolegliwości koniecznie przerwij trening i udaj się do lekarza, aby upewnić się, że wszystko jest w porządku. I pamiętaj – ciąża to nie choroba, nie musisz w związku z tym rezygnować z wszystkiego, co lubisz.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy