30 Wrz

Dzięki pobudzającym właściwościom kofeiny, wielu z nas – zapracowanych, codziennie walczących ze zmęczeniem i nadmiarem obowiązków - nie wyobraża sobie życia bez co najmniej trzech kaw dziennie albo innych napojów kofeinowych. Pomimo ogromnej popularności tej substancji, okazuje się jednak, że nie do końca jesteśmy świadomi jej rzeczywistego działania. Czas zmierzyć się z faktami!

Czy kofeina szkodzi dzieciom?

Każde dziecko wie, że kawa jest dla dorosłych i tylko okazyjnie może liczyć na mały „łyczek”. Chociaż dzieci rzeczywiście powinny unikać kofeiny, jej trawienie przebiega u nich tak samo, jak u dorosłych. W procesie metabolizmu nie obserwuje się żadnych różnic, zatem w umiarkowanych ilościach, substancja ta w ogóle nie wpływa na organizm dziecka. Jeśli więc twoje dziecko przypadkiem wypije połowę filiżanki  kawy, nie będzie to skutkowało ani bólami brzucha, ani wzmożoną aktywnością fizyczną. Oczywiście jej nadmiar, podobnie zresztą jak w przypadku dorosłych, może powodować chwilową nadaktywność czy rozdrażnienie.

Czy kofeina uzależnia?

Wystarczą zaledwie dwa, trzy dni, aby nasz organizm przestał odczuwać braki kofeiny. Niemniej jednak jest to substancja psychoaktywna, dlatego kiedy pijemy kilka kaw dziennie, po nagłym jej odstawieniu możemy odczuwać zmęczenie i bóle głowy. Wszystkie ewentualne dolegliwości to tylko naturalna reakcja, która trwa jednak bardzo krótko. Bo kiedy z kilku filiżanek, stopniowo zejdziemy do jednej, a w końcu w ogóle z kawy zrezygnujemy, skutki jej odstawienia mogą w ogóle nie wystąpić.

Czy kofeina nawet w małych ilościach szkodzi sercu?

Naukowcy zgodnie przyznają, że nie wykazano żadnych bezpośrednich związków pomiędzy występowaniem chorób układu krążenia a piciem umiarkowanych ilości kawy czy innych napojów kofeinowych.  Jedne z badań wykazały jednak, że przewlekłe picie napojów kofeinowych w ilości około 2, 3 filiżanek kawy podnosi stężenie adrenaliny we krwi o ponad 200%! A jako że wpływa ona na krzepliwość krwi i  wytwarzanie się tłuszczów, kofeinę uznaje się za substancję, która pośrednio może zwiększać ryzyko wystąpienia zawału serca. Uważać powinny także osoby z bardzo wysokim ciśnieniem tętniczym. U zdrowego człowieka kofeina podnosi ciśnienie bardzo nieznacznie – podobnie jak np. spacer w górach, ale w przypadku osób leczących się na nadciśnienie, lepiej zachować ostrożność albo skonsultować się z lekarzem. Ponadto, przewlekłe spożywanie kofeiny podnosi także poziom cholesterolu we krwi i przez to może stanowić czynnik istotny w rozwoju choroby niedokrwiennej serca.

Czy kofeina zmniejsza płodność i jest szkodliwa dla płodu?

Do niedawna badania wskazywały, że umiarkowane picie napojów kofeinowych nie wpływa na parametry związane z ciążą i płodnością. Dowodzono, że spożywanie kofeiny w ilości odpowiadającej nie więcej niż 0,3 litra (czyli maksymalnie od 3 do 4  filiżanek kawy) dziennie  jest bezpieczne zarówno dla płodu, jak i  kobiet planujących w przyszłości zajście w ciążę. Ostatnio jednak naukowcy doszli do zupełnie przeciwnego wniosku. Ostrzegają, że z obserwacji klinicznych i badań epidemiologicznych wynika, że nadmierne spożywanie kofeiny może zwiększać ryzyko utraty ciąży, a jakiekolwiek jej dawki mogą wpływać na masę urodzeniową dziecka. Picie kawy może mieć także kluczowe znaczenie podczas zapłodnienia in vitro – kobiety, które nie wyeliminowały jej z diety, znacznie częściej doświadczały poronienia.

Czy najwięcej kofeiny znajduje się w kawie?

Kofeina występuje pod różnymi postaciami. Zdecydowanie najwięcej, bo nawet do 200 mg zawierają jej tabletki odchudzające i inne leki, podczas gdy w 200 ml jednego z napojów energetycznych znajduje się jej tylko 60 mg. Natomiast w przypadku kawy zawartość kofeiny nie jest równa dla każdego z ziaren. Na przykład te ciemne, z których robi się mocno paloną espresso zawierają jej znacznie mniej, niż te jaśniejsze. Generalnie, ilość kofeiny w kawie zależy głównie od sposobu jej palenia i parzenia. Przecięta ilość to 150 mg w filiżance.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy