Marchewka jest jednym z warzyw, które nie tylko jest smaczne, ale również bardzo zdrowe. Nie bez przyczyny polecana jest osobom na diecie jako forma przekąski oraz źródło cennych witamin, minerałów i antyoksydantów. Często jednak można usłyszeć, że wcale nie jest tak bezpieczna dla sylwetki. Gdzie leży prawda?

Marchewka, czy aby na pewno dietetyczna?

Przeciwnicy tego warzywa podkreślają, że ma wysoki indeks glikemiczny, co oznacza, że jej spożycie może być niebezpieczne dla sylwetki i przyczyniać się do odkładania tkanki tłuszczowej. Jak to jest więc z tą marchewką? Nie da się zaprzeczyć, że to warzywo charakteryzuje się wysokim wskaźnikiem IG, oznacza to, że dość gwałtownie podnosi poziom cukru. Warto jednak pamiętać, że sam indeks glikemiczny niewiele nam mówi, liczy się bowiem również ładunek glikemiczny. Ten drugi wskaźnik mówi, jak dużo węglowodanów dostarcza dany produkt. W przypadku marchewki, ten ładunek jest bardzo niewielki, można więc kolokwialnie powiedzieć, że pomarańczowe warzywo zawiera węglowodany, które mogą być niebezpieczne dla sylwetki, jednak ich ilość (nawet biorąc pod uwagę kilka sztuk) jest tak niewielka, że zupełnie nie ma się czego obawiać. Z powodzeniem można pozwolić sobie na podjadanie, nawet podczas diety odchudzającej.

Prozdrowotne właściwości marchewki

Opóźnia proces starzenia – antyoksydanty, głównie b-karoten w połączaniu z witaminą E skutecznie niszczą wolne rodniki. Te reaktywne formy tlenu możemy porównać do piłeczki kauczukowej, która odbija się od ścian w zamkniętym pomieszczeniu. Tyle, że rolę tych ścian w organizmie pełnią komórki, które atakowane przez wolne rodniki są uszkadzane. spożywanie marchewki skutecznie ogranicza ten proces – warzywo to działa odmładzająco na organizm.

Poprawia stan włosów, skóry i paznokci - prowitamina A w połączeniu z witaminą C poprawia koloryt skóry i chroni ją przed wysuszeniem, zapobiega łamliwości włosów i pozytywnie wpływa na kondycje paznokci.

Działa przeciwzapalnie i wspomaga odporność – zmniejsza ryzyko występowania stanów zapalnych i reumatyzmu. Właśnie dlatego marchewka polecana jest osobom w podeszłym wieku, które szczególnie narażone są na tego typu dolegliwości. Warto również po nią sięgać w okresie przeziębień i grypy, gdyż przyczynia się do zwiększenia produkcji białych krwinek i zdolności organizmu do radzenia sobie z drobnoustrojami.

Stymuluje apetyt i poprawia trawienie – zjedzenie marchewki na 20 minut przed posiłkiem wzmaga wydzielanie soków trawiennych, co poprawia apetyt, a porcja błonnika usprawnia funkcjonowanie przewodu pokarmowego.

Chroni oczy – luteina i b-karoten działają ochronnie na narząd wzroku. Dodatkowo prowitamina A, która w wątrobie przekształcana jest w witaminę A wpływa pozytywnie na Rodopsynę – światłoczuły barwnik występujący w oku, który warunkuje prawidłowe widzenie w nocy i skutecznie zapobiega ślepocie zmierzchowej.

Działa antynowotworowo – silne działanie antyoksydacyjne zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów szczególnie piersi oraz skóry. Marchewka jest szczególnie polecana osobom borykającym się z nałogiem tytoniowym , które są w grupie podwyższonego ryzyka.

Reguluje poziom cukru i zmniejsza ryzyko cukrzycy typu II - najnowsze badania sugerują, że b-karoten może korzystnie wpływać na regulację poziomu cukru we krwi i zmniejszać tym samym ryzyko zachorowania na cukrzycę typu drugiego. Warto podkreślić, że tego rodzaju oddziaływanie może sprzyjać również utrzymaniu smukłej sylwetki i pomagać w walce z dodatkowymi kilogramami.

Zmniejsza retencję wody – marchewka jest również naturalnym diuretykiem i minimalizuje odkładanie wody podskórnej. To dobra wiadomość dla kobiet, które z uwagi na wahania hormonalne w okresie cyklu miesiączkowego często borykają się z obrzmiałym wyglądem spowodowanym zatrzymaniem wody w organizmie.

Odkwasza organizm – problem zakwaszenie staje się coraz powszechniejszy. Większość produktów, które spożywamy wykazuje duży potencjał kwasotwórczy, co może sprzyjać ospałości, pogorszeniu stanu skóry, a nawet dolegliwościom stawowym. Marchewka oraz sok z niej ma duży potencjał alkalizujący, co sprzyja odkwaszaniu organizmu.

Sok równie dobry – jak go wybrać?

Wydawać się może, że sok to sok. Nic bardziej mylnego. Na sklepowych półkach znajdziemy liczne produkty, które z prawdziwą marchewką mają niewiele wspólnego. Większość z nich jest rozcieńczana wodą z dodatkiem cukru lub sztucznych substancji smakowych. Co więcej soki tego rodzaju bardzo często są pasteryzowane, co skutecznie pozbawia je cennych witamin i minerałów. Przerażające jest to, że producenci bardzo często reklamują takie produkty jako idealną formę przekąski do pracy czy szkoły – w żadnym wypadku nie są one zdrowe czy dietetyczne i zdecydowanie warto ich unikać.

Czy więc jesteśmy skazani na samodzielne przygotowanie soków w domu? Otóż nie, w sklepach znajdziemy również prawdziwe soki marchwiowe. Po pierwsze musimy szukać produktów jednodniowych, świeżo wyciśniętych, bez dodatku cukru czy wody. Mają one mętną barwę i przechowywane są w butelkach. Z racji tego, że nie zostają poddane procesowi pasteryzacji (taka informacja również powinna znaleźć się na etykietce) zachowują wszystkie najcenniejsze składniki odżywcze. Z uwagi na to ich trwałość jest dość krótka i zawsze przechowywane są w niskiej temperaturze. I to jedna z najważniejszych wskazówek – jeśli sok stoi na półce sklepowej z pewnością jest to produkt, który należy omijać. Prawdziwy sok marchwiowy znajdziemy tylko w specjalnych lodówkach.

Facebook Comments

2 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy