22 Wrz

Masaż – co warto wiedzieć zanim z niego skorzystamy

Skojarzenia ze słowem masaż? Przyjemność, relaks, rozluźnienie, odprężenie, uspokojenie. Masaż jest jednym z najczęściej wykonywanych zabiegów medycznych na świecie. Zanim jednak udamy się na sesję i oddamy w ręce masażysty, warto przeczytać garść przydatnych informacji na jego temat.

Masaż niejedno ma imię

Masaż znany jest medycynie od tysięcy lat, praktykę tę stosowano już w starożytnym Egipcie, w dalekiej Azji, a także u starożytnych Greków i Rzymian. Istnieje wiele form masażu – od klasycznego, leczniczego, poprzez masaż sportowy, izometryczny, drenaż limfatyczny, masaż kobiet w ciąży, na masażu relaksacyjnym (np. masażu stóp, masażu lomi lomi czy gorącymi kamieniami) kończąc. Rodzaj masażu, któremu się poddasz zawsze należy przedyskutować z masażystą. Najważniejsze, aby wybrać taki, który najlepiej spełni twoje oczekiwania. A więc jeśli liczysz na relaks i odprężenie, powinien być to jeden z masażów relaksacyjnych. Jeśli zależy ci na regeneracji mięśni np. po intensywnym treningu, koniecznie wybierz masaż sportowy. Jeśli chcesz pobudzić pracę układu limfatycznego, bo na przykład masz obrzęki nóg po całym dniu pracy, wybierz drenaż limfatyczny.

Co jeszcze poza przyjemnością?

Masaż to nie tylko przyjemność, ma on również zdrowotny wpływ na nasz organizm, np. działanie przeciwbólowe, pobudzające krążenie krwi i limfy, może przyspieszyć regenerację sił, ukoić układ nerwowy, ale też w zależności od rodzaju masażu, spowodować jego pobudzenie lub uspokojenie. Efektem masażu jest także zniesienie napięć w obrębie układu mięśniowego, poprawa samopoczucia fizycznego oraz psychicznego. Masaż przyśpiesza regenerację po wysiłku fizycznym, normalizuje pracę układu trawienia, pomaga w walce ze zmęczeniem i wyczerpaniem, a nawet depresją. Działanie masażu to zredukowanie obrzęków, ujędrnienie skóry, zmniejszenie cellulitu czy wpływ na redukcję zmarszczek. Wszystko zależy od rodzaju masażu, na który się zdecydujesz.

Im częściej tym skuteczniej

Już pojedynczy zabieg przyniesie wiele korzyści zarówno dla ciała jak i ducha. Aby jednak zachować jego dobroczynne działanie jak najdłużej, warto z niego korzystać regularnie. Lecznicze działanie masażu kumuluje się w naszym ciele w czasie, a więc im częściej odbywają się sesje, tym łatwiej twoje ciało będzie reagować i poddawać się dłoniom masażysty. Jeśli pracujesz w stresie, jeśli dokucza ci kontuzja lub uraz, jeśli czujesz, że twoje mięsnie są napięte, a nogi są obrzmiałe już od wielu tygodni, przygotuj się na to, że będziesz potrzebować serii masażów, aby w pełni poczuć jego efekty.

Przygotuj się do masażu, a zadowolenie będzie większe

Zaleca się, aby na godzinę przed masażem nie jeść obfitych posiłków. W dniu masażu nie powinno się spożywać alkoholu (ani przed, ani po sesji). Jeśli to możliwe, przed masażem weź ciepły relaksujący prysznic – ułatwisz w ten sposób swoim mięśniom rozluźnienie i pozwolisz im szybciej poddać się dłoniom masażysty.

Ważne jest, aby nie spóźniać się na masaż, a nawet być kilka minut wcześniej. Kilka chwil dla siebie przed samym zabiegiem to czas na wyciszenie i zrelaksowanie się. Wbiegając spóźniony i zdenerwowany znacznie później rozluźnisz się i zrelaksujesz, a w konsekwencji możesz odczuć mniejsze zadowolenie z zabiegu.

Warto uważać, jeśli…

Masaż jest dobrodziejstwem i jeśli jest zaordynowany zgodnie ze wskazaniami można z niego czerpać wiele korzyści zarówno w sferze zdrowia fizycznego, ale też w sferze samopoczucia. Zdrowotne przeciwskazania do masażu to przede wszystkim: toczące się w organizmie ostre stany zapalne, podwyższona temperatura ciała, zaawansowane stadium nadciśnienia tętniczego, uszkodzenia skóry (rany, otarcia, oparzenia itp.) masowanej okolicy, zapalenie żył, zaawansowane żylaki, tętniaki, zmiany ropne i zapalne na skórze.

Masaż, to warto wiedzieć

  • Jeśli podczas masażu nie chcesz zdejmować całej garderoby, poinformuj o tym osobę masującą, podanie przyczyny będzie dla niej cenną informacją
  • Ciepły prysznic przed masażem sprawi, że twojemięśnie szybciej rozluźnią się i poddadzą się ruchom masażysty
  • Jeśli podczas masażu masz uwagi dotyczące np. siły masażu czy innych twoich odczuć koniecznie przekaż je masażyście
  • Niekiedy bezpośrednio po masażu możesz odczuwać zawroty głowy czy lekkie osłabienie, nie spiesz się ze wstawaniem ze stołu, kilka chwil w pozycji leżącej to czas dla twojego organizmu na powrót do równowagi
  • Po masażu zawsze warto uzupełnić płyny (woda lub sok).

 


Autor artykułu:

dr n. med. Tomasz Chomiuk

www.mobilemed.pl

tomasz.chomiuk@mobilemed.pl

Absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz Akademii Wychowania Fizycznego. Ekspert w zakresie fizjoterapii oraz regeneracji. Wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, a także szkoleniowiec zajmujący się odnową biologiczną. Fizjoterapeuta Polskiej Misji Olimpijskiej podczas EYOF 2015.

 

Facebook Comments

Najnowsze tematy