26 Lis

Masaż sportowy – co warto o nim wiedzieć

Masaż sportowy różni się znacznie od masażu tradycyjnego. Inne są również jego efekty. Komu zalecany jest masaż sportowy i co można dzięki niemu osiągnąć?

Masaż jest to zaplanowany przez masażystę układ ruchów wykonany w danym rytmie i z odpowiednią siłą na tkanki. Należy pamiętać o właściwej metodzie i technice. Masaż sportowy wykonuje się silniej i energiczniej niż masaż klasyczny. Każda technika daje pozytywne zmiany w naszym organizmie np. lepsze samopoczucie. Należy jednak pamiętać o przeciwwskazaniach np. niewyrównane nadciśnienie tętnicze, wysoka gorączka, egzema skórne, zmiany nowotworowe, ostre stany zapalne urazów czy choroby zakaźne. Nieprawidłowo wykonany może spowodować pęknięcia w naczynkach krwionośnych.

Masaż sportowy z kolei jest podstawowym ogniwem odnowy biologicznej. Masażysta musi mieć predyspozycje do ich wykonywania ze względu na ich intensywny charakter. Głównym celem masażu jest pobudzenie układu mięśniowego i nerwowego do osiągania lepszych rezultatów sportowych.

Szczegółowe cele masażu sportowego ważne dla sportowca i trenera to:

  • zmniejszenie napięcia mięśniowego,
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia urazów,
  • przyspieszenie przemiany materii,
  • zwiększenie masy mięśnia,
  • zwiększenie zakresu ruchomości w stawach,
  • lepsze samopoczucie psychiczne,
  • szybsza regeneracja do następnych zawodów,
  • skrócenie czasu rekonwalescencji.

Ze względu czas wykonywania możemy podzielić na:

  • przedwysiłkowy – element rozgrzewki,
  • międzywysiłkowy – w czasie przerwy np. po pierwszej połowie meczu piłkarskiego,
  • powysiłkowy – przyspiesza usuwanie kwasu mlekowego z organizmu oraz stwarza możliwość powrotu do formy przed zawodami.

Ze względu na dyscypliny sportowe, charakter masażu sportowego zależny jest od zachodzących u zawodnika zmian szybkościowo-siłowych czy wytrzymałościowych podczas aktywności fizycznej. Najczęściej masujemy partie mięśniowe i stawy, które podczas treningów i zawodów są najbardziej obciążone i narażone na kontuzje. Masaż sportowy przed zawodami przeprowadza się w celu utrzymania optymalnej gotowości startowej. Zwykle trwa on 40-60 minut. Masaż po zawodach lub treningu w celu regeneracji powinien odbywać się po 2 godzinach po ostatniej aktywności motorycznej.

Masaż sportowy ma zastosowanie w wielu dyscyplinach sportowych, np.:

Biegi krótkodystansowe

Uprawiając biegi krótkodystansowe sportowcy przeciążają mięśnie kończyn dolnych i pasa biodrowego. Zazwyczaj masaż kończyn dolnych wykonuje się po treningu. W przypadku bardzo intensywnego treningu należy przeprowadzić masaż pleców i kończyn górnych. Masaż całościowy wykonuje się raz na tydzień. Szczególnie należy zwrócić uwagę na ścięgno Achillesa, staw skokowy i kolanowy.

Biegi przez płotki

W biegach przez płotki najbardziej obciążane są mięśnie odwodzące i przywodzące w stawie biodrowym przenoszonej nogi i grupa tylna mięśni podudzia kończyny odbijającej.

Skoki lekkoatletyczne

Skoki w konkurencjach lekkoatletycznych są rozgrywane na przygotowanych do tego celu skoczniach np. z wyż potrzebny jest materac, a w dal piasek. Głównymi zasadami jest rozbieg, odbicie, lądowanie. Ważne jest tutaj dynamika stawów skokowych, kolanowych i mocny tułów. U skoczków lekkoatletycznych po treningu wykonuje się w wolnym tempie masaż ze szczególnym uwzględnieniem części kończyn dolnych oraz mięśni brzucha.

Pływacy wodni

U pływaków po treningu wykonuje się spokojny i mocny masaż częściowy tych części ciała, które są najbardziej obciążone. U pływających stylem klasycznym i motylkowym masuje się dokładniej partie mięśniowe piersiowe większe, pośladkowe, najszerszy grzbietu oraz mięśnie przywodzące uda. U pływających kraulem więcej czasu przeznacza się na masaż mięśni i stawów kończyn górnych i dolnych.

Piłkarze

Piłkarze najczęściej narzekają oczywiście na nogi, dlatego podczas masażu sportowego w piłce nożnej należy zwrócić uwagę na mięśnie czworogłowe uda, kulszowo-goleniowe, trójgłowe łydki, pośladkowe wielkie oraz okolice lędźwi. Przed wyjściem na boisko przeprowadza się krótkie masaże sportowe (około 5 minut), zbyt długie masowanie może doprowadzić do osłabienia włókien mięśniowych. W okresie przerw spowodowanych urazami w grze zawodnika poleca się masaż lodem.

Pojęcie automasażu

Wojciech Skupień był sportowcem uprawiającym skoki narciarskie i zawsze przed skokiem oklepywał mięśnie czworogłowe uda. Jest to przykład automasażu sportowego. Większość sportowców spotkała się w swoim życiu z tym pojęciem. Samodzielne masowanie najlepiej technikami oklepywania, wałkowania, ugniatania daje efekt lepszego krążenia i działania w ruchu.


 

Autor artykułu:

dr n. med. Tomasz Chomiuk

www.mobilemed.pl

tomasz.chomiuk@mobilemed.pl

Absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz Akademii Wychowania Fizycznego. Ekspert w zakresie fizjoterapii oraz regeneracji. Wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, a także szkoleniowiec zajmujący się odnową biologiczną. Fizjoterapeuta Polskiej Misji Olimpijskiej podczas EYOF 2015.

 

Facebook Comments

Najnowsze tematy