27 Paź

Meteoropatia – jak uodpornić się na zmiany pogody

Meteoropatia nie jest chorobą, ale wahania samopoczucia związane z pogodą mogą skutecznie utrudnić życie każdemu z nas. Okazuje się, że można choć po części zapobiec negatywnym skutkom zmiany pogody i zniwelować dolegliwości odczuwane przez meteoropatę.

Pogoda a nasze samopoczucie

Zmiany pogody są powodowane przez fale elektromagnetyczne, które mają również wpływ na podwzgórze w naszym mózgu. Pośrednio wpływają one na zwiększenie wydzielania hormonów stresu z przedniego płata przysadki, a także zmniejszają wydzielanie hormonów szczęścia (endorfin). Te zmiany hormonalne zwykle prowadzą do uczucia niepokoju, drażliwości, bólu głowy i innych objawów, na które skarżą się meteoropaci.

Dodatkowo podczas spadku temperatury i ciśnienia atmosferycznego naczynia krwionośne w naszym organizmie mają tendencję do zwężania się, ciśnienie krwi podnosi się i wzrasta temperatura ciała. To powoduje, że następnie naczynia krwionośne rozszerzają się wtórnie i ciśnienie krwi spada. Wahania ciśnienia również wpływają negatywnie na samopoczucie, zdolność koncentracji oraz ogólny poziom energii.

Chociaż meteoropatia to nie choroba, to jej objawy dotkliwie dają się we znaki osobom na nią cierpiącym. Kobiety są zdecydowanie bardziej wrażliwe na zmiany pogody, niż mężczyźni, trudniej znoszą je również osoby chore przewlekle.

Objawy meteoropatii

Do najczęstszych objawów związanych z pogorszeniem samopoczucia należą: zmęczenie, zmniejszenie koncentracji, osłabiona koordynacja, senność, drażliwość, apatia, trudności z zasypianiem i zaburzenia snu. Do objawów fizycznych należą: bóle głowy, migreny, nudności, zawroty głowy, nawet omdlenia, bóle w miejscu „starych” urazów, a także bóle mięśni i kości. Ponadto może wystąpić przyśpieszona lub nieregularna akcja serca, wzrost ciśnienia krwi, tzw. uczucie dyskomfortu w klatce piersiowej.

Jak sobie radzić z meteoropatią?

Po pierwsze zwróć szczególną uwagę na prognozę pogody, tak aby móc przeciwdziałać skutkom zmian pogody, zanim jeszcze one nastąpią. W końcu stare powiedzenie mówi, że lepiej zapobiegać niż leczyć!

Ponadto:

  • Kiedy zauważysz zmianę pogody, nasilone wiatry, nadciągające chmury, napływ zimnego powietrza nie wahaj się i sięgnij po ziołowe napary. Meteoropatom poleca się napary z korzenia kozłka lekarskiego, szyszek chmielu, ziela męczennicy cielistej, melisy czy wyciąg z dziurawca. Herbatki ziołowe pomogą ci się zrelaksować, uspokoją układ nerwowy i pomogą przy bólach mięśni i kości. Napary z ziół są szczególnie polecane w okresie przejściowym – pomiędzy porami roku.
  • Regularna aktywność fizyczna na świeżym powietrzu to podstawa. To pod wpływem ruchu i ćwiczeń fizycznych produkowane są endorfiny  – hormony szczęścia. Szczególnie ważne są ćwiczenia rozciągające – mają wpływ na elastyczność mięśni oraz nerwów. Ruch pomoże także pokonać uczucie senności i zmęczenia.
  • Nie ubieraj się zbyt ciepło w zimne dni.  Zbyt ciepły ubiór spowalnia krążenie krwi. Staraj się też utrzymać temperaturę w swoim mieszkaniu na poziomie ok. 20 stopni. Wysoka temperatura otoczenia oprócz intensywnych bólów głowy, może również osłabić układ odpornościowy, ponieważ błony śluzowe są znacznie bardziej podatne na infekcje w cieple. W przypadku osób podatnych na zmiany pogodowe może się pojawić również rozdrażnienie wynikające z  dużych wahań temperatur wewnątrz pomieszczenia i na zewnątrz.
  • Pamiętaj o odpowiedniej ilości snu w ciągu doby – jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania. Człowiek wyspany to człowiek zregenerowany, z dobrym samopoczuciem, z większą chęcią do pracy. Okazuje się, że wyspany organizm o wiele lepiej znosi zmiany pogody. Jeśli chcesz aby sen był twoim sprzymierzeńcem w walce z kapryśną aurą, śpij każdej nocy przynajmniej 7 godzin.
  • Zahartuj swój organizm. Okazuje się, że można wytrenować pozytywną reakcję organizmu na zmieniające się czynniki zewnętrzne, np. temperaturę. Zahartowanie organizmu w konsekwencji przenosi się również na lepsze radzenie sobie ze zmianami samopoczucia, związanymi ze zmianami pogody. Jak hartować organizm? Korzystaj z sauny, bardzo dobrze działają też zimno -ciepłe prysznice, a także polewanie ciała zimną wodą (w szczególności polewanie rąk, ramion, stóp i tułowia w okolicy serca).
  • Dbaj o swoją dietę. W walce z dolegliwościami organizmu związanymi ze zmianą pogody duże znaczenie ma regularność spożywanych posiłków. Przy spadku ciśnienia pomocna może być filiżanka kawy (ale nie należy z nią przesadzać). Jesteś meteoropatą? Zapomnij o używkach typu papierosy i alkohol pity w dużych ilościach..

Autor artykułu:

dr n. med. Tomasz Chomiuk

www.mobilemed.pl

tomasz.chomiuk@mobilemed.pl

Absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz Akademii Wychowania Fizycznego. Ekspert w zakresie fizjoterapii oraz regeneracji. Wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, a także szkoleniowiec zajmujący się odnową biologiczną. Fizjoterapeuta Polskiej Misji Olimpijskiej podczas EYOF 2015.

Facebook Comments

Najnowsze tematy