27 Paź

Przez wielu pracodawców bliskie relacje pomiędzy pracownikami postrzegane są bardzo negatywnie. Niektóre firmy nawet oficjalnie uprzedzają nowo zatrudnionych o zakazie nawiązywania romansów w miejscu pracy. Nie zawsze jednak biznesowe zasady są w stanie przeszkodzić rodzącemu się uczuciu.

Romanse w miejscu pracy nie cieszą się dobrą sławą. Przypadki zdrad małżeńskich albo mobbingu na tle seksualnym spowodowały, że większość pracodawców stara się, aby w zespołach pracowniczych wzajemne relacje nie budziły wątpliwości. Ponadto, bliskie kontakty pomiędzy współpracownikami postrzega się jako realne zagrożenia dla skuteczności pracy i funkcjonowania całego przedsiębiorstwa. Czy obawy rzeczywiście są uzasadnione?

Kiedy ludzie spędzają ze sobą kilka godzin dziennie, a do tego mają wspólne zainteresowania, nic dziwnego, że ich początkowo koleżeńskie relacje mogą przerodzić się w głębsze uczucie. Dlatego też związki, które swój początek mają w miejscu pracy są bardzo powszechnym zjawiskiem. Dla wielu, praca to nie tylko obowiązek i sposób na utrzymanie, ale także płaszczyzna realizowania własnych pasji i talentów. Identyfikacja ze stanowiskiem często wiąże się więc z przywiązaniem do współpracowników i poczuciem zbiorowej odpowiedzialności.

Konsekwencje romansu w pracy mogą być bardzo różne i zależą zarówno od indywidualnego zaangażowania pracowników, jak i konkretnych stanowisk, które zajmują. Istotny jest także fakt, czy w momencie nawiązywania bliższej relacji, któraś ze stron jest już w innym związku. Bo w miejscu pracy szukać można nie tylko partnera na całe życie, ale także przelotnej znajomości, która pozwoli uciec od małżeńskich problemów.

Łamiąc stereotypy!

Orientując się, że wchodzimy w coraz bliższą relację z którymś ze swoich współpracowników, nie zawsze musimy się wycofywać. Jeśli obydwoje jesteśmy samotni, dlaczego by nie spróbować? Badacze podkreślają, że jeśli nie szefujemy sobie nawzajem, nasze zaangażowanie emocjonalnie może nawet korzystnie wpłynąć na skuteczność całego zespołu. Ponadto, bliscy sobie współpracownicy znacznie rzadziej korzystają ze zwolnień lekarskich, nie przedłużają swoich urlopów i do pracy podchodzą z ogromnym entuzjazmem. Są też większymi optymistami. Poza tym, wcale nie jest powiedziane, że praca w towarzystwie obiektu swoich westchnień musi dekoncentrować. Wielu partnerów wręcz przeciwinie, stara się wykazywać większą innowacyjnością, chce budzić ogólny podziw i wysyła komunikat – „jesteś ze mną, bo jestem najlepsza/najlepszy”.
Plotkowanie o czymiś romansie również nie musi być zjawiskiem negatywnym. Często taka informacja po prostu ożywia atmosferę.

Kiedy unikać bliższych relacji?

Zdecydowanie nie warto angażować się w romans z szefem albo osobą będącą już w stałym związku. Zwykle to ta pierwsza ewentualność okazuje się być o wiele bardziej skomplikowana. Związki pracodawców z podwładnymi, jeszcze bardziej niż zdrady, sprawiają, że w biurze zaczyna wrzeć od plotek. Niekorzystnie odbija się to zarówno na autorytecie szefa, jak i wizerunku tej drugiej strony. Jej awans, premie, pochwały tłumaczy się wyłącznie jednym faktem. Obniża to efektywność całego zespołu i niszczy ogólną atmosferę  mówi się o nierównym traktowaniu, nierównych szansach itp. Podobny związek traktowany jest jak jedna wielka gra, w której dla obydwu graczy liczą się tylko indywidualne korzyści.

Czy zawsze należy gasić uczucie?

Związku w miejscu pracy nie trzeba unikać za wszelką cenę, jednak w podejmowaniu jakichkolwiek decyzji, zawsze powinien nam towarzyszyć zdrowy rozsądek. Przede wszystkim bez względu na to, jak intensywne jest nasze uczucie, zarówno dla swojego dobra, jak i z uwagi na dobre imię firmy, w czasie pracy wszelkie pozazawodowe relacje powinny pozostać w zawieszeniu. Warto też ustalić konkretną strategię działania (wiele zależy od ogólnych zasad regulaminu komunikowania się w pracy), która pozwoli uniknąć nieprzyjemnych pomówień i pamiętać o utrzymywaniu dobrych kontaktów z innymi współpracownikami.
Ponadto, z pewnością nikogo nie będą obchodzić nasze prywatne sprawy, jeśli swoje obowiązki będziemy wykonywać sumiennie i profesjonalnie.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy